Shiseido wil reorganiseren na matig boekjaar

Shiseido wil reorganiseren na matig boekjaar

De Japanse cosmeticaproducent Shiseido heeft een matig boekjaar achter de rug: de omzet kende slechts een kleine groei en ook de winstcijfers waren niet bepaald spectaculair. Het merk hoopt betere prestaties voor te leggen na een reorganisatie.

Winst te danken aan eenmalige inkomsten

In het voorbije financiële jaar, dat op 31 maart werd afgesloten, haalde Shiseido een omzet van 777 miljard yen (6 miljard euro): een stijging van 2,1% en in lijn met de verwachtingen. In Japan was er een stijging van 3,1% naar 365 miljard yen (2,8 miljard euro). Op andere markten was er een groei van 0,9%, maar na wisselkoersen liep die op tot +7,1% omwille van de zwakke positie van de Japanse munt.

 

Het bedrijfsresultaat daalde met 44,4% naar 27,6 miljard yen (210 miljoen euro) door hogere marketingkosten en logistieke problemen in de Verenigde Staten. De nettowinst steeg dan weer met 28,8% naar 33,7 miljard yen (260 miljoen euro), dankzij eenmalige inkomsten door de verkoop van de merken Decléor en Carita aan het Franse L'Oréal.

 

Voor het volgende boekjaar, dat wel wordt ingekort tot negen maanden, verwacht Shiseido dat de winst zal terugvallen naar 10 miljard yen (75 miljoen euro). Om de cijfers de komende jaren te verbeteren, gaat Shiseido veranderingen binnen het bedrijf versneld doorvoeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Back to top