Unilever heeft Sanex verkocht

Unilever heeft Sanex verkocht

Het Amerikaanse Colgate-Palmolive wordt voor 672 miljoen euro de nieuwe eigenaar van Sanex, zo maakte Unilever zopas bekend. Op zijn beurt koopt Unilever de wasmiddelenmerken van Colgate-Palmolive in Colombia voor 215 miljoen dollar.

 


Sara Lee

Unilever kreeg Sanex in handen toen het de tak “persoonlijke verzorging” van Sara Lee overnam. De Europese Commissie besliste echter dat Unilever het merk Sanex direct moest doorverkopen omdat de overname de vrije concurrentie op de deodorantmarkt in het gedrang bracht. Unilever betaalde destijds ongeveer 1,2 miljard euro in contanten voor de Sara Lee-merken en behoudt Neutral, Zwitsal, Biotex en Prodent. Sanex was in 2010 goed voor een omzet van 187 miljoen euro, met name in West-Europa.

Latijns-Amerika

Tegelijk koopt Unilever van Colgate-Palmolive onder meer de wasmiddelenmerken Fab, Lavomatic en Vel. “Deze aankoop versterkt onze positie in een van de grotere Latijns-Amerikaanse wasmiddelenmarkten aanzienlijk en geeft de Colombiaanse activiteiten kritische massa”, aldus Unilever, dat zijn positie in de zogeheten opkomende markten verder verstevigt.


Voor beide deals geldt dat het gaat om de verkoop en aankoop van de merken, het intellectuele eigendomsrecht en de formules. Er zijn geen productiefaciliteiten in de deals opgenomen. De aankoop moet wel nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nu ook geneesmiddelen op voorschrift bij webshop Multipharma

24/10/2017

Multipharma heeft de dienstverlening op zijn webshop uitgebreid: naast parafarmaceutische producten en voorschriftvrije geneesmiddelen kunnen klanten nu ook geneesmiddelen op voorschrift reserveren.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

05/10/2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak'Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Belgisch parfummerk BillyXClub opent eerste eigen winkel

26/09/2017

In de Kammenstraat in Antwerpen heeft parfumlabel BillyXClub een eerste eigen winkel geopend. Tot nu toe waren de parfums enkel te koop in verschillende winkels van CKS en in de webshop.

Back to top