Zwakke euro zorgt voor sterk kwartaal bij L’Oréal | RetailDetail

Zwakke euro zorgt voor sterk kwartaal bij L’Oréal

Zwakke euro zorgt voor sterk kwartaal bij L’Oréal

Cosmeticabedrijf L’Oréal heeft een beter dan verwacht vierde kwartaal achter de rug. De zwakke positie van de euro in combinatie met sterke verkopen in de Verenigde Staten en Japan zorgden voor de goede resultaten.

 

Teleurstelling bij The Body Shop

In het laatste kwartaal van 2015 strandde de omzet van L’Oréal op 6,5 miljard euro, een groei van 9 procent. Op vergelijkbare basis is dat een stijging van 4,2 procent ten opzichte van een jaar eerder, terwijl analisten een groei van slechts 3,6 procent hadden verwacht.

 

Vooral de verkoop van producten van L’Oréal Luxe, dat goed is voor ongeveer een derde van de cosmetica-afdeling, deed het goed. Daar steeg de omzet met 13,5 procent naar 2,04 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis was er een omzetstijging van 6,8 procent waarneembaar.

 

Ook belangrijk voor L’Oréal waren de verkopen in de Verenigde Staten, die met 18,2 procent de hoogte in gingen naar 1,7 miljard euro. Een groot deel van die omzetstijging is te danken aan de zwakke positie van de euro. Op vergelijkbare basis bleef er nog een omzetgroei van 5 procent over. In Europa groeide de omzet in het vierde kwartaal met 4,5 procent naar 2 miljard euro.

 

Vrijwel alle segmenten van L’Oréal konden sterke cijfers voorleggen in het vierde kwartaal, behalve The Body Shop. Daar daalde de vergelijkbare omzet met 5,8 procent na zwakke resultaten in Hongkong en een slecht eindejaar in de Verenigde Staten.

 

Online al goed voor 5 procent van de omzet

Voor het volledige jaar 2015 steeg de omzet van L’Oréal met 12,1 procent naar 25,26 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten zou er sprake zijn geweest van een groei van 4,9 procent. De operationele winst kende een sprong van 13,5 procent ten opzichte van een jaar eerder en kwam zo uit op 4,39 miljard euro.

 

Bij L’Oréal waren ze ook tevreden over de online verkoop, die met 1,3 miljard euro momenteel al goed is voor ongeveer 5 procent van de totale omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top