Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

Het Amerikaanse technologieconcern Apple heeft zich tot doel gesteld om “op een dag” alleen nog gerecycleerde materialen te gebruiken voor de fabricatie van zijn toestellen. Dat blijkt uit het jaarlijkse milieurapport dat Apple zopas publiceerde.

Tiende editie

In de tiende editie van het jaarrapport onthult de iPhone-fabrikant zijn milieu-ambities voor de komende jaren. Ddaarbij is een grote rol weggelegd voor hergebruik: “De traditionele toeleveringsketens zijn lineair. De materialen worden ontgonnen, gefabriceerd onder de vorm van producten en eindigen vaak bij het afval na gebruik. Daarna herbegint het proces en steeds meer materialen worden ontgonnen om nieuwe producten te maken”, aldus Apple, dat onder meer hebben aluminium, koper, goud, zilver, tin, kobalt, wolfraam en tantalum nodig heeft voor de productie van zijn iPhone, iPad of iMac.

 

“Wij geloven dat het onze doelstelling moet zijn om tot een gesloten bevoorradingsketen te komen, waarin producten geproduceerd worden door alleen maar hernieuwbare bronnen of gerecycleerde materialen te gebruiken. We hebben ons tot doel gesteld om op een dag niet langer afhankelijk te zijn van mijnexploitatie”, zegt een ambitieuze Lisa Jackson, Vice President of Environment, Policy and Social Initiatives, die rechtstreeks rapporteert aan CEO Tim Cook.

 

Het rapport van 58 pagina's biedt ook meer inzicht in hoe het bedrijf vandaag al omgaat met de milieu-uitdagingen. Zo draait het nu al voor 96% op hernieuwbare energie; vorig jaar was dat nog maar voor 93%. Apple claimt ook dat ruim 99% van al zijn verpakkingen afkomstig zijn van eigen of gecertificeerde bossen. Het bedrijf probeert ook zijn toeleveranciers te ‘vergroenen’: zo bekwam het van zeven van zijn belangrijkste toeleveranciers de belofte dat zij nog voor het einde van het jaar op groene energie zullen overschakelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Back to top