Tonnen namaakwaspoeder en -shampoo in buurtsupermarkten | RetailDetail

Tonnen namaakwaspoeder en -shampoo in buurtsupermarkten

Tonnen namaakwaspoeder en -shampoo in buurtsupermarkten

De voorbije maanden hebben 25 kleinere buurtsupermarkten in Antwerpen, Brussel, Mechelen en Luik controleurs van de FOD Economie over de vloer gekregen. De inspecteurs van de cel Namaak namen alles samen meer dan tien ton namaakwaspoeder, 600 liter namaakwasmiddel en 1500 flacons namaakshampoo van bekende merken in beslag.

Gerichte controles in "verdachte" winkels

Dat er zoveel namaakproducten aangetroffen werden, is te verklaren doordat de inspecteurs 25 buurtsupermarkten controleerden waar er vóór aanvang van de controle reeds duidelijke aanwijzingen bestonden dat er een en ander niet in orde was. Het vermoeden bleek te kloppen voor liefst 21 van de 25 geviseerde zaken.

 

De namaak ging - zoals verwacht - vooral om wasmiddelen en shampoos van bekende merken zoals Head & Shoulders, Ariel en Dash, en dan vooral de grote verpakkingen van meer dan vijf kilo). De namaakproducten bleken zo goed als niet te onderscheiden van het origineel.  Het onderzoek bij de buurtsupermarkten kreeg overigens nog een staartje, met de inbeslagname van meer dan 4.000 flessen vloeibaar wasmiddel bij een groothandelaar.

Niet zonder risico

De cel Namaak van de FOD Economie doet dit soort van controles naar eigen zeggen niet enkel om economische redenen, maar ook omwille van de mogelijke gezondheidsrisico's. "Het grootste risico van deze namaakproducten is dat men niet zeker is van de samenstelling ervan", klinkt het.

 

Meestal gaat het dan 'slechts' om producten van slechte kwaliteit, waardoor kledij mogelijk minder fris ruikt, maar er kunnen ook stoffen in zitten die een risico inhouden voor de gezondheid, waarschuwt de FOD Economie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres. 

Luxemerken stuwen winst L’Oréal

09/02/2018

Ondanks een magere omzetgroei in 2017 kan het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal toch uitpakken met een fors gestegen nettowinst. Dat heeft het te danken aan sterke prestaties van het luxesegment, waar de marges hoger zijn.

Trekpleister-directeur wordt topman Kruidvat België en Frankrijk

09/02/2018

A.S. Watson, de holding achter Kruidvat, ICI PARIS XL en Trekpleister, heeft Roland van den Berg benoemd tot algemeen directeur van die laatste keten. Hij vervangt er Bert Verhoef, die aan het hoofd van Kruidvat België en Frankrijk komt te staan.

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

06/02/2018

Medicare-Market, uitbater van de parafarmacie Medi-Market en de apotheken PharmaClic, wil in 2018 120 nieuwe medewerkers aanwerven en 20 nieuwe verkooppunten openen. Tegen 2020 wil de keten groeien naar zeventig vestigingen.

Di lanceert eigen webwinkel

31/01/2018

Vanaf morgen kunnen klanten ook online terecht bij Di, want dan lanceert de Belgische beautyketen een eigen webshop. Het is de volgende stap in de vernieuwingsstrategie van Di.

Ecover gaat volledige gamma vernieuwen

31/01/2018

Ecover, een Belgische producent van ecologische was- en reinigingsmiddelen, gaat de verpakkingen van zijn volledige assortiment vernieuwen. Het afwasmiddel is als eerste aan de beurt, de operatie moet binnen twee jaar afgerond zijn.

Back to top