Ontex ziet omzet en winst stijgen | RetailDetail

Ontex ziet omzet en winst stijgen

Ontex ziet omzet en winst stijgen

Ondanks "uiterst competitieve markten" heeft luierfabrikant Ontex in 2015 meer omzet en winst geboekt. De markten buiten West-Europa zijn intussen al goed voor ruim een derde van de totale omzet.

 

1,69 miljard euro

Luierfabrikant Ontex boekte in 2015 een omzet van 1,69 miljard euro. Dat is 4,5% meer dan het jaar voordien (+4,8% op vergelijkbare basis). De omzet in West-Europa daalde weliswaar met 2,4% op vergelijkbare basis, maar in “Oost-Europa” en de “Rest van de Wereld” tekende Ontex een “solide groei” op. De markten buiten West-Europa genereren nu al 35% van de totale omzet.

 

De nettowinst over het voorbije boekjaar klokte af op 98,6 miljoen euro, ruim 11 keer meer dan de 8,6 miljoen euro uit 2014.

 

“We kunnen trots zijn op wat we presteerden in 2015. In uiterst competitieve markten konden we nogmaals een jaar van solide organische groei realiseren”, zegt Ontex-topman Charles Bouaziz. “We haalden onze resultaten ondanks een aanzienlijke volatiliteit in zowel de wisselkoersen als meerdere belangrijke grondstoffen.”

 

2016 wordt moeilijker

Over 2016 laat Ontex zich voorzichtiger uit: “De macro-omgeving blijft erg uitdagend met sterke druk vanuit de politieke en economische onzekerheden en voortdurende hevige prijsconcurrentie in de Europese retailmarkt”.

 

De luierfabrikant verwacht een trage start van het jaar, met een versnelling in de tweede jaarhelft. Het wordt hoe dan ook “een uitdaging” om de eigen omzetdoelstelling te halen: Ontex mikt voor 2016 op een vergelijkbare omzet met 4 tot 6%.

 

De beleggers onthielden vooral die voorzichtige prognose en stuurden het aandeel vanochtend 10% lager. Ontex maakt op 21 maart eerstkomende zijn opwachting in de Bel-20, de korf van belangrijkste aandelen op de Brusselse beurs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.

Trekpleister-directeur wordt topman Kruidvat België en Frankrijk

09/02/2018

A.S. Watson, de holding achter Kruidvat, ICI PARIS XL en Trekpleister, heeft Roland van den Berg benoemd tot algemeen directeur van die laatste keten. Hij vervangt er Bert Verhoef, die aan het hoofd van Kruidvat België en Frankrijk komt te staan.

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

06/02/2018

Medicare-Market, uitbater van de parafarmacie Medi-Market en de apotheken PharmaClic, wil in 2018 120 nieuwe medewerkers aanwerven en 20 nieuwe verkooppunten openen. Tegen 2020 wil de keten groeien naar zeventig vestigingen.

Di lanceert eigen webwinkel

31/01/2018

Vanaf morgen kunnen klanten ook online terecht bij Di, want dan lanceert de Belgische beautyketen een eigen webshop. Het is de volgende stap in de vernieuwingsstrategie van Di.

Ecover gaat volledige gamma vernieuwen

31/01/2018

Ecover, een Belgische producent van ecologische was- en reinigingsmiddelen, gaat de verpakkingen van zijn volledige assortiment vernieuwen. Het afwasmiddel is als eerste aan de beurt, de operatie moet binnen twee jaar afgerond zijn.

Back to top