Apple haalt Google weer in als meest waardevolle merk | RetailDetail

Apple haalt Google weer in als meest waardevolle merk

Apple haalt Google weer in als meest waardevolle merk

Eén jaar moest Apple de eer van 'meest waardevolle merk ter wereld' laten aan Google, maar nu herovert het die positie alweer na een indrukwekkende waardestijging. De voorbije 10 jaar werd het bedrijf uit Cupertino liefst 1.446% meer waard.

Haasje-over met Google

Voor het tiende jaar op rij publiceert marktonderzoeker Millward Brown zijn BrandZ Top 100, de rangschikking van 's werelds grootste bedrijven op basis van hun merkwaarde. Apple zag zijn merkwaarde het voorbije jaar stijgen van 147,9 miljard dollar naar 246,99 miljard dollar of zo'n 226,83 miljard euro (+67%).

 

Daarmee neemt het elektronicaconcern, dat van 2011 tot en met 2013 ook al de ranglijst aanvoerde, de eerste plaats over van Google. Dat strandt, ondanks een +9%, op omgerekend 159,49 miljard euro. Google was van 2007 tot 2010 het meest waardevolle merk.

 

Die hoge waardering dankt Apple  vooral aan de 'grote' iPhone 6, die een heuse verkooptopper blijkt, en de fel gemediatiseerde lancering van de iWatch. Google had dan weer te lijden onder de 'flop' van zijn Google Glass, de futuristische augmentedrealitybril waarvan de verkoop inmiddels is stopgezet.

 

In de top-10 prijken ook nog Microsoft (op 3), Coca-Cola (op 8) en Mc Donald's (op 9). De hoogste nieuwkomer is de Chinese internetgigant Alibaba: het bedrijf van Jack Ma komt binnen op 13, met een merkwaarde van 66,375 miljard dollar, net vóór Amazon (66,292 miljard dollar). Beide internetgrootmachten zijn meteen de hoogst genoteerde retailers in de BrandZ Top100 en bevestigen daarmee de toenemende digitalisering en technologisering van het bedrijven- en merkenlandschap.

 

Ruim 15x meer waard in 10 jaar tijd

Speciaal voor deze jubileumeditie berekende Millward Brown ook de waardestijging over de voorbije 10 jaar. Ook hier steekt Apple er met kop en schouders bovenuit: het bedrijf uit Cupertino zag zijn merkwaarde liefst 1.446% stijgen. Telco AT&T staat op twee (+1.240%) en internetwarenhuis Amazon op drie (+941%).

 

Met fastfoodketen Domino's Pizza op vier (+900%), technologieconcern Google op zeven (+364%), modegigant Zara op acht (+331%) en luxeconcern Hermès op 10 (+292%) staat er trouwens nog een pak retailmerken in de top-10 van sterkste stijgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.