“Markt wearables groeit met bijna 20 procent in 2016” | RetailDetail

“Markt wearables groeit met bijna 20 procent in 2016”

“Markt wearables groeit met bijna 20 procent in 2016”

Onderzoeksbureau Gartner denkt dat de markt voor wearables, zoals smartwatches, in 2016 met bijna 20 procent zal groeien. In totaal verwacht het dat er bijna 275 miljoen draagbare devices zullen verkocht worden.

 

Fitness-wearables blijven populair

Dat is een groei van 18,4 procent ten opzichte van 2015, toen er 232 miljoen stuk werden verkocht. De omzet zal zo stijgen naar 28,7 miljard dollar (25,7 miljard euro). Smartwatches moeten daarbij goed zijn voor 11,5 miljard dollar (10,3 miljard euro) van de verkoop of meer dan 50 miljoen stuks.

 

Die groei zal zich ook in 2017 nog verder zetten, want dan voorspelt Gartner een verkoop van bijna 323 miljoen stuks, waarvan 67 miljoen smartwatches. Het aantal verkochte smartwatches moet zo meer dan verdubbelen op twee jaar tijd. Ook de fitness-wearables zullen in populariteit blijven stijgen, mede dankzij de opmars van gezondheidsprogramma’s in de Verenigde Staten.

 

Een andere groeimarkt, zij het op een kleinere schaal, is die van de head-mounted displays. In 2015 werden er maar 140.000 stuks van verkocht, terwijl dat aantal in 2016 moet stijgen naar 1,43 miljoen stuks en zelfs naar 6,31 miljoen in 2017. Die sterke groei is vooral te danken aan de opkomst van de 'virtual reality'-brillen, zoals de Oculus Rift en HTC Vive, die dit jaar zullen lanceren. Daarnaast verwacht Gartner dat ze de komende jaren ook steeds meer zullen gebruikt worden voor professioneel gebruik.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.