Procter & Gamble ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Procter & Gamble ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Procter & Gamble ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Procter & Gamble heeft in het vierde kwartaal een lagere omzet gehaald dan een jaar eerder. Dat was vooral te wijten aan een negatieve impact van de wisselkoersen en het eerdere terugtrekken uit Venezuela.

 

Gillette doet het goed

De totale omzet van Procter & Gamble kwam voor het vierde kwartaal uit op 16,1 miljard dollar (14,4 miljard euro). Dat is 3 procent lager dan een jaar eerder, maar de wisselkoersen hadden een negatieve impact van 3 procent en ook het vertrek uit Venezuela zorgde voor een daling van 2 procent. Op autonome basis steeg de omzet dan ook met 2 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

Bij drie van de vijf onderdelen van het bedrijf bleef de omzet ongeveer gelijk, maar ‘Health Care’ groeide met 7 procent en ‘Grooming’ zelfs met 8 procent. Bij die eerste was dat te danken aan een sterke verkoop van Oral-B en Crest, terwijl binnen Grooming de verkoop van Gillette Fusion sterk groeide in opkomende markten.

 

Vooruitgang in China

P&G spreekt bovendien van betere prestaties in China, de tweede grootste markt voor het bedrijf na de Verenigde Staten en tevens een probleemgebied de voorbije kwartalen.

 

De nettowinst voor het vierde kwartaal steeg dan ook van 535 miljoen dollar (477 miljoen euro) naar 1,96 miljard dollar (1,75 miljard euro).

 

Voor het volledige boekjaar daalde de omzet van P&G met 8 procent naar 65,3 miljard dollar (58,3 miljard euro), waarbij er sprake was van een negatieve impact van de wisselkoersen van 6 procent. De nettowinst groeide met 48 procent naar 10,6 miljard dollar (9,5 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Delhaize veert op na sterk kwartaal

09/05/2018

Tijdens de eerste drie maanden van 2018 wist Delhaize in België weer aan te knopen met groei. Ook online boekt de retailer vooruitgang, maar de stuntpromoties wegen wel op de marges.