Aardbeving drukt op resultaten Sony | RetailDetail

Aardbeving drukt op resultaten Sony

Aardbeving drukt op resultaten Sony

Sony voorspelt resultaten voor het volledige boekjaar die niet aan de verwachtingen voldoen. Dat is deels te wijten aan de kosten die het moest maken na een aardbeving in Japan, maar ook de vraag naar smartphonecomponenten viel terug.

 

Gamedivisie blijft sterk presteren

Sony had nochtans voorspeld dat het afstevende op zijn meest winstgevende jaar van de voorbije twintig jaar, maar daar kwam een abrupt einde aan toen het een productielocatie moest laten herstellen van de gevolgen van een aardbeving.

 

De omzet van Sony zal uiteindelijk dalen met 3,8 procent naar 7,8 biljoen yen (63,6 miljard euro). De nettowinst valt dan weer terug met 46 procent naar 80 miljard yen (652 miljoen euro). Dat is een stuk lager dan de voorspellingen van analisten, die een nettowinst van 196 miljard yen (1,6 miljard euro) verwachten.

 

Naast de kosten rond de aardbeving, daalde binnen Sony ook de vraag naar smartphonecomponenten. Dat had onder andere te maken met de vertraagde groei van de iPhone van Apple. Het is de eerste keer sinds 2007 dat de smartphonemarkt minder snel groeit en dat voelt Sony.

 

De gamedivisie van Sony blijft het dan weer wel goed doen. Daar verwacht Sony een winstgroei naar 135 miljard yen (1,1 miljard euro). Sony hoopt op dat vlak zijn resultaten in 2016 verder te verbeteren, met de lancering van de virtualreality-headset PS VR.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).