Tonnen namaakwaspoeder en -shampoo in buurtsupermarkten | RetailDetail

Tonnen namaakwaspoeder en -shampoo in buurtsupermarkten

Tonnen namaakwaspoeder en -shampoo in buurtsupermarkten

De voorbije maanden hebben 25 kleinere buurtsupermarkten in Antwerpen, Brussel, Mechelen en Luik controleurs van de FOD Economie over de vloer gekregen. De inspecteurs van de cel Namaak namen alles samen meer dan tien ton namaakwaspoeder, 600 liter namaakwasmiddel en 1500 flacons namaakshampoo van bekende merken in beslag.

Gerichte controles in "verdachte" winkels

Dat er zoveel namaakproducten aangetroffen werden, is te verklaren doordat de inspecteurs 25 buurtsupermarkten controleerden waar er vóór aanvang van de controle reeds duidelijke aanwijzingen bestonden dat er een en ander niet in orde was. Het vermoeden bleek te kloppen voor liefst 21 van de 25 geviseerde zaken.

 

De namaak ging - zoals verwacht - vooral om wasmiddelen en shampoos van bekende merken zoals Head & Shoulders, Ariel en Dash, en dan vooral de grote verpakkingen van meer dan vijf kilo). De namaakproducten bleken zo goed als niet te onderscheiden van het origineel.  Het onderzoek bij de buurtsupermarkten kreeg overigens nog een staartje, met de inbeslagname van meer dan 4.000 flessen vloeibaar wasmiddel bij een groothandelaar.

Niet zonder risico

De cel Namaak van de FOD Economie doet dit soort van controles naar eigen zeggen niet enkel om economische redenen, maar ook omwille van de mogelijke gezondheidsrisico's. "Het grootste risico van deze namaakproducten is dat men niet zeker is van de samenstelling ervan", klinkt het.

 

Meestal gaat het dan 'slechts' om producten van slechte kwaliteit, waardoor kledij mogelijk minder fris ruikt, maar er kunnen ook stoffen in zitten die een risico inhouden voor de gezondheid, waarschuwt de FOD Economie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.