Beleggers teleurgesteld in resultaten Apple

Beleggers teleurgesteld in resultaten Apple

Apple heeft in het voorbije kwartaal betere resultaten behaald dan werd voorspeld door de analisten, maar beleggers waren niet tevreden over de resultaten - vooral dan die van de zo gehypete Apple Watch.

Verdubbeling in China

Apple haalde in het derde kwartaal van zijn boekjaar een netto-omzet van 31,4 miljard dollar (28,7 miljard euro), een derde meer dan een jaar geleden. Dat had het vooral te danken aan een sterke verkoop van de iPhone: met 47,5 miljoen stuk lag de verkoop daar ook een derde hoger dan een jaar geleden.

 

Vooral in China kende Apple een enorme opmars: daar groeide de omzet met maar liefst 112% naar 13,2 miljard dollar (12,1 miljard euro). De verkoop van de Mac-computers steeg met negen procent, maar ook Apple krijgt het erg moeilijk om de verkoop van tablets aan te zwengelen: in het voorbije kwartaal werden slechts 10,9 miljoen iPads verkocht, een daling van 18%.

 

Veel investeerders waren echter aan het wachten op de cijfers van de Apple Watch, zelfs nadat Apple eerder al had aangekondigd die niet vrij te geven: de omzet van de Apple Watch kwam in de 'Other'-categorie terecht. Daarin bevinden zich ook de verkopen van het merk Beats, dat Apple vorig jaar aankocht. In die categorie werd een omzet van 2,6 miljard dollar (2,38 miljard euro) gehaald. Volgens CEO Tim Cook is de Apple Watch goed voor minstens een miljard dollar, maar exacte cijfers wilde hij niet geven. Dat stelde de beleggers teleur, waardoor het aandeel op de beurs een klap(je) kreeg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Back to top