Analyse: Welke toekomst voor Vandenborre en BCC? | RetailDetail

Analyse: Welke toekomst voor Vanden Borre en BCC?

Analyse: Welke toekomst voor Vanden Borre en BCC?
Shutterstock

Wat wordt de impact van de deal tussen Ceconomy (MediaMarkt) en Fnac Darty in de Benelux? Er staan wellicht ingrijpende verschuivingen op til. Van consolidatie in de elektrosector gesproken… 

Collateral damage

Dat Ceconomy op termijn (met name binnen twee jaar) Fnac Darty volledig zal inlijven, lijdt weinig twijfel. Voor de elektronicatak van de voormalige Metro Group is de participatie in de Franse retailer vooral een manier om greep te krijgen op de grote en lucratieve Franse markt, die tot nu toe een harde noot om te kraken bleek voor de Duitse groep. Dat er enige ‘collateral damage’ dreigt in de Benelux, was geen voetnoot waard in de persmededeling. Maar uiteraard roept de financiële operatie hier heel wat vragen op. 
 

Frontale concurrenten

Ga maar na: in België was er al flink wat onrust na het samengaan van de ketens Fnac en Vanden Borre. Beide organisaties schuiven hun hoofdzetels in elkaar, wat de vakbonden doet vrezen voor banenverlies, ook al ontkent de groep dat officieel. Maar het hoofdkantoor is niet de belangrijkste zorg. Kunnen beide winkelmerken naast elkaar blijven bestaan op de Belgische markt, met als nieuwe collega een dominante speler als MediaMarkt? Fnac heeft dan wel een wat aparte positionering, Vanden Borre en MediaMarkt zijn gewoon frontale concurrenten zonder meer. 


Ook al waren de recente resultaten van Vanden Borre niet slecht, twijfelachtig is toch het minste wat je kan zeggen over de toekomst van de keten. Al zal hier ook de mededingingsautoriteit wel haar zegje krijgen wellicht. Nu, in een wereld waar online een steeds groter aandeel neemt, moet het winkelnetwerk sowieso streng worden doorgelicht. Coolblue en bol.com pikken de kersen van de taart, en meer dan dat ook. Er ligt flink wat huiswerk op tafel. 
 

Integreren en saneren

Op de Nederlandse markt is de onzekerheid zo mogelijk nog groter. Elektroketen BCC verkeert al een tijd in zwaar weer en verschillende analisten voorspelden al een pijnlijk einde voor de retailer. Dat wordt er nu niet beter op. Retailspecialist Cor Molenaar neemt alvast geen blad voor de mond bij de collega’s van Marketing Online. “BCC is geen sterk merk en is al jaren verliesgevend. Dat betekent ook dat de relevantie van BCC minder wordt ingezien door de consument. Het merk in leven houden kan ook, maar dat is kostbaar. Metro heeft in Nederland eerder al afscheid genomen van het retailmerk Saturn. Het is een kwestie van overnemen, winkels integreren en daarna saneren.”


Klinkt logisch. Goed, de drastische ingrepen zullen nog niet voor morgen zijn, zolang de effectieve, volledige overname nog geen feit is. Maar of de betrokken ketens echt nog twee jaar respijt zullen krijgen? Wordt ongetwijfeld snel vervolgd…

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.