Apple verkocht meer iPhones maar minder iPads en iPods

Apple verkocht meer iPhones maar minder iPads en iPods

Apple heeft de analisten en beleggers weten te verrassen: het verkocht het voorbije kwartaal meer iPhones dan iedereen had voorspeld. Bovendien steeg de omzet van het concern tot een recordniveau voor dat kwartaal.

Voorspelde omzetdaling blijft uit dankzij China

Apple boekte in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2013/2014 een omzet van 45,6 miljard dollar (33 miljard euro), tegenover 43,6 miljard dollar een jaar eerder. De nettowinst steeg naar 10,2 miljard dollar (of ca. 7,32 miljard euro). Daarmee zet het bedrijf van CEO Tim Cook de analisten een neus, want die hadden de eerste omzetdaling bij Apple in 11 jaar tijd voorspeld. Ze gingen daarbij uit van een omzet van 43,5 miljard dollar en een nettowinst van 9,1 miljard dollar.

 

Apple verkocht het voorbije kwartaal 43,7 miljoen iPhones, liefst 14% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder (toen ging het om 37,4 miljoen toestellen). Daarmee is het succesnummer van Apple goed voor een omzet van 26 miljard euro.

 

Analisten zien in dat sterke cijfer een signaal dat de deal van Apple met 's werelds grootste telco, China Mobile, vruchten begint af te werpen: de Chinese kwartaalomzet lag 13% hoger dan vorig jaar en zelfs 5% hoger dan het laatste kwartaal van 2013. De verkoop van de iPad daarentegen viel met 13% terug tot 16,3 miljoen stuks en de verkoop van de iPod halveerde zelfs  tot 2,8 miljoen toestellen (-52%). Apple verkocht daarnaast nog 4,1 miljoen MacBook Pro en MacBook Air-computers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top