Rituals op weg naar 1.000 winkels wereldwijd | RetailDetail

Rituals op weg naar 1.000 winkels wereldwijd

Rituals op weg naar 1.000 winkels wereldwijd

Cosmeticaretailer Rituals groeit als kool. Nog voor het einde van het jaar plant de van origine Nederlandse keten - al kunnen we oprichter en CEO Raymond Cloosterman gerust een halve Belg noemen, aangezien hij een groot deel van het jaar in Knokke woont - liefst 50 nieuwe vestigingen. Vandaag telt de keten in 12 landen al 200 winkels, 250 shop-in-shops in warenhuizen en 4 City Spa’s.

 


België goed voor 15 à 20% omzet

Rituals klokt naar eigen zeggen eind dit jaar af op een omzet van 130 miljoen euro, 50% meer dan in 2010. België neemt daarvan 15 tot 20% voor zijn rekening. Nederland en Portugal zijn de twee andere sterkhouders van de groep.


In België opende Rituals zijn eerste vestiging in 2005, meer bepaald in Antwerpen. Het slow shopping-concept met een combinatie van home & body cosmetics slaat aan: Rituals telt in ons land intussen al 21 winkels – de meest recente openden in Gent, Brasschaat, Dendermonde en Waregem – en 95 shop-in-shops (80 bij Ici Paris XL en 15 bij Galeria Inno).

Dromen van 1.000 winkels

De vestiging in Cloostermans tweede thuisbasis Knokke heeft de voorlopig enige City Spa van ons land, maar er volgen er nog. Dat vertelde de oprichter toen hij in Brussel zijn toekomstplannen kwam ontvouwen. Tegen 2012-2013 wil Rituals met name 30 tot 35 vestigingen in België, volgende maand opent alvast de 22ste winkel in ons land de deuren in het Brusselse shoppingcenter City 2. Ook internationaal groeit Rituals sterk: dit jaar opende de keten zijn eerste winkel in Zweden en zette het zijn eerste stappen buiten Europa met een winkel in het Braziliaanse São Paulo.


“Sinds de start in 2000 hebben we gestaag aan onze internationale expansie gewerkt. De opening van een nieuwe winkel in Brazilië brengt ons weer een stapje dichter bij de verwezenlijking van onze ultieme droom: Rituals uitbouwen tot een wereldmerk met 1.000 verkooppunten op de mooiste plekken ter wereld”, aldus een enthousiaste CEO.

Ruim 400 referenties

Rituals telt momenteel 700 medewerkers en verkoopt een gamma van ruim 400 producten voor home & body – van shampoos en scrubs over thee tot geurkaarsen – geïnspireerd op Oosterse rituelen. Het geheime recept is volgens de oprichter een mengeling van lage marges en besparen op communicatie. “We willen luxe haalbaar maken voor een groot publiek. We streven naar de kwaliteit van de Chanels en Estée Lauders van deze wereld, maar dan tegen de helft van de prijs. Hoe we dat kunnen? Door tevreden te zijn met lagere winstmarges en doordat we geen miljoenen euro’s pompen in reclamecampagnes, jaar in jaar uit. Onze winkels en onze producten zijn onze beste reclame.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.