Nieuwe CEO Procter & Gamble haalt meteen de grove borstel boven | RetailDetail

Nieuwe CEO Procter & Gamble haalt meteen de grove borstel boven

Nieuwe CEO Procter & Gamble haalt meteen de grove borstel boven

Amper twee weken na zijn comeback aan het hoofd van 's werelds grootste concern van consumentengoederen, haalt kersvers Procter & Gamble-topman A.G. Lafley de grove borstel boven: de structuur van de groep wordt vereenvoudigd en de vier divisies krijgen elk een nieuwe manager, die rechtstreeks rapporteert aan de grote baas.

Grote reorganisatie aan de top

Twee weken geleden verraste Procter & Gamble vriend en vijand met het vertrek 'per direct' van zijn topman Bob McDonald en de comeback van A.G. Lafley, die tot 2009 P&G had geleid. Die laat er geen gras over groeien: hij is vastbesloten om het snel afkalvende marktaandeel van P&G weer op te krikken. De omzet van P&G groeide vorig jaar maar met 2%, terwijl die van grote rivaal Unilever er 8,7% op vooruit ging.

 

De kersverse CEO heeft nu een reorganisatie van het topmanagement doorgevoerd en tegelijk de consumentenmerken ondergebracht in vier wereldwijde industriegroepen: een voor baby-, dames- en gezinsverzorging (o.m. Pampers en Tampax), een voor schoonheidsproducten (o.a.Pantene, Olay), een voor mannen- en dierenverzorging (o.a. Gilette) en tot slot onderhoudsproducten (o.a. Swiffer en Tide).

 

De nieuwe managers moeten hun divisies performanter maken, hun merken sneller laten groeien en innovatie binnen hun domein stimuleren.

 

Kandidaat-opvolger al gekend?

Behalve de vier managers zullen nog twee 'senior managers' rechtstreeks aan Lafley rapporteren. Dat doet meteen de speculatie ontstaan dat een van die zes de 66-jarige Lafley zal opvolgen wanneer hij (voor een tweede keer) met pensioen gaat.

 

"Deze nieuwe benoemingen betekenen dat A.G. wellicht nog minstens enkele jaren zal blijven zitten teneinde er zeker van te zijn dat de persoon die uiteindelijk op de stoel van CEO komt te zitten, resultaten kan voorleggen en derhalve de steun van de andere kandidaat-opvolgers kan verdienen", zegt analist John Wood van Heidrick & Struggles International.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.