Meer ‘computing devices’ verkocht, maar minder dan verwacht

Meer ‘computing devices’ verkocht, maar minder dan verwacht

Dit jaar zullen er ongeveer 2,5 miljard 'computing devices' verkocht worden, de verzamelnaam voor desktops, laptops, tablets, telefoons en aanverwanten. Dat er zijn 1,5 procent meer dan een jaar geleden, maar wel minder dan eerst voorspeld.

Dure dollar

Onderzoeksbureau Gartner had immers op een groei van 2,8 procent gerekend. Ook het totaalbedrag dat werd uitgegeven zakt voor het eerst sinds 2010: vorig jaar ging het nog om 641 miljard dollar, dit jaar strandt de totale omzet op 605 miljard dollar. In euro is er echter wel een stijging (van 470 naar 550 miljard euro). Gartner verwacht dat de omzet de komende twee jaren terug zal groeien, maar wel lager zal blijven dan vorig jaar.

 

De lagere omzet heeft te maken met de prijsstijgingen omwille van de duurdere dollar, waardoor veel consumenten hun aankopen uitstellen. Enkel mobiele telefoons hebben daar minder last van: vooral in China gaan die nog vlotjes over de toonbank.

 

Vooral tablets en smartwatches hebben het moeilijk: er zijn veel minder mensen die nog géén tablet hebben, de bestaande toestellen gaan langer mee en er is geen innovatie om een nieuwe aankoop te stimuleren, klinkt het bij Gartner. Ook worden tablets minder snel vervangen dan een smartphone, omdat de consument die als minder cruciaal ziet in het dagelijkse leven. Smartwatches hebben dan weer te lijden onder hun geringe meerwaarde voor de meeste consumenten: zelfs Apple krijgt zijn watch amper aan zijn devote klanten kwijt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top