Nieuw topjaar voor cosmeticareus Estée Lauder | RetailDetail

Nieuw topjaar voor cosmeticareus Estée Lauder

Nieuw topjaar voor cosmeticareus Estée Lauder

De Amerikaanse cosmeticagigant Estée Lauder heeft er alweer een topjaar opzitten: zowel nettowinst als omzet gingen fors vooruit. Het vierde kwartaal brak zelfs alle records, klinkt het op de hoofdzetel in New York.

8% meer omzet, 18% meer winst

Estée Lauder sloot zijn gebroken boekjaar 2013-2014 eind juni af met een nettowinst van 1,2 miljard dollar (900 miljoen euro) bij een omzet van bijna 11 miljard dollar (8 miljard euro). In vergelijking met het vorige boekjaar steeg de nettowinst met 18% en de omzet met 8%. Daarmee doet Estée Lauder beter dan de hele cosmeticamarkt en dan grote rivalen L'Oreal, Elizabeth Arden en Coty.

 

Het cosmeticaconcern, dat met 29 merken (waaronder Clinique, MAC en Estée Lauder zelf) actief is in meer dan 150 landen, zag de verkoop in alle productcategorieën toenemen. De huidverzorging groeide met 7% en blijft met bijna 4,77 miljard dollar veruit de grootste tak. Op twee staat make-up, goed voor een omzet van 4,21 miljard (+9%).

 

Ook de parfumafdeling noteerde een omzetgroei met 9%, tot 1,43 miljard dollar. De tak haarproducten overschreed voor het eerst de grens van het half miljard dollar, met een omzet van 515,6 miljoen dollar om precies te zijn.

 

Vijfde opeenvolgende topjaar

 "2014 is het vijfde opeenvolgende boekjaar waarin we uitmuntende resultaten neerzetten voor ons bedrijf en onze aandeelhouders", aldus een tevreden topman Fabrizio Freda. "De hoekstenen van dit succes zijn onze sterke merken, onze vele innovaties en een scherpe focus op snelgroeiende markten".

 

Voor zijn deze zomer gestarte boekjaar rekent de cosmeticagigant opnieuw op een omzetgroei, dit keer met 6 tot 7%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.