Non-fooddiscounter Action heeft geen last van e-commerce

Non-fooddiscounter Action heeft geen last van e-commerce

De non-foodsupermarktketen Action vreest de concurrentie van de online handel niet. “Die treft immers vooral het middendeel van de markt. Niet zozeer het onderste deel en het bovenste deel”, zegt topman Ronald van der Mark in een gesprek met de krant De Telegraaf.

Supermarktklanten met beperkte inkomens

“Onze producten zijn zo voordelig geprijsd, dat online ons niet op prijs kan beconcurreren”, liet Van der Mark verstaan. Marktonderzoeker GfK liet eerder weten dat het bedrijf vooral klanten weghaalt bij de supermarkten. Het gaat daarbij doorgaans om gezinnen met een beperkt inkomen, onder wie heel wat gepensioneerden.

 

Die politiek legt Action in de huidige economische situatie geen windeieren. Vorig jaar boekte het een omzet van 873 miljoen euro, verdeeld over 321 winkels. Dat verkoopcijfer lag 22% hoger dan in 2011.

 

De keten verdiende daarop een bedrijfscashflow van 99 miljoen euro, 15% meer dan het jaar voordien. Al is de groei ook toe te schrijven aan de opening van 52 nieuwe winkels dat jaar.

 

Nog niet klaar voor verkoop

Action wil met zijn discount-aanpak ook naar Duitsland en Frankrijk, waar vorig jaar het eerste verkooppunt de deuren opende.

 

Dit betekent evenwel dat er nog werk aan de winkel is vooraleer het bedrijf klaar is om verkocht te worden. Action is immers in handen van het investeringsfonds 3i, wat een verkoop op termijn onvermijdelijk maakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Back to top