Unilever heeft Sanex verkocht

Unilever heeft Sanex verkocht

Het Amerikaanse Colgate-Palmolive wordt voor 672 miljoen euro de nieuwe eigenaar van Sanex, zo maakte Unilever zopas bekend. Op zijn beurt koopt Unilever de wasmiddelenmerken van Colgate-Palmolive in Colombia voor 215 miljoen dollar.

 


Sara Lee

Unilever kreeg Sanex in handen toen het de tak “persoonlijke verzorging” van Sara Lee overnam. De Europese Commissie besliste echter dat Unilever het merk Sanex direct moest doorverkopen omdat de overname de vrije concurrentie op de deodorantmarkt in het gedrang bracht. Unilever betaalde destijds ongeveer 1,2 miljard euro in contanten voor de Sara Lee-merken en behoudt Neutral, Zwitsal, Biotex en Prodent. Sanex was in 2010 goed voor een omzet van 187 miljoen euro, met name in West-Europa.

Latijns-Amerika

Tegelijk koopt Unilever van Colgate-Palmolive onder meer de wasmiddelenmerken Fab, Lavomatic en Vel. “Deze aankoop versterkt onze positie in een van de grotere Latijns-Amerikaanse wasmiddelenmarkten aanzienlijk en geeft de Colombiaanse activiteiten kritische massa”, aldus Unilever, dat zijn positie in de zogeheten opkomende markten verder verstevigt.


Voor beide deals geldt dat het gaat om de verkoop en aankoop van de merken, het intellectuele eigendomsrecht en de formules. Er zijn geen productiefaciliteiten in de deals opgenomen. De aankoop moet wel nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cosmeticaketen Atelier Rebul groeit snel in België

07/08/2017

De Deense cosmeticaketen Atelier Rebul wil de komende maanden snel groeien in België. In juli opende ze al de eerste twee vestigingen in Hasselt en Gent en daar komen snel nog winkels bij in Antwerpen, Brugge en Leuven.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Moeder Kruidvat zet zwaar in op fysieke winkels

28/06/2017

AS Watson (het bedrijf boven Kruidvat en Ici Paris XL) zegt te zullen blijven investeren in technologie en logistiek om mee te kunnen in een markt die steeds meer gericht is op online verkoop. Er komt ook een fikse investering in fysieke winkels.

AS Watson wil Holland & Barrett overnemen

22/06/2017

AS Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, heeft gesprekken aangeknoopt rond een mogelijke overname van Holland & Barrett. AS Watson zou maar liefst een miljard pond (1,15 miljard euro) willen neertellen.

Estée Lauder verdubbelt gamma Victoria Beckham

22/06/2017

Het klikt duidelijk tussen Estée Lauder en Victoria Beckham. De eerste twee ‘limited collections’ die de ex-Spice Girl bedacht voor de Amerikaanse cosmeticareus waren in een mum van tijd uitverkocht, en dus komt er een vervolg.

Back to top