Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

Het Amerikaanse technologieconcern Apple heeft zich tot doel gesteld om “op een dag” alleen nog gerecycleerde materialen te gebruiken voor de fabricatie van zijn toestellen. Dat blijkt uit het jaarlijkse milieurapport dat Apple zopas publiceerde.

Tiende editie

In de tiende editie van het jaarrapport onthult de iPhone-fabrikant zijn milieu-ambities voor de komende jaren. Ddaarbij is een grote rol weggelegd voor hergebruik: “De traditionele toeleveringsketens zijn lineair. De materialen worden ontgonnen, gefabriceerd onder de vorm van producten en eindigen vaak bij het afval na gebruik. Daarna herbegint het proces en steeds meer materialen worden ontgonnen om nieuwe producten te maken”, aldus Apple, dat onder meer hebben aluminium, koper, goud, zilver, tin, kobalt, wolfraam en tantalum nodig heeft voor de productie van zijn iPhone, iPad of iMac.

 

“Wij geloven dat het onze doelstelling moet zijn om tot een gesloten bevoorradingsketen te komen, waarin producten geproduceerd worden door alleen maar hernieuwbare bronnen of gerecycleerde materialen te gebruiken. We hebben ons tot doel gesteld om op een dag niet langer afhankelijk te zijn van mijnexploitatie”, zegt een ambitieuze Lisa Jackson, Vice President of Environment, Policy and Social Initiatives, die rechtstreeks rapporteert aan CEO Tim Cook.

 

Het rapport van 58 pagina's biedt ook meer inzicht in hoe het bedrijf vandaag al omgaat met de milieu-uitdagingen. Zo draait het nu al voor 96% op hernieuwbare energie; vorig jaar was dat nog maar voor 93%. Apple claimt ook dat ruim 99% van al zijn verpakkingen afkomstig zijn van eigen of gecertificeerde bossen. Het bedrijf probeert ook zijn toeleveranciers te ‘vergroenen’: zo bekwam het van zeven van zijn belangrijkste toeleveranciers de belofte dat zij nog voor het einde van het jaar op groene energie zullen overschakelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Ceconomy vindt vooral online groei

09/02/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een kleine omzetstijging weten te behalen dankzij een sterkere online verkoop. Zoals verwacht viel de winst wel terug.

Verzekeraar op één na grootste aandeelhouder Fnac-Darty

08/02/2018

Investeringsfonds Knight Vinke heeft zijn participatie in Fnac-Darty, de fusiegroep die ook de Belgische elektroketen Vanden Borre en de Nederlandse retailer BCC in handen heeft, verkocht aan verzekeringsmakelaar SFAM.

Ondanks tegenvallende verkoop recordwinst voor Apple

02/02/2018

Apple heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar, dat eindigde op 30 december 2017, zijn records qua omzet en winst weten te breken. Toch zijn er ongunstige signalen, want de verkoop van de iPhone bleef onder de verwachtingen.

Computerchips drijvende factor achter recordwinst Samsung

31/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft ook in het vierde kwartaal een recordwinst gehaald, wat het vooral te danken heeft aan de chipdivisie. Daar blijven de prijzen immers erg hoog.

Fnac krijgt nieuwe stek in Gent

24/01/2018

De Gentse Fnac verhuist volgend jaar naar een nieuwe locatie. De winkel blijft wel in de Veldstraat, maar gaat naar een nieuw pand en zal een stuk kleiner zijn dan de huidige vestiging.

Back to top