Procter & Gamble ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Procter & Gamble ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Procter & Gamble ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Procter & Gamble heeft in het vierde kwartaal een lagere omzet gehaald dan een jaar eerder. Dat was vooral te wijten aan een negatieve impact van de wisselkoersen en het eerdere terugtrekken uit Venezuela.

 

Gillette doet het goed

De totale omzet van Procter & Gamble kwam voor het vierde kwartaal uit op 16,1 miljard dollar (14,4 miljard euro). Dat is 3 procent lager dan een jaar eerder, maar de wisselkoersen hadden een negatieve impact van 3 procent en ook het vertrek uit Venezuela zorgde voor een daling van 2 procent. Op autonome basis steeg de omzet dan ook met 2 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

Bij drie van de vijf onderdelen van het bedrijf bleef de omzet ongeveer gelijk, maar ‘Health Care’ groeide met 7 procent en ‘Grooming’ zelfs met 8 procent. Bij die eerste was dat te danken aan een sterke verkoop van Oral-B en Crest, terwijl binnen Grooming de verkoop van Gillette Fusion sterk groeide in opkomende markten.

 

Vooruitgang in China

P&G spreekt bovendien van betere prestaties in China, de tweede grootste markt voor het bedrijf na de Verenigde Staten en tevens een probleemgebied de voorbije kwartalen.

 

De nettowinst voor het vierde kwartaal steeg dan ook van 535 miljoen dollar (477 miljoen euro) naar 1,96 miljard dollar (1,75 miljard euro).

 

Voor het volledige boekjaar daalde de omzet van P&G met 8 procent naar 65,3 miljard dollar (58,3 miljard euro), waarbij er sprake was van een negatieve impact van de wisselkoersen van 6 procent. De nettowinst groeide met 48 procent naar 10,6 miljard dollar (9,5 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.