Apple haalt Google weer in als meest waardevolle merk

Apple haalt Google weer in als meest waardevolle merk

Eén jaar moest Apple de eer van 'meest waardevolle merk ter wereld' laten aan Google, maar nu herovert het die positie alweer na een indrukwekkende waardestijging. De voorbije 10 jaar werd het bedrijf uit Cupertino liefst 1.446% meer waard.

Haasje-over met Google

Voor het tiende jaar op rij publiceert marktonderzoeker Millward Brown zijn BrandZ Top 100, de rangschikking van 's werelds grootste bedrijven op basis van hun merkwaarde. Apple zag zijn merkwaarde het voorbije jaar stijgen van 147,9 miljard dollar naar 246,99 miljard dollar of zo'n 226,83 miljard euro (+67%).

 

Daarmee neemt het elektronicaconcern, dat van 2011 tot en met 2013 ook al de ranglijst aanvoerde, de eerste plaats over van Google. Dat strandt, ondanks een +9%, op omgerekend 159,49 miljard euro. Google was van 2007 tot 2010 het meest waardevolle merk.

 

Die hoge waardering dankt Apple  vooral aan de 'grote' iPhone 6, die een heuse verkooptopper blijkt, en de fel gemediatiseerde lancering van de iWatch. Google had dan weer te lijden onder de 'flop' van zijn Google Glass, de futuristische augmentedrealitybril waarvan de verkoop inmiddels is stopgezet.

 

In de top-10 prijken ook nog Microsoft (op 3), Coca-Cola (op 8) en Mc Donald's (op 9). De hoogste nieuwkomer is de Chinese internetgigant Alibaba: het bedrijf van Jack Ma komt binnen op 13, met een merkwaarde van 66,375 miljard dollar, net vóór Amazon (66,292 miljard dollar). Beide internetgrootmachten zijn meteen de hoogst genoteerde retailers in de BrandZ Top100 en bevestigen daarmee de toenemende digitalisering en technologisering van het bedrijven- en merkenlandschap.

 

Ruim 15x meer waard in 10 jaar tijd

Speciaal voor deze jubileumeditie berekende Millward Brown ook de waardestijging over de voorbije 10 jaar. Ook hier steekt Apple er met kop en schouders bovenuit: het bedrijf uit Cupertino zag zijn merkwaarde liefst 1.446% stijgen. Telco AT&T staat op twee (+1.240%) en internetwarenhuis Amazon op drie (+941%).

 

Met fastfoodketen Domino's Pizza op vier (+900%), technologieconcern Google op zeven (+364%), modegigant Zara op acht (+331%) en luxeconcern Hermès op 10 (+292%) staat er trouwens nog een pak retailmerken in de top-10 van sterkste stijgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online

31/08/2017

Ceconomy, dat ontstond na de splitsing van de Metro Group en onder andere de activiteiten van Media Markt en Saturn omhelst, groeide in het eerste onafhankelijke kwartaal met net iets meer dan een procent.

Krijgt smartphonemaker HTC een nieuwe eigenaar?

28/08/2017

Het Taiwanese technologiebedrijf HTC is mogelijk op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het bedrijf heeft het immers steeds moeilijker om te concurreren met andere bedrijven in de sector.

Werner Bruyns verlaat Leapp

25/08/2017

Werner Bruyns, COO België bij Leapp, zal per direct het bedrijf verlaten. Dat heeft RetailDetail zopas uit goede bron vernomen. Meer informatie rond het vertrek van Bruyns is nog niet bekend. 

Vanden Borre opent shop-in-shop in Fnac Groenplaats

17/08/2017

Elektronicaketen Vanden Borre heeft gisteren een eerste shop-in-shop geopend bij Fnac. De keuze viel daarbij op de vestiging van de Franse multimediaketen aan de Antwerpse Groenplaats in het Grand Bazar Shopping Center.

12 jaar cel geëist tegen vicevoorzitter Samsung

07/08/2017

De aanklagers in de corruptiezaak rond Samsung hebben maar liefst twaalf jaar cel geëist voor Jay Y. Lee, de voormalige vicevoorzitter en eigenlijke topman van het Zuid-Koreaanse bedrijf. Hij wordt beticht van omkoping en verduistering.

Back to top