Tonnen namaakwaspoeder en -shampoo in buurtsupermarkten | RetailDetail

Tonnen namaakwaspoeder en -shampoo in buurtsupermarkten

Tonnen namaakwaspoeder en -shampoo in buurtsupermarkten

De voorbije maanden hebben 25 kleinere buurtsupermarkten in Antwerpen, Brussel, Mechelen en Luik controleurs van de FOD Economie over de vloer gekregen. De inspecteurs van de cel Namaak namen alles samen meer dan tien ton namaakwaspoeder, 600 liter namaakwasmiddel en 1500 flacons namaakshampoo van bekende merken in beslag.

Gerichte controles in "verdachte" winkels

Dat er zoveel namaakproducten aangetroffen werden, is te verklaren doordat de inspecteurs 25 buurtsupermarkten controleerden waar er vóór aanvang van de controle reeds duidelijke aanwijzingen bestonden dat er een en ander niet in orde was. Het vermoeden bleek te kloppen voor liefst 21 van de 25 geviseerde zaken.

 

De namaak ging - zoals verwacht - vooral om wasmiddelen en shampoos van bekende merken zoals Head & Shoulders, Ariel en Dash, en dan vooral de grote verpakkingen van meer dan vijf kilo). De namaakproducten bleken zo goed als niet te onderscheiden van het origineel.  Het onderzoek bij de buurtsupermarkten kreeg overigens nog een staartje, met de inbeslagname van meer dan 4.000 flessen vloeibaar wasmiddel bij een groothandelaar.

Niet zonder risico

De cel Namaak van de FOD Economie doet dit soort van controles naar eigen zeggen niet enkel om economische redenen, maar ook omwille van de mogelijke gezondheidsrisico's. "Het grootste risico van deze namaakproducten is dat men niet zeker is van de samenstelling ervan", klinkt het.

 

Meestal gaat het dan 'slechts' om producten van slechte kwaliteit, waardoor kledij mogelijk minder fris ruikt, maar er kunnen ook stoffen in zitten die een risico inhouden voor de gezondheid, waarschuwt de FOD Economie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.