Nieuwe CEO Procter & Gamble haalt meteen de grove borstel boven

Nieuwe CEO Procter & Gamble haalt meteen de grove borstel boven

Amper twee weken na zijn comeback aan het hoofd van 's werelds grootste concern van consumentengoederen, haalt kersvers Procter & Gamble-topman A.G. Lafley de grove borstel boven: de structuur van de groep wordt vereenvoudigd en de vier divisies krijgen elk een nieuwe manager, die rechtstreeks rapporteert aan de grote baas.

Grote reorganisatie aan de top

Twee weken geleden verraste Procter & Gamble vriend en vijand met het vertrek 'per direct' van zijn topman Bob McDonald en de comeback van A.G. Lafley, die tot 2009 P&G had geleid. Die laat er geen gras over groeien: hij is vastbesloten om het snel afkalvende marktaandeel van P&G weer op te krikken. De omzet van P&G groeide vorig jaar maar met 2%, terwijl die van grote rivaal Unilever er 8,7% op vooruit ging.

 

De kersverse CEO heeft nu een reorganisatie van het topmanagement doorgevoerd en tegelijk de consumentenmerken ondergebracht in vier wereldwijde industriegroepen: een voor baby-, dames- en gezinsverzorging (o.m. Pampers en Tampax), een voor schoonheidsproducten (o.a.Pantene, Olay), een voor mannen- en dierenverzorging (o.a. Gilette) en tot slot onderhoudsproducten (o.a. Swiffer en Tide).

 

De nieuwe managers moeten hun divisies performanter maken, hun merken sneller laten groeien en innovatie binnen hun domein stimuleren.

 

Kandidaat-opvolger al gekend?

Behalve de vier managers zullen nog twee 'senior managers' rechtstreeks aan Lafley rapporteren. Dat doet meteen de speculatie ontstaan dat een van die zes de 66-jarige Lafley zal opvolgen wanneer hij (voor een tweede keer) met pensioen gaat.

 

"Deze nieuwe benoemingen betekenen dat A.G. wellicht nog minstens enkele jaren zal blijven zitten teneinde er zeker van te zijn dat de persoon die uiteindelijk op de stoel van CEO komt te zitten, resultaten kan voorleggen en derhalve de steun van de andere kandidaat-opvolgers kan verdienen", zegt analist John Wood van Heidrick & Struggles International.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top