3,25% meer oud-elektro ingezameld in 2013 | RetailDetail

3,25% meer oud-elektro ingezameld in 2013

3,25% meer oud-elektro ingezameld in 2013

Met ruim 115.585 ton aan ingezamelde elektrotoestellen blijft België een voortrekker in de inzameling van afgedankte koelkasten, tv's en tutti quanti. Niet alleen de containerparken kregen in 2013 meer oud-elektro binnen, maar ook  de elektrozaken.

10,41 kg per inwoner

Afgelopen jaar zamelde Recupel exact 115.585.165 kg oud elektro in: dat is 3.683 ton (of 3,25%) meer dan vorig jaar en meteen een nieuw record. Omgerekend gaat het intussen al om ongeveer 10,41 kg oud-elektro per inwoner, zegt general manager Peter Sabbe van Recupel, de organisatie die al sinds 2001 instaat voor de ophaling van afgedankte elektro in ons land.

 

“Het goede resultaat is mee te danken aan speciale activaties die we in 2013 organiseerden, zoals Recupel on Tour. De Belg is duidelijk begaan met het milieu en weet steeds beter waar hij met zijn oud-elektro naartoe kan: containerparken en elektrozaken kregen afgelopen jaar aanzienlijk meer oud-elektro te verwerken”. In totaal zette Recupel samen met de sector 4.417 ton oud-elektro (goed voor 684.625 apparaten) terug op de markt voor hergebruik.

 

Bij best recyclerende landen van Europa

Het gros van de ingezamelde elektro betreft ICT en kleine huishoudtoestellen (goed voor 47.474 ton). De grote huishoudelijke toestellen zoals wasmachines en droogkasten vertegenwoordigen 26.504 ton, koel- en vriesapparaten 18.586 ton. Aangezien er jaarlijks minder tv’s en monitoren op de markt komen, neemt die fractie voortdurend af: 21.746 ton in 2013 tegenover 23.479 ton het jaar voordien.

 

Met deze sterke inzamelcijfers blijft België één van de meest toonaangevende landen in Europa: “In onze buurlanden zien we dat de inzameling van oud-elektro slechts een zeer beperkte groei kent of zelfs daalt”, zegt Peter Sabbe van Recupel. “België hanteert een sterk inzamelingsmodel voor oud-elektro en dat werpt elk jaar weer zijn vruchten af. Momenteel overschrijden we in België al de Europese doelstelling voor 2016.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.