Belgacom rondt verkoop The Phone House-winkels af | RetailDetail

Belgacom rondt verkoop The Phone House-winkels af

Belgacom rondt verkoop The Phone House-winkels af

Nadat de Raad voor de Mededinging vorig jaar besliste dat Belgacom de helft van de net verworven The Phone House-winkels moest verkopen, startte meteen de zoektocht naar een potentiële overnemer. Die blijkt nu gevonden, voor de 300 mensen die actief zijn in de groep, is werkzekerheid gegarandeerd. De naam van de overnemer blijft voorlopig echter nog onbekend.

Overname met schaduwzijde

Toen Belgacom in april vorig jaar aankondigde geïnteresseerd te zijn in de multimerkenwinkel The Phone House, beet de raad voor de Mededinging zich meteen vast in het dossier. Uit vrees voor een te dominante positie van Belgacom in de winkels (waar concurrenten zouden kunnen gebannen worden), volgde een negatief advies.

 

Toch kocht Belgacom de groep voor een slordige 22 miljoen euro en kwam meteen met het voorstel om enkele van de winkels af te stoten. Uiteindelijk besliste de raad dat de helft van de 114 winkels verkocht moesten worden aan een andere multimerkenwinkel of een kleinere concurrent in mobiele telefonie zoals Voo en Telenet.

 

Deadline van één jaar

Er werd een termijn van 1 jaar vooropgesteld om de verkoop van de winkels af te ronden. Bij overschrijding van de termijn zou een derde partij worden aangesteld om de winkels tegen om het even welke prijs van de hand te doen. Dat is dus niet nodig gebleken, alleen weten nog maar enkelen welk gezicht er achter de mysterieuze koper schuilgaat. Zelfs de vakbonden blijven voorlopig in het ongewisse.

 

De Tijd meent wel over voldoende informatie te beschikken om te melden dat het zou gaan om een ex-topmanager van de groep. De nieuwe eigenaar plant hoe dan ook binnen enkele weken een persconferentie om het nieuws aan te kondigen.Voor de 300 mensen die actief zijn binnen de groep, breken er alvast geen slapeloze nachten aan: ondanks het feit dat de keten verlieslatend is, blijkt de werkzekerheid gegarandeerd.

 

 

(GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.