Ontex werkt aan tweede beurscarrière

Ontex werkt aan tweede beurscarrière

Luierproducent Ontex wordt wellicht opnieuw naar de Brusselse beurs gebracht. De eigenaars zien er een mogelijkheid in om hun aandelen deels ten gelde te maken.

Drie generaties eigenaars

Ontex stond tussen 1998 en 2003 al eens op de Brusselse beurs (het bedrijf werd toen nog gecontroleerd door de familie Van Malderen), maar dat veranderde toen investeringsfonds Candover de onderneming overnam en van de koerslijst haalde. De Britten betaalden toen 1,1 miljard euro voor het bedrijf, een som waarvoor de overnemer zich stevig in de schulden stak. Dat verergerde alleen maar toen Candover ook nog eens tientallen miljoenen extra diende bij te pompen om Ontex overeind te houden.

 

In 2010 stapte Candover uiteindelijk uit Ontex: het verkocht de luierfabrikant door aan de Amerikaanse investeringsgroep Texas Pacific Group en de private-equitytak van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs voor 1,2 miljard euro. Nu willen echter ook Texas Pacific en Goldman Sachs hun investeringen ten gelde maken, en één van de mogelijkheden daartoe is een directe verkoop aan nieuwe geïnteresseerden, het alternatief is een nieuwe beursgang.

 

Eerste bedrijf met tweede beurscarrière

Volgens De Tijd en De Standaard is een mogelijke beursgang voor juni gepland. Daarbij zou iets minder dan de helft van de aandelen naar de markt worden gebracht. Die operatie, die zich zowel naar institutionele als naar particuliere beleggers zou richten, zou zowat een half miljard euro moeten opleveren.

 

Als het effectief tot een beursintroductie komt, is Ontex het eerste bedrijf dat een tweede keer aan een beurscarrière begint. Ontex boekte in 2013 een  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top