Unilever koopt Dollar Shave Club

Unilever koopt Dollar Shave Club

Unilever heeft de Amerikaanse start-up Dollar Shave Club overgenomen. Die verkoopt scheer- en toiletartikelen via een abonnement. Een overnamebedrag werd niet genoemd, maar zou rond de 900 miljoen euro liggen.

Concurrentie met P&G aangaan

Dollar Shave Club heeft momenteel 3,2 miljoen leden en een omzet van 152 miljoen dollar (140 miljoen euro). Dit jaar moet die omzet groeien naar 200 miljoen dollar (180 miljoen dollar), al wil dat niet zeggen dat het bedrijf momenteel al winstgevend is. Dollar Shave Club werd pas in 2012 opgericht, maar heeft sindsdien al een belangrijke plek opgeëist op de Amerikaanse markt: vorig jaar had het er al een marktaandeel van 5%.

 

Unilever ziet de overname van Dollar Shave Club als de perfecte manier om de concurrentie aan te gaan op die markt met Procter & Gamble, dat de eigenaar is van Gilette.  Het marktaandeel van P&G zakte overigens in vijf jaar van 71% (2010) naar 59% (2015). Daarnaast krijgt Unilever heel wat belangrijke data te pakken, omdat Dollar Shave Club rechtstreeks aan de consument verkoopt.

 

Ondanks de verkoop aan Unilever zal oprichter en CEO Michael Dubin aan het hoofd van het bedrijf blijven. Hij heeft van Unilever de belofte gekregen dat Dollar Shave Club autonoom zal kunnen blijven functioneren binnen het concern.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

Grondige herpositionering voor Di

19/10/2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top