Shiseido mengt hyperpersoonlijke zalfjes met app

Hoe breng je digitalisering, hyperpersonalisatie en wellness samen? Shiseido gooit ze bij elkaar en mengt ze tot een nieuwe, luxueuze abonnementsformule.

 

Twee unieke crèmes per dag

Voor 92 dollar per maand (81 euro of 10.000 yen in Japan) krijg je bij Shiseido unieke gezichtscrèmes, thuis voor jou bereid en volledig op maat van je huid. Dat is althans de belofte van Optune, de nieuwe abonnementsdienst van het Japanse cosmeticamerk. De premiumservice speelt helemaal in op de trends van personalisatie, digitalisering en zelfzorg.


Het begint allemaal met een app voor de smartphone, die foto’s van je gezicht neemt en zo je huid analyseert. Ook andere data kunnen in de app worden opgenomen, van je menstruatiecyclus over het weer en de luchtvervuiling tot je slaappatroon. Hoe hectischer je levensstijl, hoe wisselvalliger je huid, zien ze immers bij Shiseido.

 

80.000 verschillende mogelijkheden

Bij de app wordt een dispenser met vijf serums geleverd, die op basis van de foto-analyse worden gemengd tot de perfecte samenstelling voor elk moment. Zo levert het cilindervormige toestel twee maal per dag een unieke, persoonlijke lotion af. Er zijn tot 80.000 verschillende combinaties mogelijk, aldus Shigekazu Sugiyama, hoofd van Shiseido Japan, waar de dienst eerst van start gaat.


De cosmeticamaker mikt met het product op vrouwen die huidverzorging belangrijk vinden, maar niet de tijd hebben om de juiste formule te zoeken. Met de maandelijkse bijdrage kunnen gebruiksters de app onbeperkt blijven gebruiken en ook de nodige navullingen ontvangen.

 

Goed voor 550 miljoen euro?

Optune heeft een potentiële omzet van 67,9 miljard yen (zo’n 555 miljoen euro), menen analisten volgens Bloomberg. Dankzij de abonnementsformule zou Shiseido bovendien marketingkosten kunnen uitsparen, terwijl het merk klanten toch trouwer aan zich kan binden.


Als de lancering een succes wordt, behoort expansie naar het buitenland tot de mogelijkheden. Al wordt het dan wel een uitdaging om tegemoet te komen aan de grotere diversiteit aan huidtypes, geeft Sugiyama toe.