Apple verbant lange rijen bij productlanceringen | RetailDetail

Apple verbant lange rijen bij productlanceringen

Apple verbant lange rijen bij productlanceringen

Als het van retailchef Angela Ahrendt afhangt, is het uit met de wachtrijen aan Apple-winkels bij productlanceringen. Niet dat het bedrijf de verkoop plots pas zal starten bij een voldoende voorraad: de eerste items zullen enkel online verkocht worden.

'Get in line online'

Dat blijkt uit een interne memo die Business Insider te pakken kreeg: "De dagen van wachten in een lange rij aan de winkel en van vingers kruisen dat het product er hopelijk nog is, zijn voorbij voor onze klanten. De app-store en onze webshop maken het veel makkelijker om de Apple Watch en de nieuwe MacBook te kopen. Klanten zullen precies weten wanneer en waar hun product beschikbaar is", zo schrijft Ahrendts.

 

De van bij Burberry's overgekomen chief retail voegt er nog meteen aan toe: "Dit is een belangrijke mentaliteitswijziging en we hebben hiervoor jullie hulp nodig. Vertel de klanten dat onze voorraden online groter zijn en toon hen hoe makkelijk ze kunnen bestellen. Ze zullen wát blij zijn." Zolang het systeem niet plat gaat, natuurlijk...

 

Uitgekiende strategie of paniekvoetbal?

Een en ander zou volgens insiders passen in de visie van Ahrendts om de Apple Stores meer uit te bouwen tot stijlvolle showrooms waar klanten de toestellen kunnen komen bekijken en uitproberen, waarna ze online in de winkel of thuis kunnen bestellen. Tegelijk is het een oplossing om frustraties bij klanten zoveel mogelijk te voorkomen: nieuwe Apple-producten zijn in de winkels doorgaans zo snel uitverkocht dat vele fans met lege handen moeten terugkeren. Wie online bestelt, weet tenminste meteen of het product al dan niet voorradig is en komt dus niet van een kale reis terug.

 

Al opperen sommigen een andere optie, namelijk dat ze in Cupertino vrezen dat de Apple Watch een minder groot succes zal worden dan de iPhones en de iPads. “Met die nieuwe verkoopstrategie omzeilen ze dat”, zegt Kristof Van der Stadt, hoofredacteur van computermagazine Datanews, in Het Laatste Nieuws. “Stel dat er geen honderden mensen meer zouden aanschuiven, maar slechts vijftig. Dan komt dat meteen in de media. Misschien zijn ze bang dat hun slimme horloge niet veel volk zal lokken?” Op 24 april zal blijken of die vrees al dan niet gegrond is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.