Unilever knipt laatste banden met stichtende familie door | RetailDetail

Unilever knipt laatste banden met stichtende familie door

Unilever knipt laatste banden met stichtende familie door

Het Brits-Nederlandse Unilever heeft de laatste aandelenrechten van de nazaten van William Hesketh Lever opgekocht. Lever legde met zijn zeepfabriek de basis van het latere Unilever.

Ruim 875 miljoen euro

Unilever betaalde ruim 875 miljoen euro voor de rechten op bijna 71 miljoen aandelen. Alvast goed nieuws voor de aandeelhouders, want doordat het totale aantal uitstaande aandelen verkleint, gaat de winst per aandeel op jaarbasis omhoog.

 

Burggraaf William Hesketh Lever begon in 1886 samen met zijn broer James zeep te produceren "om de hygiëne onder de mensen te bevorderen". Lever Brothers werd al snel bekend door de Sunlight-zeep die wereldwijd een succes werd. Vanaf 1917 werd het bedrijf ook actief op de voedingsmarkt na de overname van onder meer ijs- en conservenfabrieken.

 

In 1929 kwam het tot een fusie met de Nederlandse Margarine Unie en zag Unilever officieel het levenslicht. Unilever groeide uit tot een van 's werelds grootste concerns in voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en schoonmaakartikelen, met hoofdzetels in Rotterdam en Londen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Cultmerk Aesop komt naar Antwerpen

04/06/2018

Het Australische schoonheidsmerk Aesop komt binnenkort met een eigen winkel naar Antwerpen: een voormalige sapjesbar aan de Nationalestraat krijgt de primeur. 

A.S. Watson (Kruidvat) lanceert online apotheek PharmaXpert.be

28/05/2018

Dank zij de lancering van een eigen online apotheek, PharmaXpert.be, kan de eigenaar van Kruidvat nu ook in België voorschriftvrije geneesmiddelen verkopen tegen voordelige prijzen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Waarom Ecover niet meestapt in de promotie-oorlog

04/05/2018

Ecologische pionier Ecover mag weer wat rebelser worden en zoekt aansluiting bij de beginjaren. Het merk lanceert een nieuwe afwasmiddelfles en een televisiecampagne. De ambitie? Groei brengen in categorieën die onder druk staan.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.