Ontex koopt Italiaanse fabrikant van luiers | RetailDetail

Ontex koopt Italiaanse fabrikant van luiers

Ontex koopt Italiaanse fabrikant van luiers

De Oost-Vlaamse luierfabrikant Ontex heeft de Italiaanse producent van incontinentieluiers Serenity gekocht. Eigenaars TPG en Goldman Sachs hebben geen overnameprijs bekendgemaakt, maar gaan wel 75 miljoen euro ophalen via een obligatieuitgifte.

Groeimarkt dankzij vergrijzing

Dat Ontex meer en meer inzet op incontinentieluiers, hoeft niet te verbazen. Het voorbije jaar maakte de groei in dat segment de dalende verkoop van babyluiers volledig goed. En de vergrijzing in West-Europa zal die groei alleen maar versterken, klinkt het op de hoofdzetel in Zele.

 

Serenity boekte in 2011 een omzet van 142,7 miljoen euro, tegen 133 miljoen in 2010. Ontex realiseerde in 2011 een omzet van 1,17 miljard euro.

 

Gezocht: 75 miljoen euro

Hoeveel Ontex betaalt voor Serenity, wordt niet meegedeeld. Er komt wel een obligatieuitgifte en de groep laat weten "het grootste deel van de obligatieuitgifte en nog beschikbare cash" aan te wenden om de huidige eigenaar Artsana Group uit te kopen. Artsana is de groep boven onder andere Chicco en Prénatal.

 

Ontex is sinds de zomer van 2010 in handen van de private-equitygroepen Goldman Sachs en TPG (Texas Pacific Group). Die controleren elk 46,5% van de aandelen, de rest is in handen van het management. Ontex heeft veertien fabrieken in tien landen en telt 4.300 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.