Bebat en Recupel lanceren "RecyclePunt" voor retail

Bebat en Recupel lanceren "RecyclePunt" voor retail

Bebat en Recupel gaan samen lege batterijen, afgedankte gsm's en dergelijke inzamelen via supermarkten. Dat hebben beide organisaties besloten na een succesvolle test met vijf prototypes bij Carrefour.

Eén gezamenlijk "RecyclePunt"

Tot voor kort kon de consument zijn gebruikte batterijen deponeren in de inzameldozen en -tonnen (van Bebat) en moest hij voor zijn kapotte elektro naar elektrozaken of supermarkten met een elektrodivisie groter dan 400 m² (in samenwerking met Recupel).

 

Beide spelers hebben nu voor supermarkten een gezamenlijk, overzichtelijk inzamelpunt ontworpen, waar de consument met al zijn batterijen, lampen en klein elektro terecht kan. "Supermarkten met een elektro-afdeling moesten tot nu toe sowieso dergelijk afval accepteren, maar dat moesten mensen dan al weten. Vaak diende het aan de kassa gevraagd te worden", geeft Recupel als reden voor de nieuwe stap.

 

"Wij streven ernaar om de inzameling te verhogen door ons netwerk verder uit te bouwen en het afgiftecomfort voor de consument te verhogen. En dat is nu exact wat wij doen door deze gezamenlijke oplossing aan te bieden", zegt Peter Sabbe van Recupel. "De consument ziet meteen waar de unit staat zodat hij veel makkelijker de stap zal zetten om zijn elektro en lampen binnen te brengen in de inzamelpunten."

 

Klaar voor nakende "1 voor 0 verplichting"

Het RecyclePunt is trouwens ook voor de handelaars van groot belang: "Voor de retail is dit een kant-en-klare oplossing voor de nakende '1 voor 0 verplichting'. Europa wil winkels met een verkoopoppervlakte aan elektro van meer dan 400 m² in de toekomst namelijk verplichten om afgedankt klein elektro te aanvaarden, ook wanneer de consument geen nieuw toestel koopt."

 

De testresultaten van vijf prototypes die geplaatst werden in Carrefour-hypermarkten bewijzen alvast dat het nieuwe concept werkt. Tijdens de proefperiode van 8 maanden steeg de inzameling van gebruikte batterijen met bijna 30% en die van klein elektro met meer dan 50%.

 

Uitrol volop bezig

Ondertussen werd al in 58 HyperCarrefours en Carrefour Markets een RecyclePunt geïnstalleerd. De komende maanden wordt het project verder uitgerold: 175 grote retailpunten worden uitgerust met een grote gecombineerde unit, bijna 700 kleinere winkels krijgen een gelijkaardige maar kleinere unit.

 

Voor retailers die enkel gebruikte batterijen inzamelen voorziet Bebat standalone-units in dezelfde stijl als de RecyclePunten. Hiervan zullen er in de komende maanden 170 worden geplaatst bij o.a. Colruyt en Lidl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Vanden Borre start werken aan gezamenlijk distributiecentrum

17/01/2018

In Willebroek gaan de werken aan een nieuw distributiecentrum voor Fnac en Vanden Borre van start. Het is de volgende stap in de integratie van de twee ketens, die sinds de fusie van Darty en Fnac tot dezelfde groep behoren.

Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Back to top