Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

Het Amerikaanse technologieconcern Apple heeft zich tot doel gesteld om “op een dag” alleen nog gerecycleerde materialen te gebruiken voor de fabricatie van zijn toestellen. Dat blijkt uit het jaarlijkse milieurapport dat Apple zopas publiceerde.

Tiende editie

In de tiende editie van het jaarrapport onthult de iPhone-fabrikant zijn milieu-ambities voor de komende jaren. Ddaarbij is een grote rol weggelegd voor hergebruik: “De traditionele toeleveringsketens zijn lineair. De materialen worden ontgonnen, gefabriceerd onder de vorm van producten en eindigen vaak bij het afval na gebruik. Daarna herbegint het proces en steeds meer materialen worden ontgonnen om nieuwe producten te maken”, aldus Apple, dat onder meer hebben aluminium, koper, goud, zilver, tin, kobalt, wolfraam en tantalum nodig heeft voor de productie van zijn iPhone, iPad of iMac.

 

“Wij geloven dat het onze doelstelling moet zijn om tot een gesloten bevoorradingsketen te komen, waarin producten geproduceerd worden door alleen maar hernieuwbare bronnen of gerecycleerde materialen te gebruiken. We hebben ons tot doel gesteld om op een dag niet langer afhankelijk te zijn van mijnexploitatie”, zegt een ambitieuze Lisa Jackson, Vice President of Environment, Policy and Social Initiatives, die rechtstreeks rapporteert aan CEO Tim Cook.

 

Het rapport van 58 pagina's biedt ook meer inzicht in hoe het bedrijf vandaag al omgaat met de milieu-uitdagingen. Zo draait het nu al voor 96% op hernieuwbare energie; vorig jaar was dat nog maar voor 93%. Apple claimt ook dat ruim 99% van al zijn verpakkingen afkomstig zijn van eigen of gecertificeerde bossen. Het bedrijf probeert ook zijn toeleveranciers te ‘vergroenen’: zo bekwam het van zeven van zijn belangrijkste toeleveranciers de belofte dat zij nog voor het einde van het jaar op groene energie zullen overschakelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

"Alle Nestlé-verpakkingen recycleerbaar tegen 2025"

11/04/2018

Ook Nestlé springt nu op de kar om plastic afval terug te dringen: de voedingsgigant belooft tegen 2025 enkel nog recycleer- of herbruikbare verpakkingen te gebruiken. Greenpeace verkiest een totale ban op plastic verpakkingen voor eenmalig verbruik.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Starbucks wil snel naar een recycleer- en composteerbare beker

23/03/2018

Starbucks investeert 10 miljoen dollar (8 miljoen euro) om over drie jaar een volledig recycleer- en composteerbare beker op de markt te brengen. De koffieketen verdeelt jaarlijks zo'n 6 miljard bekertjes, goed voor 1% van het wereldwijde totaal.

Slimme koelkast Samsung bestelt bij Albert Heijn

14/03/2018

Samsung en Albert Heijn gaan samenwerken voor online boodschappen: de nieuwe koelkasten van Samsung laten je vanop afstand in de koelkast kijken, waarna je met de Appie-app meteen de ontbrekende boodschappen kan bestellen.

Media Saturn lanceert eerste kassaloze winkel in Oostenrijk

12/03/2018

Saturn opende vandaag Europa's allereerste kassaloze elektronicawinkel in Oostenrijk. De voormalige Metro Group-keten biedt zijn klanten het gebruikelijke advies bij aankoop, maar betalen moet gebeuren via een app.