Nieuwe CEO Procter & Gamble haalt meteen de grove borstel boven

Nieuwe CEO Procter & Gamble haalt meteen de grove borstel boven

Amper twee weken na zijn comeback aan het hoofd van 's werelds grootste concern van consumentengoederen, haalt kersvers Procter & Gamble-topman A.G. Lafley de grove borstel boven: de structuur van de groep wordt vereenvoudigd en de vier divisies krijgen elk een nieuwe manager, die rechtstreeks rapporteert aan de grote baas.

Grote reorganisatie aan de top

Twee weken geleden verraste Procter & Gamble vriend en vijand met het vertrek 'per direct' van zijn topman Bob McDonald en de comeback van A.G. Lafley, die tot 2009 P&G had geleid. Die laat er geen gras over groeien: hij is vastbesloten om het snel afkalvende marktaandeel van P&G weer op te krikken. De omzet van P&G groeide vorig jaar maar met 2%, terwijl die van grote rivaal Unilever er 8,7% op vooruit ging.

 

De kersverse CEO heeft nu een reorganisatie van het topmanagement doorgevoerd en tegelijk de consumentenmerken ondergebracht in vier wereldwijde industriegroepen: een voor baby-, dames- en gezinsverzorging (o.m. Pampers en Tampax), een voor schoonheidsproducten (o.a.Pantene, Olay), een voor mannen- en dierenverzorging (o.a. Gilette) en tot slot onderhoudsproducten (o.a. Swiffer en Tide).

 

De nieuwe managers moeten hun divisies performanter maken, hun merken sneller laten groeien en innovatie binnen hun domein stimuleren.

 

Kandidaat-opvolger al gekend?

Behalve de vier managers zullen nog twee 'senior managers' rechtstreeks aan Lafley rapporteren. Dat doet meteen de speculatie ontstaan dat een van die zes de 66-jarige Lafley zal opvolgen wanneer hij (voor een tweede keer) met pensioen gaat.

 

"Deze nieuwe benoemingen betekenen dat A.G. wellicht nog minstens enkele jaren zal blijven zitten teneinde er zeker van te zijn dat de persoon die uiteindelijk op de stoel van CEO komt te zitten, resultaten kan voorleggen en derhalve de steun van de andere kandidaat-opvolgers kan verdienen", zegt analist John Wood van Heidrick & Struggles International.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Back to top