Nestlé verkoopt 8% aandelen in L’Oréal | RetailDetail

Nestlé verkoopt 8% aandelen in L’Oréal

Nestlé verkoopt 8% aandelen in L’Oréal

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft zijn aandeel in L'Oréal met 8% verkleind en krijgt daarvoor 6,5 miljard euro. L'Oréal haalt de aandelen van de markt, zodat de resterende aandelen meer waard worden.

Gesprekken al opgestart

Nestlé wil zijn aandeel in het cosmeticabedrijf terugschroeven, omdat het niet past bij de langetermijnplanning van het bedrijf, dat vooral gericht zal zijn op voeding en gezondheid. Volgens de bronnen zou Nestlé al gesproken hebben met de top van L'Oréal en zou het ook al te rade zijn gegaan bij de banken. Een afbouw van dat aandeel zou echter jaren kunnen duren, vooral vanwege de omvang van het bedrijf.

 

Dat wil echter niet zeggen dat het Zwitserse bedrijf zijn aandeel in L'Oréal zomaar te grabbel zal gooien: het moet daarvoor eerst tot een overeenkomst komen met L'Oréal en de familie Bettencourt, die 31 procent van de aandelen in handen heeft. Ook zijn er nog enkele kleinere aandeelhouders, zoals de rijkste man van Frankrijk, die met hun persoonlijke belangen de onderhandelingen kunnen bemoeilijken.

 

Verschillende opties

Om het aandeel (al dan niet helemaal) te verkopen heeft Nestlé verschillende opties. Het kan de aandelen terug op de markt brengen en aan het publiek verkopen of aan de familie Bettencourt. Het kan ze ook verkopen aan L'Oréal, die dan de beslissing kunnen nemen om de aandelen van de markt te halen, waardoor de waarde van andere aandelen zullen stijgen. Momenteel is Nestlé nog verplicht om de aandelen eerst aan te bieden bij de familie Bettencourt, maar die clausule vervalt op 29 april.

 

Nestlé kocht in 1974 zijn aandelen van de familie Bettencourt, de familie van de oprichter Eugène Schueller. Ongeveer 10 procent van de netto-inkomsten van het bedrijf komen voort uit de aandelen bij L'Oréal.

 

UPDATE: L'Oréal koopt 8% terug

Ondertussen is het bekendgemaakt dat L'Oréal acht procent van de aandelen van Nestlé zal terugkopen. Het betaalt daarvoor 6,5 miljard euro aan de Zwitserse voedselproducent. Nestlé voegde daar onmiddellijk aan toe dat het niet van plan is om alle aandelen in L'Oréal te verkopen: "Ik zie dit niet als een eerste stap in het verlaten van L'Oréal, helemaal niet", zei Nestlé-directeur Peter Brabeck. Het aandeel van Nestlé in L'Oréal is nu nog 23,29 procent.

 

L'Oréal heeft dan weer besloten om de aandelen die het kocht van Nestlé van de markt te halen. Daardoor stijgt de waarde van de andere aandelen met meer dan vijf procent. Franse regels stellen dat L'Oréal nu een tijd moet wachten voor het opnieuw aandelen kan terugkopen en van de markt halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.

Trekpleister-directeur wordt topman Kruidvat België en Frankrijk

09/02/2018

A.S. Watson, de holding achter Kruidvat, ICI PARIS XL en Trekpleister, heeft Roland van den Berg benoemd tot algemeen directeur van die laatste keten. Hij vervangt er Bert Verhoef, die aan het hoofd van Kruidvat België en Frankrijk komt te staan.

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

06/02/2018

Medicare-Market, uitbater van de parafarmacie Medi-Market en de apotheken PharmaClic, wil in 2018 120 nieuwe medewerkers aanwerven en 20 nieuwe verkooppunten openen. Tegen 2020 wil de keten groeien naar zeventig vestigingen.

Di lanceert eigen webwinkel

31/01/2018

Vanaf morgen kunnen klanten ook online terecht bij Di, want dan lanceert de Belgische beautyketen een eigen webshop. Het is de volgende stap in de vernieuwingsstrategie van Di.

Ecover gaat volledige gamma vernieuwen

31/01/2018

Ecover, een Belgische producent van ecologische was- en reinigingsmiddelen, gaat de verpakkingen van zijn volledige assortiment vernieuwen. Het afwasmiddel is als eerste aan de beurt, de operatie moet binnen twee jaar afgerond zijn.

Back to top