Unilever en Nivea botsen over blauwe kleur

Unilever en Nivea botsen over blauwe kleur

In Duitsland zijn levensmiddelenconcern Unilever en Nivea-eigenaar Beiersdorf slaags geraakt over wie het typische blauw van Nivea mag gebruiken. Volgens Beiersdorf is die kleur onlosmakelijk verbonden met Nivea.

Merkeigen kleur

Het liet in 2007 de kleur dan ook vastleggen als een merkeigen kleur, maar twee jaar later werd die beslissing tenietgedaan door een rechtbank in Karlsruhe. Het was toen ook al Unilever dat inging tegen Beiersdorf: dat heeft immers met Dove één van de grootste concurrenten van Nivea in zijn bezit.

 

Beiersdorf heeft nu de kwestie opnieuw aangekaart bij een rechtbank in Karlsruhe. Volgens het bedrijf is de kleur onlosmakelijk verbonden met Nivea en zou het gebruik ervan door concurrenten voor verwarring kunnen zorgen. Een eigen onderzoek stelt dat bijna 60 procent van de consumenten een link legt tussen de kleur en Nivea.

 

Eerder gaf de rechtbank al aan dat als de helft van de consumenten een link legt tussen een product en een kleur, die kleur kan vastgelegd worden als merkeigen. Beiersdorf lijkt dus aan het langste eind te trekken, al zal het waarschijnlijk nog een tijdje moeten wachten op een uitspraak. De rechters zouden de zaak immers willen voorleggen aan het Hof in Luxemburg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top