“Markt wearables groeit met bijna 20 procent in 2016”

“Markt wearables groeit met bijna 20 procent in 2016”

Onderzoeksbureau Gartner denkt dat de markt voor wearables, zoals smartwatches, in 2016 met bijna 20 procent zal groeien. In totaal verwacht het dat er bijna 275 miljoen draagbare devices zullen verkocht worden.

 

Fitness-wearables blijven populair

Dat is een groei van 18,4 procent ten opzichte van 2015, toen er 232 miljoen stuk werden verkocht. De omzet zal zo stijgen naar 28,7 miljard dollar (25,7 miljard euro). Smartwatches moeten daarbij goed zijn voor 11,5 miljard dollar (10,3 miljard euro) van de verkoop of meer dan 50 miljoen stuks.

 

Die groei zal zich ook in 2017 nog verder zetten, want dan voorspelt Gartner een verkoop van bijna 323 miljoen stuks, waarvan 67 miljoen smartwatches. Het aantal verkochte smartwatches moet zo meer dan verdubbelen op twee jaar tijd. Ook de fitness-wearables zullen in populariteit blijven stijgen, mede dankzij de opmars van gezondheidsprogramma’s in de Verenigde Staten.

 

Een andere groeimarkt, zij het op een kleinere schaal, is die van de head-mounted displays. In 2015 werden er maar 140.000 stuks van verkocht, terwijl dat aantal in 2016 moet stijgen naar 1,43 miljoen stuks en zelfs naar 6,31 miljoen in 2017. Die sterke groei is vooral te danken aan de opkomst van de 'virtual reality'-brillen, zoals de Oculus Rift en HTC Vive, die dit jaar zullen lanceren. Daarnaast verwacht Gartner dat ze de komende jaren ook steeds meer zullen gebruikt worden voor professioneel gebruik.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top