Unilever heeft Sanex verkocht | RetailDetail

Unilever heeft Sanex verkocht

Unilever heeft Sanex verkocht

Het Amerikaanse Colgate-Palmolive wordt voor 672 miljoen euro de nieuwe eigenaar van Sanex, zo maakte Unilever zopas bekend. Op zijn beurt koopt Unilever de wasmiddelenmerken van Colgate-Palmolive in Colombia voor 215 miljoen dollar.

 


Sara Lee

Unilever kreeg Sanex in handen toen het de tak “persoonlijke verzorging” van Sara Lee overnam. De Europese Commissie besliste echter dat Unilever het merk Sanex direct moest doorverkopen omdat de overname de vrije concurrentie op de deodorantmarkt in het gedrang bracht. Unilever betaalde destijds ongeveer 1,2 miljard euro in contanten voor de Sara Lee-merken en behoudt Neutral, Zwitsal, Biotex en Prodent. Sanex was in 2010 goed voor een omzet van 187 miljoen euro, met name in West-Europa.

Latijns-Amerika

Tegelijk koopt Unilever van Colgate-Palmolive onder meer de wasmiddelenmerken Fab, Lavomatic en Vel. “Deze aankoop versterkt onze positie in een van de grotere Latijns-Amerikaanse wasmiddelenmarkten aanzienlijk en geeft de Colombiaanse activiteiten kritische massa”, aldus Unilever, dat zijn positie in de zogeheten opkomende markten verder verstevigt.


Voor beide deals geldt dat het gaat om de verkoop en aankoop van de merken, het intellectuele eigendomsrecht en de formules. Er zijn geen productiefaciliteiten in de deals opgenomen. De aankoop moet wel nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.