Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen | RetailDetail

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen
Foto: Shutterstock

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

 

Samenwerkingen met Google en Carrefour

Fnac Darty zet dit jaar vooral in op synergiewinsten via samenwerkingsakkoorden en de verdere integratie van de Fnac- en Darty-ketens. Tegen het eind van dit jaar wil de groep zo 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren. Naar eigen zeggen is het goed op weg om die doelstelling te behalen, onder meer dankzij strategische samenwerkingen met Carrefour en Google.

 

Met Carrefour sloot Fnac Darty vorig jaar een inkoopovereenkomst, waarbij de beide Franse retailgroepen de krachten bundelen voor hun elektronica-aankopen. De uitrol van die overeenkomst vordert snel, aldus Fnac Darty: de retailers voeren al een aantal onderhandelingen met leveranciers samen en er is ook al een gemeenschappelijke duurzaamheidsbeleid uitgewerkt. 

 

Sinds deze maand is er ook een nieuwe strategische samenwerking met Google, dat in alle winkels eigen corners krijgt en Fnac Darty in ruil daarvoor op de eerste rij zet voor nieuwe lanceringen, ook op het vlak van artificiële intelligentie en stemassistenten. Ook met telecombedrijf Orange heeft Fnac Darty afgelopen kwartaal de banden aangehaald voor de distributie van audioboeken.

 

Integratie van de ketens goed op weg

Ondertussen gaat de integratie van Fnac en Darty verder: de verhuis naar een nieuw hoofdkantoor is bijna afgerond en in twintig Darty-winkels is voortaan ook een fotobewerkingsservice te vinden, die voorheen alleen bij Fnac bestond. “Ondanks een zwakke consumptiemarkt tekende Fnac Darty omzetgroei op en bewees het nogmaals de soliditeit van haar businessmodel”, aldus CEO Enrique Martinez.

 

Op groepsniveau ging de omzet er zowel op vergelijkbare basis als met inbegrip van winkelopeningen er met 0,6% op vooruit: de totale omzet kwam uit 1,69 miljard euro. De Frans-Zwitserse thuismarkt tekende wel een lichte daling op van 0,3% naar 1,3 miljard euro, vooral door de negatieve impact van de verplichte sluiting van een aantal Darty-winkels in 2017 en de daling van de Zwitserse frank. De opening van elf nieuwe franchisevestigingen kon dit niet goedmaken. 

 

Sterke groei in de Benelux

De Benelux-markt kende aanzienlijke groei: de omzet steeg er met 4,2% naar 231 miljoen euro. Op vergelijkbare basis was de omzetgroei 2,2%. In België zag de groep een scherpe groei via e-commerce, maar ook dankzij de uitbreiding van het witgoedaanbod. In Nederland plukte de groep, die er actief is met de formule BCC, het voorbije kwartaal de eerste vruchten van het transformatieplan: ondanks de winkelsluitingen, waarvan twee nog dit jaar, steeg de omzet er. Vooral online nam de verkoop dankzij een nieuwe marketingstrategie flink toe.

 

Ook op het Iberisch schiereiland boekten de Franse elektroretailers groei: de markt is ondertussen goed voor een omzet van 152 miljoen euro (+3,4%). De groep onderstreept in een persverklaring bovendien dat het nieuwe en verlengde kredietvoorwaarden heeft weten te onderhandelen, als teken van een hernieuwd vertrouwen in het bedrijf bij de banken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.