Procter & Gamble ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Procter & Gamble ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Procter & Gamble heeft in het vierde kwartaal een lagere omzet gehaald dan een jaar eerder. Dat was vooral te wijten aan een negatieve impact van de wisselkoersen en het eerdere terugtrekken uit Venezuela.

 

Gillette doet het goed

De totale omzet van Procter & Gamble kwam voor het vierde kwartaal uit op 16,1 miljard dollar (14,4 miljard euro). Dat is 3 procent lager dan een jaar eerder, maar de wisselkoersen hadden een negatieve impact van 3 procent en ook het vertrek uit Venezuela zorgde voor een daling van 2 procent. Op autonome basis steeg de omzet dan ook met 2 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

Bij drie van de vijf onderdelen van het bedrijf bleef de omzet ongeveer gelijk, maar ‘Health Care’ groeide met 7 procent en ‘Grooming’ zelfs met 8 procent. Bij die eerste was dat te danken aan een sterke verkoop van Oral-B en Crest, terwijl binnen Grooming de verkoop van Gillette Fusion sterk groeide in opkomende markten.

 

Vooruitgang in China

P&G spreekt bovendien van betere prestaties in China, de tweede grootste markt voor het bedrijf na de Verenigde Staten en tevens een probleemgebied de voorbije kwartalen.

 

De nettowinst voor het vierde kwartaal steeg dan ook van 535 miljoen dollar (477 miljoen euro) naar 1,96 miljard dollar (1,75 miljard euro).

 

Voor het volledige boekjaar daalde de omzet van P&G met 8 procent naar 65,3 miljard dollar (58,3 miljard euro), waarbij er sprake was van een negatieve impact van de wisselkoersen van 6 procent. De nettowinst groeide met 48 procent naar 10,6 miljard dollar (9,5 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top