Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

Het Amerikaanse technologieconcern Apple heeft zich tot doel gesteld om “op een dag” alleen nog gerecycleerde materialen te gebruiken voor de fabricatie van zijn toestellen. Dat blijkt uit het jaarlijkse milieurapport dat Apple zopas publiceerde.

Tiende editie

In de tiende editie van het jaarrapport onthult de iPhone-fabrikant zijn milieu-ambities voor de komende jaren. Ddaarbij is een grote rol weggelegd voor hergebruik: “De traditionele toeleveringsketens zijn lineair. De materialen worden ontgonnen, gefabriceerd onder de vorm van producten en eindigen vaak bij het afval na gebruik. Daarna herbegint het proces en steeds meer materialen worden ontgonnen om nieuwe producten te maken”, aldus Apple, dat onder meer hebben aluminium, koper, goud, zilver, tin, kobalt, wolfraam en tantalum nodig heeft voor de productie van zijn iPhone, iPad of iMac.

 

“Wij geloven dat het onze doelstelling moet zijn om tot een gesloten bevoorradingsketen te komen, waarin producten geproduceerd worden door alleen maar hernieuwbare bronnen of gerecycleerde materialen te gebruiken. We hebben ons tot doel gesteld om op een dag niet langer afhankelijk te zijn van mijnexploitatie”, zegt een ambitieuze Lisa Jackson, Vice President of Environment, Policy and Social Initiatives, die rechtstreeks rapporteert aan CEO Tim Cook.

 

Het rapport van 58 pagina's biedt ook meer inzicht in hoe het bedrijf vandaag al omgaat met de milieu-uitdagingen. Zo draait het nu al voor 96% op hernieuwbare energie; vorig jaar was dat nog maar voor 93%. Apple claimt ook dat ruim 99% van al zijn verpakkingen afkomstig zijn van eigen of gecertificeerde bossen. Het bedrijf probeert ook zijn toeleveranciers te ‘vergroenen’: zo bekwam het van zeven van zijn belangrijkste toeleveranciers de belofte dat zij nog voor het einde van het jaar op groene energie zullen overschakelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit is beleving 2.0 volgens Media Markt

24/04/2017

De winkel als pretpark: met een doorgedreven belevingsstrategie countert Media Markt de online concurrentie. In de nieuwe testwinkels in Wilrijk en Eindhoven kunnen shoppers de recentste elektronische snufjes uitproberen.

Media Markt lanceert volledig nieuw concept

18/04/2017

Volgende week lanceert elektronicaketen Media Markt een volledig nieuw concept in Wilrijk en Eindhoven. In de nieuwe formule is er onder andere ruimte gemaakt voor een koffiebar. Ook kunnen klanten er nieuwe technologie uittesten. 

Google wil zwaar investeren in productie OLED-schermen bij LG

10/04/2017

Google wil voor een biljoen won (830 miljoen euro) investeren in de productie van OLED-schermen bij technologiebedrijf LG. Die schermen worden gebruikt in smartphones, maar vaak is er sprake van een tekort.

Samsung toont sterke cijfers in eerste kwartaal

07/04/2017

Het Koreaanse Samsung heeft de voorlopige cijfers vrijgegeven voor het eerste kwartaal van 2017 en die zijn beter dan werd verwacht door de analisten. Sterker nog, volgens Samsung is het voorbije kwartaal het beste in drie jaar.

Belgen zamelen record aan afgedankt elektro weer in

04/04/2017

De Belgische bevolking leverde in 2016 voor bijna 115.000 ton aan afgedankt elektromateriaal weer in. Dat is een nieuw record. Toch zal er nog een tandje moeten worden bijgestoken om tegen 2019 het objectief te halen.

Fnac Belgium verhuist naar Sint-Pieters-Leeuw

30/03/2017

De Franse multimediaketen Fnac verhuist zijn Belgische hoofdkantoor na de zomer naar Sint-Pieters-Leeuw. Het neemt daarbij zijn intrek in de kantoren van Vanden Borre, dat sinds vorig jaar ook in handen is van Fnac.

Back to top