Unilever en Nivea botsen over blauwe kleur | RetailDetail

Unilever en Nivea botsen over blauwe kleur

Unilever en Nivea botsen over blauwe kleur

In Duitsland zijn levensmiddelenconcern Unilever en Nivea-eigenaar Beiersdorf slaags geraakt over wie het typische blauw van Nivea mag gebruiken. Volgens Beiersdorf is die kleur onlosmakelijk verbonden met Nivea.

Merkeigen kleur

Het liet in 2007 de kleur dan ook vastleggen als een merkeigen kleur, maar twee jaar later werd die beslissing tenietgedaan door een rechtbank in Karlsruhe. Het was toen ook al Unilever dat inging tegen Beiersdorf: dat heeft immers met Dove één van de grootste concurrenten van Nivea in zijn bezit.

 

Beiersdorf heeft nu de kwestie opnieuw aangekaart bij een rechtbank in Karlsruhe. Volgens het bedrijf is de kleur onlosmakelijk verbonden met Nivea en zou het gebruik ervan door concurrenten voor verwarring kunnen zorgen. Een eigen onderzoek stelt dat bijna 60 procent van de consumenten een link legt tussen de kleur en Nivea.

 

Eerder gaf de rechtbank al aan dat als de helft van de consumenten een link legt tussen een product en een kleur, die kleur kan vastgelegd worden als merkeigen. Beiersdorf lijkt dus aan het langste eind te trekken, al zal het waarschijnlijk nog een tijdje moeten wachten op een uitspraak. De rechters zouden de zaak immers willen voorleggen aan het Hof in Luxemburg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.