"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"
Shutterstock

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

 

Media Markt 13% duurder

Met de vraag "Waar zijn elektroproducten het goedkoopst" trok de krant De Standaard naar vergelijk.be. De vergelijkingswebsite leverde een lijst af van de honderd meest bekeken elektroproducten, voorzien van de prijzen zoals die gelden bij online retailers Amazon, Coolblue en Media Markt. Andere webwinkels werden evenwel niet meegenomen in het onderzoek.

 

In meer dan 80% van de gevallen laat Amazon zijn concurrenten ver achter zich als het aankomt op de aankoopprijs. Coolblue is over het algemeen 17% duurder, Media Markt doet het iets beter met een prijsverschil van 13% tegenover Amazon.de, de Duitse website van Amazon die vandaag ook al in het Nederlands beschikbaar is. 

 

Belg gaat voor 'ropo'

Media Markt België zelf ziet in Amazon.de evenwel geen directe concurrent: "Slechts 5.350 van de 250.000 producten in ons gamma zijn ook te vinden bij Amazon Duitsland," zegt woordvoerder Janick De Saedeleer. De multimediaketen vergelijkt wel met andere Belgische spelers als Coolblue en Vanden Borre en hanteert voor meer dan de helft van de producten exact dezelfde prijs.

 

Volgens vergelijk.be-oprichter Ben Kerkhof is de agressieve prijzenpolitiek van Amazon een duidelijk teken dat het Amerikaanse bedrijf zich in de markt wil inkopen. Toch kiezen de Belgen nog steeds voor aankopen in de fysieke winkel, zo meent hij: "Van onze bezoekers doet 60% aan 'ropo', dat staat voor 'research online, purchase offline'." Ook windowshoppen, waarbij de consument rondkijkt in een bakstenen winkel en nadien online koopt, blijft populair.

 

Ook in Nederland blijkt Amazon in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper te zijn dan zijn concurrenten; in Frankrijk zijn de Amerikanen zelfs de onbetwiste marktleider voor e-commerce. In dat land heeft Amazon wel een volwaardige webwinkel, terwijl België en Nederland voorlopig nog aangewezen zijn op Amazon Duitsland. Maar als Amazon met een echte webwinkel van start gaat in België en Nederland, dan zou dat wel eens voor een grote verschuiving kunnen zorgen op de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.