Aardbeving drukt op resultaten Sony | RetailDetail

Aardbeving drukt op resultaten Sony

Aardbeving drukt op resultaten Sony

Sony voorspelt resultaten voor het volledige boekjaar die niet aan de verwachtingen voldoen. Dat is deels te wijten aan de kosten die het moest maken na een aardbeving in Japan, maar ook de vraag naar smartphonecomponenten viel terug.

 

Gamedivisie blijft sterk presteren

Sony had nochtans voorspeld dat het afstevende op zijn meest winstgevende jaar van de voorbije twintig jaar, maar daar kwam een abrupt einde aan toen het een productielocatie moest laten herstellen van de gevolgen van een aardbeving.

 

De omzet van Sony zal uiteindelijk dalen met 3,8 procent naar 7,8 biljoen yen (63,6 miljard euro). De nettowinst valt dan weer terug met 46 procent naar 80 miljard yen (652 miljoen euro). Dat is een stuk lager dan de voorspellingen van analisten, die een nettowinst van 196 miljard yen (1,6 miljard euro) verwachten.

 

Naast de kosten rond de aardbeving, daalde binnen Sony ook de vraag naar smartphonecomponenten. Dat had onder andere te maken met de vertraagde groei van de iPhone van Apple. Het is de eerste keer sinds 2007 dat de smartphonemarkt minder snel groeit en dat voelt Sony.

 

De gamedivisie van Sony blijft het dan weer wel goed doen. Daar verwacht Sony een winstgroei naar 135 miljard yen (1,1 miljard euro). Sony hoopt op dat vlak zijn resultaten in 2016 verder te verbeteren, met de lancering van de virtualreality-headset PS VR.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.