Nog altijd teveel risicostoffen in babyproducten

Nog altijd teveel risicostoffen in babyproducten

Verzorgingsproducten voor baby’tjes bevatten nog altijd te veel risicostoffen, die de gevoelige huid van baby’s meer kwaad dan goed doen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van een Europese vrouwenorganisatie.

 

Onvoldoende voor 299 van de 344 onderzochte producten

De Franse tak van vrouwenorganisatie Women in Europe for a Common Future (WECF) nam 341 babyproducten uit apotheken, supermarkten en biowinkels onder de loep. Het ging onder meer om shampoos, body lotions en uiteraard ook vochtige doekjes. Onder de geteste merken flink wat internationale namen (als Nivea, Pampers en Johnson) alsook huismerken (van o.a. Carrefour), die ook bij ons op de markt zijn.

 

Op basis van de wetenschappelijke adviezen van de Europese Unie en de Franse geneesmiddelenwaakhond kwam de organisatie tot de vaststelling dat liefst 299 van de 341 producten een of meer substanties bevatten die volgens die criteria onder de noemer “verhoogd risico” vallen. Vooral het feit dat liefst 226 van de 344 producten sterk geparfumeerd was, blijft verbazen: “Nochtans heeft dat geen verzorgend nut en kan het op jonge leeftijd juist allergieën veroorzaken waarvan het kind de rest van zijn leven de gevolgen moet dragen”, zegt Elisabeth Ruffinengo van WECF.

 

Het is niet de eerste keer dat verzorgingsproducten voor baby’s in opspraak komen. Enkele jaren geleden luidde ook de Franse consumentenorganisatie Que Choisir al de alarmbel rond verdachte stoffen in babycosmetica. Ook toen lagen met  name de vochtige doekjes in de vuurlijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top