Amazon brengt robots naar de huiskamer | RetailDetail

Amazon brengt robots naar de huiskamer

Amazon brengt robots naar de huiskamer
Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

 

Amazon brengt The Jetsons tot leven

In zijn Lab126-researchdivisie in Zuid-Californië werkt Amazon volgens Bloomberg met een groot team aan een nog ‘top secret’ roboticaproject dat het 'Vesta' heeft genoemd. Die naam verwijst naar de Romeinse godin van het huis en het gezin, want de robots die het Amerikaanse bedrijf er ontwikkelt zouden gaan dienen als robotassistenten voor bij consumenten thuis.

 

De robots zouden autonoom kunnen bewegen en er zijn ook verschillende experts in zintuiglijke waarneming en sensoren aangenomen in het lab, wat mogelijk betekent dat de robots ook zullen voelen. In ieder geval zullen de robots kunnen zien en horen, waardoor ze net als stemassistente Amazon Alexa stemcommando’s zullen aannemen. Bloomberg vermoedt dat het zal gaan om een soort “mobiele Alexa die je volgt” doorheen het huis. De futuristische robotdienster van The Jetsons komt met andere woorden steeds dichterbij. 

 

Binnen een paar jaar mainstream?

Of het echter zo’n vaart zal lopen als Amazon hoopt, valt nog af te wachten. Het bedrijf start regelmatig futuristische experimenten op, die lang niet allemaal uiteindelijk in gebruik worden genomen. Ook ligt het volgens Bloomberg-analisten momenteel nog moeilijk bij de consument, zeker nu door privacy-schandalen zoals recent bij Facebook het wantrouwen bij mensen toeneemt. “Het is wellicht moeilijk om op dit moment al aan mensen te verkopen, maar binnen een aantal jaar kan zoiets mainstream zijn”, aldus techwatcher Gerrit De Vynck over de Vesta-robots.

 

Waarom Amazon een huisrobot tot bij klanten wil krijgen? Hoe dieper Amazon binnendringt in huis, hoe makkelijker en meer de onlinereus aan de consument kan verkopen, zoals het ook al probeert met automatische herbevoorradingsprogramma’s en abonnementsformules zoals Prime.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.