Analyse: Welke toekomst voor Vandenborre en BCC? | RetailDetail

Analyse: Welke toekomst voor Vanden Borre en BCC?

Analyse: Welke toekomst voor Vanden Borre en BCC?
Shutterstock

Wat wordt de impact van de deal tussen Ceconomy (MediaMarkt) en Fnac Darty in de Benelux? Er staan wellicht ingrijpende verschuivingen op til. Van consolidatie in de elektrosector gesproken… 

Collateral damage

Dat Ceconomy op termijn (met name binnen twee jaar) Fnac Darty volledig zal inlijven, lijdt weinig twijfel. Voor de elektronicatak van de voormalige Metro Group is de participatie in de Franse retailer vooral een manier om greep te krijgen op de grote en lucratieve Franse markt, die tot nu toe een harde noot om te kraken bleek voor de Duitse groep. Dat er enige ‘collateral damage’ dreigt in de Benelux, was geen voetnoot waard in de persmededeling. Maar uiteraard roept de financiële operatie hier heel wat vragen op. 
 

Frontale concurrenten

Ga maar na: in België was er al flink wat onrust na het samengaan van de ketens Fnac en Vanden Borre. Beide organisaties schuiven hun hoofdzetels in elkaar, wat de vakbonden doet vrezen voor banenverlies, ook al ontkent de groep dat officieel. Maar het hoofdkantoor is niet de belangrijkste zorg. Kunnen beide winkelmerken naast elkaar blijven bestaan op de Belgische markt, met als nieuwe collega een dominante speler als MediaMarkt? Fnac heeft dan wel een wat aparte positionering, Vanden Borre en MediaMarkt zijn gewoon frontale concurrenten zonder meer. 


Ook al waren de recente resultaten van Vanden Borre niet slecht, twijfelachtig is toch het minste wat je kan zeggen over de toekomst van de keten. Al zal hier ook de mededingingsautoriteit wel haar zegje krijgen wellicht. Nu, in een wereld waar online een steeds groter aandeel neemt, moet het winkelnetwerk sowieso streng worden doorgelicht. Coolblue en bol.com pikken de kersen van de taart, en meer dan dat ook. Er ligt flink wat huiswerk op tafel. 
 

Integreren en saneren

Op de Nederlandse markt is de onzekerheid zo mogelijk nog groter. Elektroketen BCC verkeert al een tijd in zwaar weer en verschillende analisten voorspelden al een pijnlijk einde voor de retailer. Dat wordt er nu niet beter op. Retailspecialist Cor Molenaar neemt alvast geen blad voor de mond bij de collega’s van Marketing Online. “BCC is geen sterk merk en is al jaren verliesgevend. Dat betekent ook dat de relevantie van BCC minder wordt ingezien door de consument. Het merk in leven houden kan ook, maar dat is kostbaar. Metro heeft in Nederland eerder al afscheid genomen van het retailmerk Saturn. Het is een kwestie van overnemen, winkels integreren en daarna saneren.”


Klinkt logisch. Goed, de drastische ingrepen zullen nog niet voor morgen zijn, zolang de effectieve, volledige overname nog geen feit is. Maar of de betrokken ketens echt nog twee jaar respijt zullen krijgen? Wordt ongetwijfeld snel vervolgd…

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.

Voor het eerst minder smartphones verkocht

22/02/2018

2017 mag dan alweer een recordjaar zijn voor de smartphoneverkopers, toch begint de markt af te koelen: in het vierde kwartaal gingen voor het eerst sinds 2004 wereldwijd minder smartphones over de toonbank.