Ontex ziet omzet en winst stijgen

Ontex ziet omzet en winst stijgen

Ondanks "uiterst competitieve markten" heeft luierfabrikant Ontex in 2015 meer omzet en winst geboekt. De markten buiten West-Europa zijn intussen al goed voor ruim een derde van de totale omzet.

 

1,69 miljard euro

Luierfabrikant Ontex boekte in 2015 een omzet van 1,69 miljard euro. Dat is 4,5% meer dan het jaar voordien (+4,8% op vergelijkbare basis). De omzet in West-Europa daalde weliswaar met 2,4% op vergelijkbare basis, maar in “Oost-Europa” en de “Rest van de Wereld” tekende Ontex een “solide groei” op. De markten buiten West-Europa genereren nu al 35% van de totale omzet.

 

De nettowinst over het voorbije boekjaar klokte af op 98,6 miljoen euro, ruim 11 keer meer dan de 8,6 miljoen euro uit 2014.

 

“We kunnen trots zijn op wat we presteerden in 2015. In uiterst competitieve markten konden we nogmaals een jaar van solide organische groei realiseren”, zegt Ontex-topman Charles Bouaziz. “We haalden onze resultaten ondanks een aanzienlijke volatiliteit in zowel de wisselkoersen als meerdere belangrijke grondstoffen.”

 

2016 wordt moeilijker

Over 2016 laat Ontex zich voorzichtiger uit: “De macro-omgeving blijft erg uitdagend met sterke druk vanuit de politieke en economische onzekerheden en voortdurende hevige prijsconcurrentie in de Europese retailmarkt”.

 

De luierfabrikant verwacht een trage start van het jaar, met een versnelling in de tweede jaarhelft. Het wordt hoe dan ook “een uitdaging” om de eigen omzetdoelstelling te halen: Ontex mikt voor 2016 op een vergelijkbare omzet met 4 tot 6%.

 

De beleggers onthielden vooral die voorzichtige prognose en stuurden het aandeel vanochtend 10% lager. Ontex maakt op 21 maart eerstkomende zijn opwachting in de Bel-20, de korf van belangrijkste aandelen op de Brusselse beurs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top