Supermarkten aanvaarden boetes tot 36 miljoen euro in kartelzaak

Supermarkten aanvaarden boetes tot 36 miljoen euro in kartelzaak

De Belgische supermarktketens en enkele drogmeticaproducenten hebben een verklaring van de Belgische Mededingingsautoriteit ondertekend, waarmee ze erkennen dat er in de periode 2002-2007 inbreuken zijn begaan op de mededingingsregels.

Boetes tot 36 miljoen euro

Het misbruik zou zich hebben voorgedaan bij de drogisterij, parfumerie en hygiëneproducten. Zo zouden prijzen van merkproducten in de periode 2002-2007 verhoogd zijn en op elkaar afgestemd. Daarbij speelden de producenten de rol van tussenpersoon.

 

Carrefour krijgt met 36,4 miljoen euro de hoogste boete, maar ook Delhaize, Cora, Intermarché, Makro en Mestdagh moeten bedragen betalen die variëren van 1,7 miljoen euro tot 24,9 miljoen euro. Ook verschillende producenten moeten een boete betalen. Daarbij wordt vooral Procter & Gamble met een boete van 29 miljoen euro zwaar bestraft. Colgate-Palmolive, dat in 2007 de klokkenluider was, moet geen boete betalen.

 

"Geen prijsafspraken"

Ook Colruyt laat weten dat het de transactieverklaring mee ondertekend heeft en accepteert een boete van 31,6 miljoen euro te betalen. Dat bedrag zal in mindering gebracht worden op het nettoresultaat van het boekjaar 2014/2015. Colruyt voegt wel toe dat het geen prijsafspraken heeft gemaakt met distributeurs en leveranciers.

 

"We moeten toegeven dat ruim 10 jaar geleden onze interne controleprocessen niet zo geperfectioneerd waren als nu om voor de volle 100% te garanderen dat externe druk geen invloed kon uitoefenen op de autonome werking van het prijzensecretariaat," zegt Frans Colruyt, COO Retail van Colruyt Group. "Maar we willen wel onderlijnen dat ons prijzensecretariaat er steeds over gewaakt heeft dat Colruyt zijn laagsteprijsengagement heeft waargemaakt."

 

Frans Colruyt voegt er aan toe dat de keten steeds de volledige medewerking heeft verleend aan het onderzoek dat al loopt sinds 2007. Met het ondertekenen van de transactieverklaring ziet Colruyt af van een jarenlange procedureslag over de grond van de zaak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Back to top