Non-fooddiscounter Action heeft geen last van e-commerce

Non-fooddiscounter Action heeft geen last van e-commerce

De non-foodsupermarktketen Action vreest de concurrentie van de online handel niet. “Die treft immers vooral het middendeel van de markt. Niet zozeer het onderste deel en het bovenste deel”, zegt topman Ronald van der Mark in een gesprek met de krant De Telegraaf.

Supermarktklanten met beperkte inkomens

“Onze producten zijn zo voordelig geprijsd, dat online ons niet op prijs kan beconcurreren”, liet Van der Mark verstaan. Marktonderzoeker GfK liet eerder weten dat het bedrijf vooral klanten weghaalt bij de supermarkten. Het gaat daarbij doorgaans om gezinnen met een beperkt inkomen, onder wie heel wat gepensioneerden.

 

Die politiek legt Action in de huidige economische situatie geen windeieren. Vorig jaar boekte het een omzet van 873 miljoen euro, verdeeld over 321 winkels. Dat verkoopcijfer lag 22% hoger dan in 2011.

 

De keten verdiende daarop een bedrijfscashflow van 99 miljoen euro, 15% meer dan het jaar voordien. Al is de groei ook toe te schrijven aan de opening van 52 nieuwe winkels dat jaar.

 

Nog niet klaar voor verkoop

Action wil met zijn discount-aanpak ook naar Duitsland en Frankrijk, waar vorig jaar het eerste verkooppunt de deuren opende.

 

Dit betekent evenwel dat er nog werk aan de winkel is vooraleer het bedrijf klaar is om verkocht te worden. Action is immers in handen van het investeringsfonds 3i, wat een verkoop op termijn onvermijdelijk maakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top