Apple haalt Google weer in als meest waardevolle merk | RetailDetail

Apple haalt Google weer in als meest waardevolle merk

Apple haalt Google weer in als meest waardevolle merk

Eén jaar moest Apple de eer van 'meest waardevolle merk ter wereld' laten aan Google, maar nu herovert het die positie alweer na een indrukwekkende waardestijging. De voorbije 10 jaar werd het bedrijf uit Cupertino liefst 1.446% meer waard.

Haasje-over met Google

Voor het tiende jaar op rij publiceert marktonderzoeker Millward Brown zijn BrandZ Top 100, de rangschikking van 's werelds grootste bedrijven op basis van hun merkwaarde. Apple zag zijn merkwaarde het voorbije jaar stijgen van 147,9 miljard dollar naar 246,99 miljard dollar of zo'n 226,83 miljard euro (+67%).

 

Daarmee neemt het elektronicaconcern, dat van 2011 tot en met 2013 ook al de ranglijst aanvoerde, de eerste plaats over van Google. Dat strandt, ondanks een +9%, op omgerekend 159,49 miljard euro. Google was van 2007 tot 2010 het meest waardevolle merk.

 

Die hoge waardering dankt Apple  vooral aan de 'grote' iPhone 6, die een heuse verkooptopper blijkt, en de fel gemediatiseerde lancering van de iWatch. Google had dan weer te lijden onder de 'flop' van zijn Google Glass, de futuristische augmentedrealitybril waarvan de verkoop inmiddels is stopgezet.

 

In de top-10 prijken ook nog Microsoft (op 3), Coca-Cola (op 8) en Mc Donald's (op 9). De hoogste nieuwkomer is de Chinese internetgigant Alibaba: het bedrijf van Jack Ma komt binnen op 13, met een merkwaarde van 66,375 miljard dollar, net vóór Amazon (66,292 miljard dollar). Beide internetgrootmachten zijn meteen de hoogst genoteerde retailers in de BrandZ Top100 en bevestigen daarmee de toenemende digitalisering en technologisering van het bedrijven- en merkenlandschap.

 

Ruim 15x meer waard in 10 jaar tijd

Speciaal voor deze jubileumeditie berekende Millward Brown ook de waardestijging over de voorbije 10 jaar. Ook hier steekt Apple er met kop en schouders bovenuit: het bedrijf uit Cupertino zag zijn merkwaarde liefst 1.446% stijgen. Telco AT&T staat op twee (+1.240%) en internetwarenhuis Amazon op drie (+941%).

 

Met fastfoodketen Domino's Pizza op vier (+900%), technologieconcern Google op zeven (+364%), modegigant Zara op acht (+331%) en luxeconcern Hermès op 10 (+292%) staat er trouwens nog een pak retailmerken in de top-10 van sterkste stijgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.