Luxemerken stuwen winst L’Oréal | RetailDetail

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

Luxemerken stuwen winst L’Oréal
Shutterstock

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.

 

Groei in alle regio’s

De totale omzet van L’Orèal kwam in 2017 uit op 26,02 miljard euro, een groei van 0,7% ten opzichte van een jaar eerder. Voor wisselkoerseffecten was er wel een omzetgroei van 2% en op vergelijkbare basis maakte L’Orèal zelfs een sprong van 4,8%. Luxe was de drijvende factor achter de groei: daar steeg de omzet met 10,6% naar 8,5 miljard euro. Dat was onder andere te danken aan sterke prestaties op de Aziatische markt. Bij Active Cosmetics was er een groei van 11,9% naar 2,1 miljard euro. De verkoop van de overige cosmetica groeide met 1% naar 12,12 miljard euro. 2 miljard euro omzet werd gehaald via online verkoop.

 

Het cosmeticabedrijf groeide in alle regio’s: in West-Europa ging het er met 1,5% op vooruit naar 2 miljard euro, terwijl in Noord-Amerika de groei op 3,5% uitkwam. In de opkomende markten maakte L’Oréal een sprong van 7,5% naar 2,7 miljard euro. 

 

De operationele winst groeide met 3% naar 4,68 miljard euro en de nettowinst ging er met 2,8% op vooruit naar 3,75 miljard euro.

 

Nestlé

CEO Jean-Paul Agon liet zich ook ontvallen dat L’Oréal zeker interesse heeft wanneer Nestlé besluit om zijn aandeel van 23% in het bedrijf van de hand te doen. “We hebben er voldoende geld voor”, zegt hij. Indien nodig wil L’Oréal zelfs zijn aandeel van 9% in farmaceuticabedrijf Sanofi van de hand doen om die aankoop te bekostigen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.