“Markt wearables groeit met bijna 20 procent in 2016” | RetailDetail

“Markt wearables groeit met bijna 20 procent in 2016”

“Markt wearables groeit met bijna 20 procent in 2016”

Onderzoeksbureau Gartner denkt dat de markt voor wearables, zoals smartwatches, in 2016 met bijna 20 procent zal groeien. In totaal verwacht het dat er bijna 275 miljoen draagbare devices zullen verkocht worden.

 

Fitness-wearables blijven populair

Dat is een groei van 18,4 procent ten opzichte van 2015, toen er 232 miljoen stuk werden verkocht. De omzet zal zo stijgen naar 28,7 miljard dollar (25,7 miljard euro). Smartwatches moeten daarbij goed zijn voor 11,5 miljard dollar (10,3 miljard euro) van de verkoop of meer dan 50 miljoen stuks.

 

Die groei zal zich ook in 2017 nog verder zetten, want dan voorspelt Gartner een verkoop van bijna 323 miljoen stuks, waarvan 67 miljoen smartwatches. Het aantal verkochte smartwatches moet zo meer dan verdubbelen op twee jaar tijd. Ook de fitness-wearables zullen in populariteit blijven stijgen, mede dankzij de opmars van gezondheidsprogramma’s in de Verenigde Staten.

 

Een andere groeimarkt, zij het op een kleinere schaal, is die van de head-mounted displays. In 2015 werden er maar 140.000 stuks van verkocht, terwijl dat aantal in 2016 moet stijgen naar 1,43 miljoen stuks en zelfs naar 6,31 miljoen in 2017. Die sterke groei is vooral te danken aan de opkomst van de 'virtual reality'-brillen, zoals de Oculus Rift en HTC Vive, die dit jaar zullen lanceren. Daarnaast verwacht Gartner dat ze de komende jaren ook steeds meer zullen gebruikt worden voor professioneel gebruik.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.