Belgen leverden 110.000 ton oud-elektro in | RetailDetail

Belgen leverden 110.000 ton oud-elektro in

Belgen leverden 110.000 ton oud-elektro in

Het voorbije jaar zamelde Recupel 110.888 ton afgedankte toestellen in. Dankzij de verdere uitrol van RecyclePunten in supermarkten en elektrozaken en de succesvolle samenwerking met de Kringwinkels blijft ons land Europese kampioen inzamelen en recycleren.

RecyclePunten en Kringwinkels

Recupel, dat in ons land sinds 2001 instaat voor de inzameling en de verwerking van afgedankte huishoudelijke elektro, heeft in 2014 net geen 111.000 ton toestellen ingezameld, ongeveer evenveel als het jaar voordien. Samen met de hergebruiksector zette de vzw daarvan 3.883 ton of liefst 536.783 toestellen terug in de markt voor hergebruik, blijkt uit de kerncijfers 2014 die de vzw zopas publiceerde.

 

Die knappe prestatie schrijft topman Peter Sabbe onder meer toe aan het succes van de RecylcePunten: "De uitrol van RecyclePunt, een gezamenlijke inzamelunit van Recupel en Bebat in de supermarkten en elektrowinkels, kwam op kruissnelheid. Hierdoor kan de consument zowel zijn gebruikte batterijen, afgedankte lampen als klein elektro inleveren op één plaats waar hij sowieso al zeer vaak komt." Daardoor steeg het aantal ingezamelde lampen met 7,1%, terwijl er 3,1% meer klein elektro werd binnengebracht.

 

Daarnaast bleek ook de "Recupel on Tour"-campagne, waarbij Recupel samen met de intercommunales en de Kringwinkels volop focuste op klein elektro, bijzonder effectief.

 

"Blijven sensibiliseren"

"Ondanks de status quo tegenover 2013 zijn we blij met deze cijfers", aldus Sabbe: "We merken immers dat de consument weet hoe hij zijn toestellen correct kan afdanken, via winkelpunten of containerparken. Toch zijn we er ons van bewust dat we niet mogen berusten. Het feit dat net die segmenten waar we heel actief campagne hebben gevoerd, een opmerkelijke stijging noteren, toont aan dat we de consument moeten blijven informeren en sensibiliseren."

 

Opmerkelijk: de inzameling van beeldbuishoudende toestellen en monitoren nam een duik met 6,8%. "Er zijn er steeds minder in omloop, waardoor de ingezamelde volumes in dit segment automatisch dalen", klinkt het nog bij Recupel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.