Aardbeving drukt op resultaten Sony

Aardbeving drukt op resultaten Sony

Sony voorspelt resultaten voor het volledige boekjaar die niet aan de verwachtingen voldoen. Dat is deels te wijten aan de kosten die het moest maken na een aardbeving in Japan, maar ook de vraag naar smartphonecomponenten viel terug.

 

Gamedivisie blijft sterk presteren

Sony had nochtans voorspeld dat het afstevende op zijn meest winstgevende jaar van de voorbije twintig jaar, maar daar kwam een abrupt einde aan toen het een productielocatie moest laten herstellen van de gevolgen van een aardbeving.

 

De omzet van Sony zal uiteindelijk dalen met 3,8 procent naar 7,8 biljoen yen (63,6 miljard euro). De nettowinst valt dan weer terug met 46 procent naar 80 miljard yen (652 miljoen euro). Dat is een stuk lager dan de voorspellingen van analisten, die een nettowinst van 196 miljard yen (1,6 miljard euro) verwachten.

 

Naast de kosten rond de aardbeving, daalde binnen Sony ook de vraag naar smartphonecomponenten. Dat had onder andere te maken met de vertraagde groei van de iPhone van Apple. Het is de eerste keer sinds 2007 dat de smartphonemarkt minder snel groeit en dat voelt Sony.

 

De gamedivisie van Sony blijft het dan weer wel goed doen. Daar verwacht Sony een winstgroei naar 135 miljard yen (1,1 miljard euro). Sony hoopt op dat vlak zijn resultaten in 2016 verder te verbeteren, met de lancering van de virtualreality-headset PS VR.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schotse winkel ‘ontslaat’ Pepper-robot

23/01/2018

Een vestiging van de Britse keten Margiotta in Edinburgh heeft na amper een week besloten om een experiment met een Pepper-robot stop te zetten. Klanten zouden de robot verwarrend hebben gevonden.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top