Bebat en Recupel lanceren "RecyclePunt" voor retail

Bebat en Recupel lanceren "RecyclePunt" voor retail

Bebat en Recupel gaan samen lege batterijen, afgedankte gsm's en dergelijke inzamelen via supermarkten. Dat hebben beide organisaties besloten na een succesvolle test met vijf prototypes bij Carrefour.

Eén gezamenlijk "RecyclePunt"

Tot voor kort kon de consument zijn gebruikte batterijen deponeren in de inzameldozen en -tonnen (van Bebat) en moest hij voor zijn kapotte elektro naar elektrozaken of supermarkten met een elektrodivisie groter dan 400 m² (in samenwerking met Recupel).

 

Beide spelers hebben nu voor supermarkten een gezamenlijk, overzichtelijk inzamelpunt ontworpen, waar de consument met al zijn batterijen, lampen en klein elektro terecht kan. "Supermarkten met een elektro-afdeling moesten tot nu toe sowieso dergelijk afval accepteren, maar dat moesten mensen dan al weten. Vaak diende het aan de kassa gevraagd te worden", geeft Recupel als reden voor de nieuwe stap.

 

"Wij streven ernaar om de inzameling te verhogen door ons netwerk verder uit te bouwen en het afgiftecomfort voor de consument te verhogen. En dat is nu exact wat wij doen door deze gezamenlijke oplossing aan te bieden", zegt Peter Sabbe van Recupel. "De consument ziet meteen waar de unit staat zodat hij veel makkelijker de stap zal zetten om zijn elektro en lampen binnen te brengen in de inzamelpunten."

 

Klaar voor nakende "1 voor 0 verplichting"

Het RecyclePunt is trouwens ook voor de handelaars van groot belang: "Voor de retail is dit een kant-en-klare oplossing voor de nakende '1 voor 0 verplichting'. Europa wil winkels met een verkoopoppervlakte aan elektro van meer dan 400 m² in de toekomst namelijk verplichten om afgedankt klein elektro te aanvaarden, ook wanneer de consument geen nieuw toestel koopt."

 

De testresultaten van vijf prototypes die geplaatst werden in Carrefour-hypermarkten bewijzen alvast dat het nieuwe concept werkt. Tijdens de proefperiode van 8 maanden steeg de inzameling van gebruikte batterijen met bijna 30% en die van klein elektro met meer dan 50%.

 

Uitrol volop bezig

Ondertussen werd al in 58 HyperCarrefours en Carrefour Markets een RecyclePunt geïnstalleerd. De komende maanden wordt het project verder uitgerold: 175 grote retailpunten worden uitgerust met een grote gecombineerde unit, bijna 700 kleinere winkels krijgen een gelijkaardige maar kleinere unit.

 

Voor retailers die enkel gebruikte batterijen inzamelen voorziet Bebat standalone-units in dezelfde stijl als de RecyclePunten. Hiervan zullen er in de komende maanden 170 worden geplaatst bij o.a. Colruyt en Lidl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top