Supermarkten aanvaarden boetes tot 36 miljoen euro in kartelzaak

Supermarkten aanvaarden boetes tot 36 miljoen euro in kartelzaak

De Belgische supermarktketens en enkele drogmeticaproducenten hebben een verklaring van de Belgische Mededingingsautoriteit ondertekend, waarmee ze erkennen dat er in de periode 2002-2007 inbreuken zijn begaan op de mededingingsregels.

Boetes tot 36 miljoen euro

Het misbruik zou zich hebben voorgedaan bij de drogisterij, parfumerie en hygiëneproducten. Zo zouden prijzen van merkproducten in de periode 2002-2007 verhoogd zijn en op elkaar afgestemd. Daarbij speelden de producenten de rol van tussenpersoon.

 

Carrefour krijgt met 36,4 miljoen euro de hoogste boete, maar ook Delhaize, Cora, Intermarché, Makro en Mestdagh moeten bedragen betalen die variëren van 1,7 miljoen euro tot 24,9 miljoen euro. Ook verschillende producenten moeten een boete betalen. Daarbij wordt vooral Procter & Gamble met een boete van 29 miljoen euro zwaar bestraft. Colgate-Palmolive, dat in 2007 de klokkenluider was, moet geen boete betalen.

 

"Geen prijsafspraken"

Ook Colruyt laat weten dat het de transactieverklaring mee ondertekend heeft en accepteert een boete van 31,6 miljoen euro te betalen. Dat bedrag zal in mindering gebracht worden op het nettoresultaat van het boekjaar 2014/2015. Colruyt voegt wel toe dat het geen prijsafspraken heeft gemaakt met distributeurs en leveranciers.

 

"We moeten toegeven dat ruim 10 jaar geleden onze interne controleprocessen niet zo geperfectioneerd waren als nu om voor de volle 100% te garanderen dat externe druk geen invloed kon uitoefenen op de autonome werking van het prijzensecretariaat," zegt Frans Colruyt, COO Retail van Colruyt Group. "Maar we willen wel onderlijnen dat ons prijzensecretariaat er steeds over gewaakt heeft dat Colruyt zijn laagsteprijsengagement heeft waargemaakt."

 

Frans Colruyt voegt er aan toe dat de keten steeds de volledige medewerking heeft verleend aan het onderzoek dat al loopt sinds 2007. Met het ondertekenen van de transactieverklaring ziet Colruyt af van een jarenlange procedureslag over de grond van de zaak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top