Nieuw topjaar voor cosmeticareus Estée Lauder

Nieuw topjaar voor cosmeticareus Estée Lauder

De Amerikaanse cosmeticagigant Estée Lauder heeft er alweer een topjaar opzitten: zowel nettowinst als omzet gingen fors vooruit. Het vierde kwartaal brak zelfs alle records, klinkt het op de hoofdzetel in New York.

8% meer omzet, 18% meer winst

Estée Lauder sloot zijn gebroken boekjaar 2013-2014 eind juni af met een nettowinst van 1,2 miljard dollar (900 miljoen euro) bij een omzet van bijna 11 miljard dollar (8 miljard euro). In vergelijking met het vorige boekjaar steeg de nettowinst met 18% en de omzet met 8%. Daarmee doet Estée Lauder beter dan de hele cosmeticamarkt en dan grote rivalen L'Oreal, Elizabeth Arden en Coty.

 

Het cosmeticaconcern, dat met 29 merken (waaronder Clinique, MAC en Estée Lauder zelf) actief is in meer dan 150 landen, zag de verkoop in alle productcategorieën toenemen. De huidverzorging groeide met 7% en blijft met bijna 4,77 miljard dollar veruit de grootste tak. Op twee staat make-up, goed voor een omzet van 4,21 miljard (+9%).

 

Ook de parfumafdeling noteerde een omzetgroei met 9%, tot 1,43 miljard dollar. De tak haarproducten overschreed voor het eerst de grens van het half miljard dollar, met een omzet van 515,6 miljoen dollar om precies te zijn.

 

Vijfde opeenvolgende topjaar

 "2014 is het vijfde opeenvolgende boekjaar waarin we uitmuntende resultaten neerzetten voor ons bedrijf en onze aandeelhouders", aldus een tevreden topman Fabrizio Freda. "De hoekstenen van dit succes zijn onze sterke merken, onze vele innovaties en een scherpe focus op snelgroeiende markten".

 

Voor zijn deze zomer gestarte boekjaar rekent de cosmeticagigant opnieuw op een omzetgroei, dit keer met 6 tot 7%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Back to top