Nestlé verkoopt 8% aandelen in L’Oréal | RetailDetail

Nestlé verkoopt 8% aandelen in L’Oréal

Nestlé verkoopt 8% aandelen in L’Oréal

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft zijn aandeel in L'Oréal met 8% verkleind en krijgt daarvoor 6,5 miljard euro. L'Oréal haalt de aandelen van de markt, zodat de resterende aandelen meer waard worden.

Gesprekken al opgestart

Nestlé wil zijn aandeel in het cosmeticabedrijf terugschroeven, omdat het niet past bij de langetermijnplanning van het bedrijf, dat vooral gericht zal zijn op voeding en gezondheid. Volgens de bronnen zou Nestlé al gesproken hebben met de top van L'Oréal en zou het ook al te rade zijn gegaan bij de banken. Een afbouw van dat aandeel zou echter jaren kunnen duren, vooral vanwege de omvang van het bedrijf.

 

Dat wil echter niet zeggen dat het Zwitserse bedrijf zijn aandeel in L'Oréal zomaar te grabbel zal gooien: het moet daarvoor eerst tot een overeenkomst komen met L'Oréal en de familie Bettencourt, die 31 procent van de aandelen in handen heeft. Ook zijn er nog enkele kleinere aandeelhouders, zoals de rijkste man van Frankrijk, die met hun persoonlijke belangen de onderhandelingen kunnen bemoeilijken.

 

Verschillende opties

Om het aandeel (al dan niet helemaal) te verkopen heeft Nestlé verschillende opties. Het kan de aandelen terug op de markt brengen en aan het publiek verkopen of aan de familie Bettencourt. Het kan ze ook verkopen aan L'Oréal, die dan de beslissing kunnen nemen om de aandelen van de markt te halen, waardoor de waarde van andere aandelen zullen stijgen. Momenteel is Nestlé nog verplicht om de aandelen eerst aan te bieden bij de familie Bettencourt, maar die clausule vervalt op 29 april.

 

Nestlé kocht in 1974 zijn aandelen van de familie Bettencourt, de familie van de oprichter Eugène Schueller. Ongeveer 10 procent van de netto-inkomsten van het bedrijf komen voort uit de aandelen bij L'Oréal.

 

UPDATE: L'Oréal koopt 8% terug

Ondertussen is het bekendgemaakt dat L'Oréal acht procent van de aandelen van Nestlé zal terugkopen. Het betaalt daarvoor 6,5 miljard euro aan de Zwitserse voedselproducent. Nestlé voegde daar onmiddellijk aan toe dat het niet van plan is om alle aandelen in L'Oréal te verkopen: "Ik zie dit niet als een eerste stap in het verlaten van L'Oréal, helemaal niet", zei Nestlé-directeur Peter Brabeck. Het aandeel van Nestlé in L'Oréal is nu nog 23,29 procent.

 

L'Oréal heeft dan weer besloten om de aandelen die het kocht van Nestlé van de markt te halen. Daardoor stijgt de waarde van de andere aandelen met meer dan vijf procent. Franse regels stellen dat L'Oréal nu een tijd moet wachten voor het opnieuw aandelen kan terugkopen en van de markt halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.