Sephora Champs-Elysées moet van rechter om 21 uur sluiten | RetailDetail

Sephora Champs-Elysées moet van rechter om 21 uur sluiten

Sephora Champs-Elysées moet van rechter om 21 uur sluiten

De grootste parfumerie van Frankrijk, de Sephora-vestiging aan de Champs-Elysées, moet vanaf volgende week de deuren sluiten om 21 uur in plaats van om middernacht, op straffe van een dwangsom van 80.000 euro per inbreuk. Dat heeft de rechter in beroep beslist... tot grote woede van de directie.

Na Apple en Uniqlo nu ook Sephora

Clic-P, het overlegplatform van de vakbonden voor de Parijse handel, voert al langer een kruisvaart tegen de - volgens hen - onwettige nachtelijke openingsuren in Parijs. Eerder gingen al Apple Store en Uniqlo door de knieën, nu lijkt Sephora aan de beurt. Omdat de directie geen duimbreed toegaf, stapten de vakbonden naar de rechtbank. Daar hebben ze nu in beroep gelijk gekregen.

 

De beslissing is een enorme streep door de rekening van de LVMH-dochter, want de bewuste winkel is niet alleen de grootste van Frankrijk (jaarlijks zo'n 6 miljoen klanten) maar realiseert naar eigen zeggen liefst 20% van de jaaromzet tijdens die nachtelijke uren.

 

"Schaamteloze chantage"?

Nochtans hadden de 160 medewerkers van de Parijse vestiging zich in een petitie met als titel "Nous voulons continuer à travailler le soir" ("Wij willen 's avonds blijven werken") achter de huidige openingstijden geschaard. In die petitie wezen ze erop dat een sluiting om 21 uur niet alleen nefast zal zijn voor hen – 45 banen zouden op de tocht komen te staan – maar ook voor de klanten.

 

Volgens de vakbonden is die petitie echter niets meer dan "schaamteloze chantage" vanwege het management. Volgens hen kregen de medewerkers dat document op 6 september voorgeschoteld en "konden ze niet anders dan die petitie ondertekenen, als ze hun baan wilden behouden". Dat ontkent de directie dan weer in alle toonaarden.

 

Meteen na de uitspraak kondigde de advocaat van Sephora aan dat zijn cliënt in cassatie zou gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.

Trekpleister-directeur wordt topman Kruidvat België en Frankrijk

09/02/2018

A.S. Watson, de holding achter Kruidvat, ICI PARIS XL en Trekpleister, heeft Roland van den Berg benoemd tot algemeen directeur van die laatste keten. Hij vervangt er Bert Verhoef, die aan het hoofd van Kruidvat België en Frankrijk komt te staan.

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

06/02/2018

Medicare-Market, uitbater van de parafarmacie Medi-Market en de apotheken PharmaClic, wil in 2018 120 nieuwe medewerkers aanwerven en 20 nieuwe verkooppunten openen. Tegen 2020 wil de keten groeien naar zeventig vestigingen.

Di lanceert eigen webwinkel

31/01/2018

Vanaf morgen kunnen klanten ook online terecht bij Di, want dan lanceert de Belgische beautyketen een eigen webshop. Het is de volgende stap in de vernieuwingsstrategie van Di.

Ecover gaat volledige gamma vernieuwen

31/01/2018

Ecover, een Belgische producent van ecologische was- en reinigingsmiddelen, gaat de verpakkingen van zijn volledige assortiment vernieuwen. Het afwasmiddel is als eerste aan de beurt, de operatie moet binnen twee jaar afgerond zijn.

Back to top