Apple: “20% marktaandeel, 92% van de sectorwinst” | RetailDetail

Apple: “20% marktaandeel, 92% van de sectorwinst”

Apple: “20% marktaandeel, 92% van de sectorwinst”

Van alle winst die de naar schatting duizend smartphoneproducenten wereldwijd maken, belandt liefst 92% in de kas van Apple. Dat danken de Amerikanen aan hun bijzonder hoge winstmarges, want de iPhone-maker heeft maar een marktaandeel van 20%.

Enkel Samsung kan nog min of meer mee

De opmerkelijke cijfers staan te lezen in een recent rapport van zakenbank Canaccord Genuity. Hoewel er een duizendtal producenten actief is op de markt van de smartphones, blijken er maar twee met de winst te gaan lopen: Apple en eeuwige concurrent Samsung. Apple zou uitkomen op 92% van de totale winst, terwijl Samsung tevreden moet zijn met 15%.

 

Aangezien beide reuzen samen meer dan 100% vertegenwoordigen, betekent dit dat de meeste andere producenten verlies draaien (of, in het beste geval, break-even). Microsoft bijvoorbeeld eindigt volgens Canaccord Genuity op een verlies van -4%: niet verwonderlijk dus dat Microsoft onlangs zijn mobiele divisie ten grave heeft gedragen.

 

Toch één kanttekening bij de cijfers: de zakenbank kijkt enkel naar de winst uit de verkoop van smartphones zelf en houdt dus geen rekening met andere smartphonegerelateerde inkomsten, bijvoorbeeld uit de verkoop van betalende apps (bij Xiaomi en Microsoft bijvoorbeeld) of uit de productie van componenten voor andere smartphoneproducenten (zoals Samsung, dat een belangrijke leverancier is voor de... iPhone).

 

Comeback van Nokia via merklicentie

Pittig detail: toen Apple in 2007 zijn allereerste iPhone op de markt bracht, vloeide ruim twee derde van de winst op de gsm-markt nog naar de kas van Nokia. Het Finse bedrijf was 14 jaar lang 's werelds grootste gsm-producent, maar miste de smartphone-trein compleet.

 

Al blijken de Finnen intussen wel een comeback te ambiëren: in een persbericht gewaagt Nokia zelf van een terugkeer "ten vroegste in het vierde kwartaal van 2016", want dan loopt de licentiedeal af met Microsoft (overeengekomen bij de verkoop van de smartphonetak). Hoe dan ook zal Nokia niet zelf gaan produceren - het heeft geen eigen fabrieken meer - maar eerder een 'merklicentie' geven aan een producent, zoals het eerder al deed met de Nokia N1 Android tablet. Waarmee de woordvoerder zo goed als bevestigt dat Nokia Windows als besturingssysteem gaat inruilen voor Android...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.