AB InBev lanceert bier en cocktails in capsules

Een pintje in een capsule of een cocktail met een druk op de knop: AB InBev en Keurig Dr. Pepper lanceren het samen in de vorm van Drinkworks, een apparaat voor single-serve drankjes.

 

Alcohol in geconcentreerde vorm

Drinkworks is al te koop in St. Louis (in het midden van de Verenigde Staten) en laat consumenten thuis zelf één biertje tappen of één cocktail maken, met behulp van capsules die het best te vergelijken zijn met Nespresso- of Dolce Gusto-koffie. Het apparaat is een uitvinding van AB InBev (de inhoud van de capsules werd ontwikkeld in het innovatiecentrum van de brouwerijgroep in Leuven) en frisdrankmaker Keurig Dr. Pepper (die het toestel creëerde). 

 

Thuis kunnen consumenten zo met een druk op de knop bijvoorbeeld een margarita, een gin-tonic of een mojito maken. Wie liever bier drinkt, heeft momenteel de keuze tussen Bass, Becks en Stella Artois Cidre. De capsules bevatten daartoe de benodigde alcohol en ingrediënten in geconcentreerde vorm, de machine voegt er water en eventueel koolzuur voor bruis aan toe.

 

Het is de bedoeling dat het assortiment later ook nog wordt uitgebreid met wijn en niet-alcoholische dranken. Voor zo’n drankje thuis betaalt de consument wel algauw vier dollar (voor een cocktail) en het Drinkworks-apparaat kost zelf 299 dollar (260 euro).

 

“Café-ervaring naar je thuis”

“De Drinkworks maakt thuis cocktails maken makkelijker. Gebruikers moeten geen rekening houden met complexe recepten”, legt AB InBev-woordvoerder Laure Stuyck uit in De Tijd. “Drinkworks brengt de café-ervaring naar je thuis. Het toestel leidt ook tot minder afval en de capsules wegen 30% minder dan klassieke drankjes.”

 

Het gaat voorlopig om een testproject, maar in juni moeten de toestellen ook te krijgen zijn in Florida en Californië. Er zijn volgens AB InBev echter geen plannen om het systeem ook buiten Noord-Amerika uit te rollen. De samenwerking tussen AB InBev en Keurig Dr. Pepper, bekend van onder meer Orangina, Schweppes en 7Up, is weliswaar ook voor Europa interessant: beide bedrijven waren eerder al via gedeelde aandeelhouders en leden in de raden van bestuur met elkaar verweven, maar zetten nu een eerste stap naar gezamenlijke innovatie. Een startpunt voor meer toekomstige samenwerking?