Apple verbant lange rijen bij productlanceringen

Apple verbant lange rijen bij productlanceringen

Als het van retailchef Angela Ahrendt afhangt, is het uit met de wachtrijen aan Apple-winkels bij productlanceringen. Niet dat het bedrijf de verkoop plots pas zal starten bij een voldoende voorraad: de eerste items zullen enkel online verkocht worden.

'Get in line online'

Dat blijkt uit een interne memo die Business Insider te pakken kreeg: "De dagen van wachten in een lange rij aan de winkel en van vingers kruisen dat het product er hopelijk nog is, zijn voorbij voor onze klanten. De app-store en onze webshop maken het veel makkelijker om de Apple Watch en de nieuwe MacBook te kopen. Klanten zullen precies weten wanneer en waar hun product beschikbaar is", zo schrijft Ahrendts.

 

De van bij Burberry's overgekomen chief retail voegt er nog meteen aan toe: "Dit is een belangrijke mentaliteitswijziging en we hebben hiervoor jullie hulp nodig. Vertel de klanten dat onze voorraden online groter zijn en toon hen hoe makkelijk ze kunnen bestellen. Ze zullen wát blij zijn." Zolang het systeem niet plat gaat, natuurlijk...

 

Uitgekiende strategie of paniekvoetbal?

Een en ander zou volgens insiders passen in de visie van Ahrendts om de Apple Stores meer uit te bouwen tot stijlvolle showrooms waar klanten de toestellen kunnen komen bekijken en uitproberen, waarna ze online in de winkel of thuis kunnen bestellen. Tegelijk is het een oplossing om frustraties bij klanten zoveel mogelijk te voorkomen: nieuwe Apple-producten zijn in de winkels doorgaans zo snel uitverkocht dat vele fans met lege handen moeten terugkeren. Wie online bestelt, weet tenminste meteen of het product al dan niet voorradig is en komt dus niet van een kale reis terug.

 

Al opperen sommigen een andere optie, namelijk dat ze in Cupertino vrezen dat de Apple Watch een minder groot succes zal worden dan de iPhones en de iPads. “Met die nieuwe verkoopstrategie omzeilen ze dat”, zegt Kristof Van der Stadt, hoofredacteur van computermagazine Datanews, in Het Laatste Nieuws. “Stel dat er geen honderden mensen meer zouden aanschuiven, maar slechts vijftig. Dan komt dat meteen in de media. Misschien zijn ze bang dat hun slimme horloge niet veel volk zal lokken?” Op 24 april zal blijken of die vrees al dan niet gegrond is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Back to top