Omzet daalt bij Estée Lauder | RetailDetail

Omzet daalt bij Estée Lauder

Omzet daalt bij Estée Lauder

Voor de eerste keer in drie kwartalen is de netto-omzet bij het Amerikaanse cosmeticabedrijf Estée Lauder gedaald. Dat was vooral te wijten aan de sterke positie van de dollar, maar er was ook minder vraag naar de huidverzorgingsproducten van het bedrijf.

Sterke impact wisselkoersen

De netto-omzet van Estée Lauder daalde dan ook met 7,4% naar 2,52 miljard dollar (2,3 miljard euro). De verkoop van make-up daalde in het kwartaal met 3,7% naar 1,02 miljard dollar (920 miljoen euro). Zonder wisselkoerseffecten was er wel sprake van een stijging van 3%.  De verkoop van huidverzorgingsproducten daalde met 16% naar 1,01 miljard dollar (910 miljoen euro), een daling van 9% bij gelijke wisselkoersen.

 

De winst van Estée Lauder daalde in het vierde kwartaal van 257,7 naar 153 miljoen dollar (140 miljoen euro) of 40 cent per aandeel. Analisten hadden een winst van maar 34 cent per aandeel verwacht bij een omzet van 2,57 miljard dollar (2,32 miljard euro).

 

Voor het huidige kwartaal verwacht Estée Lauder een omzetstijging van 13 à 14% voor wisselkoerseffecten en voor het volledige boekjaar wil het cosmeticabedrijf een omzetstijging van 8 tot 10% bewerkstelligen. Ook de winst moet tegen die snelheid stijgen. Dat is een pak lager dan wat analisten hadden voorspeld, aangezien die een winststijging van 16% voorzien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.