Nieuwe Europese richtlijn voor cosmetica van kracht

Nieuwe Europese richtlijn voor cosmetica van kracht
Voor elk potje make-up, parfum, aftershave, zonnebrandolie, tandpasta en reinigingsproduct dat op de Europese markt wordt gebracht, moet voortaan iemand uit de Europese Unie als verantwoordelijk tekenen. Gisteren is daarvoor een nieuwe Europese richtlijn van kracht geworden.

Meldingsplicht voor bijwerkingen

Bij een eventueel probleem kan de overheid zich dan tot deze verantwoordelijke, natuurlijke persoon of rechtspersoon, wenden. Die is verder verplicht het productinformatiedossier te beheren en het bij een inspectie voor te leggen. Een product waarvoor alleen iemand in een exotisch oord tekent, mag in Europa dus niet meer in de markt worden gezet.

 

De verantwoordelijke persoon krijgt bovendien ook de plicht om ongewenste bijwerkingen te melden bij de nationale toezichthouders. Die verzamelen op hun beurt ook informatie van de gebruikers. Daarnaast moet de verantwoordelijke elk product laten registreren in het Cosmetic Products Notification Portal. Dankzij dat portaal krijgt het personeel van nationale antigifcentra bij ongelukken onmiddellijk toegang tot de samenstelling ervan.

 

Claims moet worden gestaafd

Voorts moeten de bedrijven meer informatie geven aan de consument, onder meer als de producten nanomaterialen bevatten. Dat nanomaterialen zijn kleine bestanddelen, die doorgaans lang op de huid blijven zitten. In de toekomst moeten ze worden gemeld door bij de ingrediënten na de stof het woord 'nano' tussen haakjes te schrijven, bijvoorbeeld 'titanium dioxide (nano)'.

 

Ten slotte moeten de cosmetische producten die een bepaald resultaat claimen, dit kunnen hard maken. Zo moeten de bedrijven een claim als 'werkt 48 uur' kunnen staven met bewijsmateriaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer bij Kruidvat en Trekpleister

04/01/2018

Kruidvat en zusterketen Trekpleister halen ten laatste volgend jaar alle tabaksproducten uit hun rekken. De Stichting Tegen Kanker en Alliantie Nederland Rookvrij hopen dat ook de supermarkten het voorbeeld volgen, maar die staan niet meteen te trappelen.

Familie Colruyt koopt webapotheek Newpharma

19/12/2017

De familie Colruyt wordt hoofdaandeelhouder van onlineapotheek Newpharma. Het management van Newpharma slaat daarvoor de handen in elkaar met Korys (het investeringsvehikel van de familie Colruyt) en Colruyt Group.

Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Back to top