Sephora Champs-Elysées moet van rechter om 21 uur sluiten | RetailDetail

Sephora Champs-Elysées moet van rechter om 21 uur sluiten

Sephora Champs-Elysées moet van rechter om 21 uur sluiten

De grootste parfumerie van Frankrijk, de Sephora-vestiging aan de Champs-Elysées, moet vanaf volgende week de deuren sluiten om 21 uur in plaats van om middernacht, op straffe van een dwangsom van 80.000 euro per inbreuk. Dat heeft de rechter in beroep beslist... tot grote woede van de directie.

Na Apple en Uniqlo nu ook Sephora

Clic-P, het overlegplatform van de vakbonden voor de Parijse handel, voert al langer een kruisvaart tegen de - volgens hen - onwettige nachtelijke openingsuren in Parijs. Eerder gingen al Apple Store en Uniqlo door de knieën, nu lijkt Sephora aan de beurt. Omdat de directie geen duimbreed toegaf, stapten de vakbonden naar de rechtbank. Daar hebben ze nu in beroep gelijk gekregen.

 

De beslissing is een enorme streep door de rekening van de LVMH-dochter, want de bewuste winkel is niet alleen de grootste van Frankrijk (jaarlijks zo'n 6 miljoen klanten) maar realiseert naar eigen zeggen liefst 20% van de jaaromzet tijdens die nachtelijke uren.

 

"Schaamteloze chantage"?

Nochtans hadden de 160 medewerkers van de Parijse vestiging zich in een petitie met als titel "Nous voulons continuer à travailler le soir" ("Wij willen 's avonds blijven werken") achter de huidige openingstijden geschaard. In die petitie wezen ze erop dat een sluiting om 21 uur niet alleen nefast zal zijn voor hen – 45 banen zouden op de tocht komen te staan – maar ook voor de klanten.

 

Volgens de vakbonden is die petitie echter niets meer dan "schaamteloze chantage" vanwege het management. Volgens hen kregen de medewerkers dat document op 6 september voorgeschoteld en "konden ze niet anders dan die petitie ondertekenen, als ze hun baan wilden behouden". Dat ontkent de directie dan weer in alle toonaarden.

 

Meteen na de uitspraak kondigde de advocaat van Sephora aan dat zijn cliënt in cassatie zou gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.