Belgen leverden 110.000 ton oud-elektro in

Belgen leverden 110.000 ton oud-elektro in

Het voorbije jaar zamelde Recupel 110.888 ton afgedankte toestellen in. Dankzij de verdere uitrol van RecyclePunten in supermarkten en elektrozaken en de succesvolle samenwerking met de Kringwinkels blijft ons land Europese kampioen inzamelen en recycleren.

RecyclePunten en Kringwinkels

Recupel, dat in ons land sinds 2001 instaat voor de inzameling en de verwerking van afgedankte huishoudelijke elektro, heeft in 2014 net geen 111.000 ton toestellen ingezameld, ongeveer evenveel als het jaar voordien. Samen met de hergebruiksector zette de vzw daarvan 3.883 ton of liefst 536.783 toestellen terug in de markt voor hergebruik, blijkt uit de kerncijfers 2014 die de vzw zopas publiceerde.

 

Die knappe prestatie schrijft topman Peter Sabbe onder meer toe aan het succes van de RecylcePunten: "De uitrol van RecyclePunt, een gezamenlijke inzamelunit van Recupel en Bebat in de supermarkten en elektrowinkels, kwam op kruissnelheid. Hierdoor kan de consument zowel zijn gebruikte batterijen, afgedankte lampen als klein elektro inleveren op één plaats waar hij sowieso al zeer vaak komt." Daardoor steeg het aantal ingezamelde lampen met 7,1%, terwijl er 3,1% meer klein elektro werd binnengebracht.

 

Daarnaast bleek ook de "Recupel on Tour"-campagne, waarbij Recupel samen met de intercommunales en de Kringwinkels volop focuste op klein elektro, bijzonder effectief.

 

"Blijven sensibiliseren"

"Ondanks de status quo tegenover 2013 zijn we blij met deze cijfers", aldus Sabbe: "We merken immers dat de consument weet hoe hij zijn toestellen correct kan afdanken, via winkelpunten of containerparken. Toch zijn we er ons van bewust dat we niet mogen berusten. Het feit dat net die segmenten waar we heel actief campagne hebben gevoerd, een opmerkelijke stijging noteren, toont aan dat we de consument moeten blijven informeren en sensibiliseren."

 

Opmerkelijk: de inzameling van beeldbuishoudende toestellen en monitoren nam een duik met 6,8%. "Er zijn er steeds minder in omloop, waardoor de ingezamelde volumes in dit segment automatisch dalen", klinkt het nog bij Recupel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Back to top