Ontex ziet omzet en winst stijgen | RetailDetail

Ontex ziet omzet en winst stijgen

Ontex ziet omzet en winst stijgen

Ondanks "uiterst competitieve markten" heeft luierfabrikant Ontex in 2015 meer omzet en winst geboekt. De markten buiten West-Europa zijn intussen al goed voor ruim een derde van de totale omzet.

 

1,69 miljard euro

Luierfabrikant Ontex boekte in 2015 een omzet van 1,69 miljard euro. Dat is 4,5% meer dan het jaar voordien (+4,8% op vergelijkbare basis). De omzet in West-Europa daalde weliswaar met 2,4% op vergelijkbare basis, maar in “Oost-Europa” en de “Rest van de Wereld” tekende Ontex een “solide groei” op. De markten buiten West-Europa genereren nu al 35% van de totale omzet.

 

De nettowinst over het voorbije boekjaar klokte af op 98,6 miljoen euro, ruim 11 keer meer dan de 8,6 miljoen euro uit 2014.

 

“We kunnen trots zijn op wat we presteerden in 2015. In uiterst competitieve markten konden we nogmaals een jaar van solide organische groei realiseren”, zegt Ontex-topman Charles Bouaziz. “We haalden onze resultaten ondanks een aanzienlijke volatiliteit in zowel de wisselkoersen als meerdere belangrijke grondstoffen.”

 

2016 wordt moeilijker

Over 2016 laat Ontex zich voorzichtiger uit: “De macro-omgeving blijft erg uitdagend met sterke druk vanuit de politieke en economische onzekerheden en voortdurende hevige prijsconcurrentie in de Europese retailmarkt”.

 

De luierfabrikant verwacht een trage start van het jaar, met een versnelling in de tweede jaarhelft. Het wordt hoe dan ook “een uitdaging” om de eigen omzetdoelstelling te halen: Ontex mikt voor 2016 op een vergelijkbare omzet met 4 tot 6%.

 

De beleggers onthielden vooral die voorzichtige prognose en stuurden het aandeel vanochtend 10% lager. Ontex maakt op 21 maart eerstkomende zijn opwachting in de Bel-20, de korf van belangrijkste aandelen op de Brusselse beurs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Aanhoudende expansie Kruidvat werpt vruchten af

03/07/2018

Drogisterijketen Kruidvat verkocht het voorbije jaar 4,7% meer in België. De keten tekent al een paar jaar op rij Belgische groei op, niet het minst omdat ze steeds nieuwe winkels blijft openen.

Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.