Apple verbant lange rijen bij productlanceringen | RetailDetail

Apple verbant lange rijen bij productlanceringen

Apple verbant lange rijen bij productlanceringen

Als het van retailchef Angela Ahrendt afhangt, is het uit met de wachtrijen aan Apple-winkels bij productlanceringen. Niet dat het bedrijf de verkoop plots pas zal starten bij een voldoende voorraad: de eerste items zullen enkel online verkocht worden.

'Get in line online'

Dat blijkt uit een interne memo die Business Insider te pakken kreeg: "De dagen van wachten in een lange rij aan de winkel en van vingers kruisen dat het product er hopelijk nog is, zijn voorbij voor onze klanten. De app-store en onze webshop maken het veel makkelijker om de Apple Watch en de nieuwe MacBook te kopen. Klanten zullen precies weten wanneer en waar hun product beschikbaar is", zo schrijft Ahrendts.

 

De van bij Burberry's overgekomen chief retail voegt er nog meteen aan toe: "Dit is een belangrijke mentaliteitswijziging en we hebben hiervoor jullie hulp nodig. Vertel de klanten dat onze voorraden online groter zijn en toon hen hoe makkelijk ze kunnen bestellen. Ze zullen wát blij zijn." Zolang het systeem niet plat gaat, natuurlijk...

 

Uitgekiende strategie of paniekvoetbal?

Een en ander zou volgens insiders passen in de visie van Ahrendts om de Apple Stores meer uit te bouwen tot stijlvolle showrooms waar klanten de toestellen kunnen komen bekijken en uitproberen, waarna ze online in de winkel of thuis kunnen bestellen. Tegelijk is het een oplossing om frustraties bij klanten zoveel mogelijk te voorkomen: nieuwe Apple-producten zijn in de winkels doorgaans zo snel uitverkocht dat vele fans met lege handen moeten terugkeren. Wie online bestelt, weet tenminste meteen of het product al dan niet voorradig is en komt dus niet van een kale reis terug.

 

Al opperen sommigen een andere optie, namelijk dat ze in Cupertino vrezen dat de Apple Watch een minder groot succes zal worden dan de iPhones en de iPads. “Met die nieuwe verkoopstrategie omzeilen ze dat”, zegt Kristof Van der Stadt, hoofredacteur van computermagazine Datanews, in Het Laatste Nieuws. “Stel dat er geen honderden mensen meer zouden aanschuiven, maar slechts vijftig. Dan komt dat meteen in de media. Misschien zijn ze bang dat hun slimme horloge niet veel volk zal lokken?” Op 24 april zal blijken of die vrees al dan niet gegrond is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.