Sephora Champs-Elysées moet van rechter om 21 uur sluiten

Sephora Champs-Elysées moet van rechter om 21 uur sluiten

De grootste parfumerie van Frankrijk, de Sephora-vestiging aan de Champs-Elysées, moet vanaf volgende week de deuren sluiten om 21 uur in plaats van om middernacht, op straffe van een dwangsom van 80.000 euro per inbreuk. Dat heeft de rechter in beroep beslist... tot grote woede van de directie.

Na Apple en Uniqlo nu ook Sephora

Clic-P, het overlegplatform van de vakbonden voor de Parijse handel, voert al langer een kruisvaart tegen de - volgens hen - onwettige nachtelijke openingsuren in Parijs. Eerder gingen al Apple Store en Uniqlo door de knieën, nu lijkt Sephora aan de beurt. Omdat de directie geen duimbreed toegaf, stapten de vakbonden naar de rechtbank. Daar hebben ze nu in beroep gelijk gekregen.

 

De beslissing is een enorme streep door de rekening van de LVMH-dochter, want de bewuste winkel is niet alleen de grootste van Frankrijk (jaarlijks zo'n 6 miljoen klanten) maar realiseert naar eigen zeggen liefst 20% van de jaaromzet tijdens die nachtelijke uren.

 

"Schaamteloze chantage"?

Nochtans hadden de 160 medewerkers van de Parijse vestiging zich in een petitie met als titel "Nous voulons continuer à travailler le soir" ("Wij willen 's avonds blijven werken") achter de huidige openingstijden geschaard. In die petitie wezen ze erop dat een sluiting om 21 uur niet alleen nefast zal zijn voor hen – 45 banen zouden op de tocht komen te staan – maar ook voor de klanten.

 

Volgens de vakbonden is die petitie echter niets meer dan "schaamteloze chantage" vanwege het management. Volgens hen kregen de medewerkers dat document op 6 september voorgeschoteld en "konden ze niet anders dan die petitie ondertekenen, als ze hun baan wilden behouden". Dat ontkent de directie dan weer in alle toonaarden.

 

Meteen na de uitspraak kondigde de advocaat van Sephora aan dat zijn cliënt in cassatie zou gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top