Android en iOS verdelen marktaandeel smartphones | RetailDetail

Android en iOS verdelen marktaandeel smartphones

Android en iOS verdelen marktaandeel smartphones

Uit het nieuwste rapport van Gartner blijkt dat Android en iOS vrijwel de volledige smartphonemarkt in handen hebben. Android heeft 81,7% van het marktaandeel, iOS moet het stellen met 17,9% en Blackerry staat officieel op 0,0%.

432 miljoen smartphones

Naast die twee grootmachten zijn er ook nogbijrollen voor Windows, dat het in het vierde kwartaal van 2016 moet stellen met 0,3%, en Blackberry, dat zijn marktaandeel ziet terugvallen naar 0,0481%. Een jaar eerder haalden beide besturingssystemen respectievelijk nog 1,1 en 0,2% marktaandeel. Blackberry was ooit het meest gebruikte besturingssysteem, voor de doorbraak van Apple en de iPhone. Sindsdien is de verkoop stelselmatig blijven dalen en in september kondigde het bedrijf aan dat het niet langer zelf smartphones zou maken, maar dat het enkel nog licenties zou uitdelen aan externe partijen.

 

In het vierde kwartaal werden er volgens Gartner 432 miljoen smartphones verkocht. Dat zijn er een stuk meer dan in het vierde kwartaal van 2015, toen er 403 miljoen smartphones over de toonbank gingen. Apple wist 77 miljoen iPhones te verkopen, terwijl er in totaal 352,7 miljoen smartphones met Android-besturingssysteem aan de man werden gebracht. Het grote verschil tussen de twee spelers heeft natuurlijk te maken met de manier waarop ze het verdelen. iOS is enkel te vinden op toestellen van Apple, terwijl Android vrij beschikbaar is en op zowat elke andere smartphone te vinden is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Mobiele kassa’s bij Carrefour Express

11/04/2018

In de Europese wijk in Brussel opende Carrefour Express een vestiging van de nieuwste generatie. De gemakswinkel richt zich tot passanten en voorziet mobiele kassa’s om piekmomenten op te vangen.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.

Online en offline prijzen Media Markt gelijk getrokken

26/02/2018

Ceconomy gaat de online en offline prijzen bij Media Markt en Saturn gelijktrekken. De digitale prijskaarten die al een tijdje te vinden zijn in de winkels maken dat mogelijk, omdat die in real-time kunnen worden aangepast.