Tweede drogisterijketen van VS stopt tabakverkoop volledig | RetailDetail

Tweede drogisterijketen van VS stopt tabakverkoop volledig

Tweede drogisterijketen van VS stopt tabakverkoop volledig

De op één na grootste Amerikaanse drogisterijketen, CVS Caremark, verkoopt vanaf 1 oktober geen sigaretten of tabak meer. De verkoop van tabak krijgt zo wéér een klap, en analisten vragen zich af of dat ook in België een mogelijk scenario is.

2 miljard dollar omzet gaat in rook op

CVS, na Walgreens de grootste (para)farmaceutische keten van de Verenigde Staten, realiseert jaarlijks een omzet van zo'n 90 miljard euro: daarvan komt bijna 1,5 miljard uit de verkoop van tabaksproducten. Dat is een flinke smak geld die nu in rook opgaat, maar het bedrijf beseft dat je niet van twee walletjes kunt blijven eten: enerzijds producten verkopen die de gezondheid schaden, en anderzijds medicamenten verkopen om mensen te genezen of gezonder te maken.

 

"Stoppen met de verkoop van sigaretten en tabak zal een betekenisvolle bijdrage leveren tot het terugdringen van chronische ziektes gelinkt aan tabaksmisbruik", zegt Troyen A. Brennan, Chief Medical Officer van de groep, die meteen ook de e-sigaret de deur uit gooide. "De verkoop van tabaksproducten is nu eenmaal niet consistent met onze bedoelingen om mensen op weg te helpen naar een betere gezondheid", zegt ook topman Larry J. Merlo.

 

"Grootste doodsoorzaak"

Jaarlijks worden in de Verenigde Staten ruim 290 miljard sigaretten verkocht, goed voor een omzet van om en bij de 75 miljard euro. Volgens het Ministerie van Volksgezondheid in Washington vallen er in de Verenigde Staten elk jaar 480.000 doden door hartziekten, longkanker en beroertes die het gevolg zijn van roken. Het kostenplaatje dat daaraan verbonden is, is al even hallucinant: 289 miljard dollar (bijna 215 miljard euro).

 

"We kunnen ons niet langer verzoenen met de grootste doodsoorzaak in dit land", zegt CVS nu. Tot grote tevredenheid van president Obama, die de beslissing verwelkomt als "een krachtig voorbeeld. Het helpt de inspanningen van mijn regering om het aantal sterfgevallen door tabaksgebruik en de kosten die daaruit voortvloeien, terug te dringen." In een eerste reactie liet concurrent Walgreens, met 8.200 winkels de grootste van Amerika, weten dat het "de keuze van de klant constant evalueert".

Dreigt einde tabaksverkoop ook bij ons?

Ook aan deze kant van de grote plas wordt het plan met argusogen gevolgd, want ondanks de flinke verschillen met Amerika rijst ook bij ons steeds vaker de vraag in hoeverre winkelketens en producenten een maatschappelijke rol kunnen of moeten spelen bij het vrijwaren of verbeteren van de gezondheid van hun klanten. Producenten producenten krijgen vandaag al enorme schadeclaims, cafés krijgen boetes als er nog gerookt wordt... is het aanpakken van de verkoop de volgende stap?

 

In Nederland is de wettelijke leeftijd om tabakswaren te mogen te kopen sinds begin dit jaar immers al verhoogd van 16 naar 18 jaar, en uit een eerdere enquete zou ook al gebleken zijn dat de helft van onze noorderburen zelfs voorstander is van een volledig verbod op het verkopen van sigaretten in supermarkten en drogisterijen. Zij pleiten ervoor dat de verkoop van tabak voorbehouden wordt voor speciaalzaken.

 

Heel wat Nederlandse winkeliers klagen door de nieuwe regelgeving echter nu al over dalende omzetten, verlies van verkopen aan winkeliers over de grens en toegenomen agressie ten opzichte van het winkelpersoneel. Ook in ons land zou een mogelijk verbod of beperking op de verkoop een zeer grote impact kunnen hebben. Niet alleen de reeds in hun bestaansrecht bedreigde krantenwinkels, maar ook grote supermarkten zouden er allemaal onder te lijden kunnen krijgen - althans als men geen alternatieven vindt voor deze prijzige impulsaankopen. Afwachten dus of het Amerikaanse voorbeeld ook op dit continent een staartje krijgt...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.