Ontex profiteert van vertrek Kimberly-Clark

Ontex profiteert van vertrek Kimberly-Clark

Luierfabrikant Ontex heeft in het eerste halfjaar van 2014 een omzet van 809,9 miljoen euro geboekt, op vergelijkbare basis 8,4% meer dan in dezelfde periode van 2014. Het bedrijf verdiende daarop een nettowinst van 11,9 miljoen euro.

Winst door weggevallen concurrent

Op de mature markten profiteerde Ontex onder meer van het wegvallen van concurrent Kimberly-Clark. Het rivaliserende concern heeft de verkoop van zijn luiers namelijk grotendeels gestaakt, omdat het er niet in slaagde om met Huggies een voldoende groot marktaandeel te verwerven. De klanten waarvoor Ontex werkt, konden daardoor hun verkopen opvoeren.

 

Op vergelijkbare basis namen de verkopen op de mature markten dan ook met 8,2% toe. Ontex geeft wel toe dat het grootste deel van de omzetstijging die hierdoor kon worden geboekt intussen wel behaald is. 

 

Op de groeimarkten dikte de verkoop van Ontex 24,6% aan. Vooral in Centraal-Europa en zelfs in Rusland kon de verkoop worden opgevijzeld. De lokale productie hielp hier een handje.

 

In het Midden-Oosten, Afrika en Azië trok de omzet met 12% aan. Er waren goede verkopen in onder meer Turkije - dat goed is voor de helft van de verkopen in deze geografische omschrijving, Marokko en Pakistan. Vooral de demografische ontwikkelingen kwamen de luierfabrikant ten goede.

 

Beursgang zet rem op winstevolutie

De medische divisie – die zich richt op volwassenen met incontinentie – zag haar omzet met 2,7% aantrekken. Vooral in het Verenigd Koninkrijk en Ierland liep het goed, mede door stijgende afleveringen aan huis. Ook in Frankrijk en Italië werden goede resultaten neergezet, door het afsluiten van nieuwe contracten en het winnen van tenders. 

 

Alles bijeen leverde dit Ontex een nettowinst op van 11,9 miljoen euro in het eerste halfjaar. In 2013 bleef de wijzer na dezelfde periode nog staan op 11,3 miljoen euro. Nochtans kostte de beursgang, die het bedrijf dit jaar deed, 20 miljoen euro. De financiële operatie zorgde er wel voor dat Ontex zijn nettoschuldenberg kon afbouwen van 886,7 miljoen euro naar 532,8 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top