Apple-baas Tim Cook heel voorzichtig ondanks recordomzet | RetailDetail

Apple-baas Tim Cook heel voorzichtig ondanks recordomzet

Apple-baas Tim Cook heel voorzichtig ondanks recordomzet

Met nieuwe kwartaalrecords voor de iPhone en de iPad, zowel in aantallen als in omzet, heeft Apple er een prima eindejaar opzitten. Al zou het lopende kwartaal wel eens een pak minder kunnen worden.

iPhone en iPad breken records

Apple heeft een recordkwartaal achter de rug: het concern zag zijn omzet 6% groeien tot 57,6 miljard dollar (circa 41,67 miljard euro). Ook de twee paradepaardjes van Apple zaten alweer mooi op recordkoers: de voorbije drie maanden gingen er wereldwijd 51 m

iljoen iPhones en 26 miljoen iPads over de toonbank. De groep verkocht daarenboven ook nog zowat 4,8 miljoen Mac's, dat zijn er 700.000 meer dan een jaar eerder.

 

Toch zijn er ook enkele onweerswolken. Dat de nettowinst een beetje daalde (tot 13,07 miljard dollar of zo'n 9,5 miljard euro), tot daar nog aan toe. Maar dat de verkoop van de iPhone, ondanks de lancering van de 5S en de 5C, toch een eind onder de 55 miljoen stuks bleef die de analisten naar voren hadden geschoven, baart zorgen. Al kwam de iPad gelukkig wel boven de geraamde 23 miljoen uit.

 

Ter plaatse rust?

Blijkbaar is ook CEO Tim Cook er niet helemaal gerust in. Officieel is hij natuurlijk "zeer blij met de recordverkoop voor iPhone en iPad, de sterke prestaties van onze Mac-producten en de blijvende groei van iTunes, Software en Services", maar wat dan gezegd van de bijzonder voorzichtige prognose voor het lopende kwartaal: "een omzet tussen 42 en 44 miljard dollar"?

 

Dat bedrag is niet alleen onder de gemiddelde analistenverwachting van 45,6 miljard dollar, het betekent ook – en dat is veel onrustbarender – zo goed als een status-quo tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder, toen de omzet afklokte op 43,6 miljard dollar.

 

Die "ter plaatse rust" is bovendien des te vreemder omdat Apple eind vorig jaar nog met veel bombarie de grote doorbraak in China aankondigde dankzij de deal met 's werelds grootste mobiele operator China Mobile. Blijkbaar zijn ze in Cupertino tot het besef gekomen dat de concurrentie van Samsung (dat in 2013 zijn voorsprong op Apple nog vergrootte) en vooral van het Chinese Huawei (vorig jaar de derde snelste groeier ter wereld) moordend is.

 

"Ons doel is altijd de beste producten verkopen, niet de meeste producten", probeerde Tim Cook tijdens een 'conference call' met financieel analisten de twijfels weg te wuiven. Dat zal de vele fans van het merk als muziek in de oren klinken, maar of de belegger-aandeelhouders er ook zo over denken, valt zeer te betwijfelen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.