Apple: “20% marktaandeel, 92% van de sectorwinst”

Apple: “20% marktaandeel, 92% van de sectorwinst”

Van alle winst die de naar schatting duizend smartphoneproducenten wereldwijd maken, belandt liefst 92% in de kas van Apple. Dat danken de Amerikanen aan hun bijzonder hoge winstmarges, want de iPhone-maker heeft maar een marktaandeel van 20%.

Enkel Samsung kan nog min of meer mee

De opmerkelijke cijfers staan te lezen in een recent rapport van zakenbank Canaccord Genuity. Hoewel er een duizendtal producenten actief is op de markt van de smartphones, blijken er maar twee met de winst te gaan lopen: Apple en eeuwige concurrent Samsung. Apple zou uitkomen op 92% van de totale winst, terwijl Samsung tevreden moet zijn met 15%.

 

Aangezien beide reuzen samen meer dan 100% vertegenwoordigen, betekent dit dat de meeste andere producenten verlies draaien (of, in het beste geval, break-even). Microsoft bijvoorbeeld eindigt volgens Canaccord Genuity op een verlies van -4%: niet verwonderlijk dus dat Microsoft onlangs zijn mobiele divisie ten grave heeft gedragen.

 

Toch één kanttekening bij de cijfers: de zakenbank kijkt enkel naar de winst uit de verkoop van smartphones zelf en houdt dus geen rekening met andere smartphonegerelateerde inkomsten, bijvoorbeeld uit de verkoop van betalende apps (bij Xiaomi en Microsoft bijvoorbeeld) of uit de productie van componenten voor andere smartphoneproducenten (zoals Samsung, dat een belangrijke leverancier is voor de... iPhone).

 

Comeback van Nokia via merklicentie

Pittig detail: toen Apple in 2007 zijn allereerste iPhone op de markt bracht, vloeide ruim twee derde van de winst op de gsm-markt nog naar de kas van Nokia. Het Finse bedrijf was 14 jaar lang 's werelds grootste gsm-producent, maar miste de smartphone-trein compleet.

 

Al blijken de Finnen intussen wel een comeback te ambiëren: in een persbericht gewaagt Nokia zelf van een terugkeer "ten vroegste in het vierde kwartaal van 2016", want dan loopt de licentiedeal af met Microsoft (overeengekomen bij de verkoop van de smartphonetak). Hoe dan ook zal Nokia niet zelf gaan produceren - het heeft geen eigen fabrieken meer - maar eerder een 'merklicentie' geven aan een producent, zoals het eerder al deed met de Nokia N1 Android tablet. Waarmee de woordvoerder zo goed als bevestigt dat Nokia Windows als besturingssysteem gaat inruilen voor Android...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top