Nestlé verkoopt 8% aandelen in L’Oréal | RetailDetail

Nestlé verkoopt 8% aandelen in L’Oréal

Nestlé verkoopt 8% aandelen in L’Oréal

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft zijn aandeel in L'Oréal met 8% verkleind en krijgt daarvoor 6,5 miljard euro. L'Oréal haalt de aandelen van de markt, zodat de resterende aandelen meer waard worden.

Gesprekken al opgestart

Nestlé wil zijn aandeel in het cosmeticabedrijf terugschroeven, omdat het niet past bij de langetermijnplanning van het bedrijf, dat vooral gericht zal zijn op voeding en gezondheid. Volgens de bronnen zou Nestlé al gesproken hebben met de top van L'Oréal en zou het ook al te rade zijn gegaan bij de banken. Een afbouw van dat aandeel zou echter jaren kunnen duren, vooral vanwege de omvang van het bedrijf.

 

Dat wil echter niet zeggen dat het Zwitserse bedrijf zijn aandeel in L'Oréal zomaar te grabbel zal gooien: het moet daarvoor eerst tot een overeenkomst komen met L'Oréal en de familie Bettencourt, die 31 procent van de aandelen in handen heeft. Ook zijn er nog enkele kleinere aandeelhouders, zoals de rijkste man van Frankrijk, die met hun persoonlijke belangen de onderhandelingen kunnen bemoeilijken.

 

Verschillende opties

Om het aandeel (al dan niet helemaal) te verkopen heeft Nestlé verschillende opties. Het kan de aandelen terug op de markt brengen en aan het publiek verkopen of aan de familie Bettencourt. Het kan ze ook verkopen aan L'Oréal, die dan de beslissing kunnen nemen om de aandelen van de markt te halen, waardoor de waarde van andere aandelen zullen stijgen. Momenteel is Nestlé nog verplicht om de aandelen eerst aan te bieden bij de familie Bettencourt, maar die clausule vervalt op 29 april.

 

Nestlé kocht in 1974 zijn aandelen van de familie Bettencourt, de familie van de oprichter Eugène Schueller. Ongeveer 10 procent van de netto-inkomsten van het bedrijf komen voort uit de aandelen bij L'Oréal.

 

UPDATE: L'Oréal koopt 8% terug

Ondertussen is het bekendgemaakt dat L'Oréal acht procent van de aandelen van Nestlé zal terugkopen. Het betaalt daarvoor 6,5 miljard euro aan de Zwitserse voedselproducent. Nestlé voegde daar onmiddellijk aan toe dat het niet van plan is om alle aandelen in L'Oréal te verkopen: "Ik zie dit niet als een eerste stap in het verlaten van L'Oréal, helemaal niet", zei Nestlé-directeur Peter Brabeck. Het aandeel van Nestlé in L'Oréal is nu nog 23,29 procent.

 

L'Oréal heeft dan weer besloten om de aandelen die het kocht van Nestlé van de markt te halen. Daardoor stijgt de waarde van de andere aandelen met meer dan vijf procent. Franse regels stellen dat L'Oréal nu een tijd moet wachten voor het opnieuw aandelen kan terugkopen en van de markt halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.