Apple haalt Google weer in als meest waardevolle merk

Apple haalt Google weer in als meest waardevolle merk

Eén jaar moest Apple de eer van 'meest waardevolle merk ter wereld' laten aan Google, maar nu herovert het die positie alweer na een indrukwekkende waardestijging. De voorbije 10 jaar werd het bedrijf uit Cupertino liefst 1.446% meer waard.

Haasje-over met Google

Voor het tiende jaar op rij publiceert marktonderzoeker Millward Brown zijn BrandZ Top 100, de rangschikking van 's werelds grootste bedrijven op basis van hun merkwaarde. Apple zag zijn merkwaarde het voorbije jaar stijgen van 147,9 miljard dollar naar 246,99 miljard dollar of zo'n 226,83 miljard euro (+67%).

 

Daarmee neemt het elektronicaconcern, dat van 2011 tot en met 2013 ook al de ranglijst aanvoerde, de eerste plaats over van Google. Dat strandt, ondanks een +9%, op omgerekend 159,49 miljard euro. Google was van 2007 tot 2010 het meest waardevolle merk.

 

Die hoge waardering dankt Apple  vooral aan de 'grote' iPhone 6, die een heuse verkooptopper blijkt, en de fel gemediatiseerde lancering van de iWatch. Google had dan weer te lijden onder de 'flop' van zijn Google Glass, de futuristische augmentedrealitybril waarvan de verkoop inmiddels is stopgezet.

 

In de top-10 prijken ook nog Microsoft (op 3), Coca-Cola (op 8) en Mc Donald's (op 9). De hoogste nieuwkomer is de Chinese internetgigant Alibaba: het bedrijf van Jack Ma komt binnen op 13, met een merkwaarde van 66,375 miljard dollar, net vóór Amazon (66,292 miljard dollar). Beide internetgrootmachten zijn meteen de hoogst genoteerde retailers in de BrandZ Top100 en bevestigen daarmee de toenemende digitalisering en technologisering van het bedrijven- en merkenlandschap.

 

Ruim 15x meer waard in 10 jaar tijd

Speciaal voor deze jubileumeditie berekende Millward Brown ook de waardestijging over de voorbije 10 jaar. Ook hier steekt Apple er met kop en schouders bovenuit: het bedrijf uit Cupertino zag zijn merkwaarde liefst 1.446% stijgen. Telco AT&T staat op twee (+1.240%) en internetwarenhuis Amazon op drie (+941%).

 

Met fastfoodketen Domino's Pizza op vier (+900%), technologieconcern Google op zeven (+364%), modegigant Zara op acht (+331%) en luxeconcern Hermès op 10 (+292%) staat er trouwens nog een pak retailmerken in de top-10 van sterkste stijgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top