Tonnen namaakwaspoeder en -shampoo in buurtsupermarkten

Tonnen namaakwaspoeder en -shampoo in buurtsupermarkten

De voorbije maanden hebben 25 kleinere buurtsupermarkten in Antwerpen, Brussel, Mechelen en Luik controleurs van de FOD Economie over de vloer gekregen. De inspecteurs van de cel Namaak namen alles samen meer dan tien ton namaakwaspoeder, 600 liter namaakwasmiddel en 1500 flacons namaakshampoo van bekende merken in beslag.

Gerichte controles in "verdachte" winkels

Dat er zoveel namaakproducten aangetroffen werden, is te verklaren doordat de inspecteurs 25 buurtsupermarkten controleerden waar er vóór aanvang van de controle reeds duidelijke aanwijzingen bestonden dat er een en ander niet in orde was. Het vermoeden bleek te kloppen voor liefst 21 van de 25 geviseerde zaken.

 

De namaak ging - zoals verwacht - vooral om wasmiddelen en shampoos van bekende merken zoals Head & Shoulders, Ariel en Dash, en dan vooral de grote verpakkingen van meer dan vijf kilo). De namaakproducten bleken zo goed als niet te onderscheiden van het origineel.  Het onderzoek bij de buurtsupermarkten kreeg overigens nog een staartje, met de inbeslagname van meer dan 4.000 flessen vloeibaar wasmiddel bij een groothandelaar.

Niet zonder risico

De cel Namaak van de FOD Economie doet dit soort van controles naar eigen zeggen niet enkel om economische redenen, maar ook omwille van de mogelijke gezondheidsrisico's. "Het grootste risico van deze namaakproducten is dat men niet zeker is van de samenstelling ervan", klinkt het.

 

Meestal gaat het dan 'slechts' om producten van slechte kwaliteit, waardoor kledij mogelijk minder fris ruikt, maar er kunnen ook stoffen in zitten die een risico inhouden voor de gezondheid, waarschuwt de FOD Economie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top