Supermarkten aanvaarden boetes tot 36 miljoen euro in kartelzaak | RetailDetail

Supermarkten aanvaarden boetes tot 36 miljoen euro in kartelzaak

Supermarkten aanvaarden boetes tot 36 miljoen euro in kartelzaak

De Belgische supermarktketens en enkele drogmeticaproducenten hebben een verklaring van de Belgische Mededingingsautoriteit ondertekend, waarmee ze erkennen dat er in de periode 2002-2007 inbreuken zijn begaan op de mededingingsregels.

Boetes tot 36 miljoen euro

Het misbruik zou zich hebben voorgedaan bij de drogisterij, parfumerie en hygiëneproducten. Zo zouden prijzen van merkproducten in de periode 2002-2007 verhoogd zijn en op elkaar afgestemd. Daarbij speelden de producenten de rol van tussenpersoon.

 

Carrefour krijgt met 36,4 miljoen euro de hoogste boete, maar ook Delhaize, Cora, Intermarché, Makro en Mestdagh moeten bedragen betalen die variëren van 1,7 miljoen euro tot 24,9 miljoen euro. Ook verschillende producenten moeten een boete betalen. Daarbij wordt vooral Procter & Gamble met een boete van 29 miljoen euro zwaar bestraft. Colgate-Palmolive, dat in 2007 de klokkenluider was, moet geen boete betalen.

 

"Geen prijsafspraken"

Ook Colruyt laat weten dat het de transactieverklaring mee ondertekend heeft en accepteert een boete van 31,6 miljoen euro te betalen. Dat bedrag zal in mindering gebracht worden op het nettoresultaat van het boekjaar 2014/2015. Colruyt voegt wel toe dat het geen prijsafspraken heeft gemaakt met distributeurs en leveranciers.

 

"We moeten toegeven dat ruim 10 jaar geleden onze interne controleprocessen niet zo geperfectioneerd waren als nu om voor de volle 100% te garanderen dat externe druk geen invloed kon uitoefenen op de autonome werking van het prijzensecretariaat," zegt Frans Colruyt, COO Retail van Colruyt Group. "Maar we willen wel onderlijnen dat ons prijzensecretariaat er steeds over gewaakt heeft dat Colruyt zijn laagsteprijsengagement heeft waargemaakt."

 

Frans Colruyt voegt er aan toe dat de keten steeds de volledige medewerking heeft verleend aan het onderzoek dat al loopt sinds 2007. Met het ondertekenen van de transactieverklaring ziet Colruyt af van een jarenlange procedureslag over de grond van de zaak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.