Belgische elektronicasector eindigt 2013 in het rood

Belgische elektronicasector eindigt 2013 in het rood

In vrijwel alle sectoren van de Belgische non-foodretail zakte de omzet in het laatste kwartaal van 2013. Dat berekende GfK, dat al voor de 9e maand op rij daling opmeet.

Smartphoneverkoop voor het eerst gedaald

In zo goed als alle sectoren was het voorbije kwartaal een daling merkbaar, op één uitzondering na: de markt van klein huishoudelijk elektro (SDA) tekende als enige groei op. Vooral opvallend is evenwel dat voor het eerst zelfs de telecomsector erop achteruit is gegaan: voor de allereerste keer stelde GfK Retail & Technology in het vierde kwartaal een daling in de verkoop van smartphones vast. Zelfs feestmaand december kon geen redding brengen.

 

Op jaarbasis resulteert dit voor de volledige non-foodmarkt in een daling van iets meer dan 3% tegenover 2012. Wel was de telecomsector over het hele jaar bekeken veruit de best presterende sector, met een groei van 10,8%. De voorsprong ten opzichte van de andere best presenterende categorieën is immens groot: klein huishoudelijk elektro verdient zilver met een jaargroei van 2,2%, brons is weggelegd voor IT met een omzetplus van 1,8%.

 

Terugval in elektronica eist tol

Grootste dalers zijn entertainment (-17,4%) en consumentenelektronica (-17,2%), maar ook de boekenverkoop tekende een lichte daling op van 1,8%. Zelfs de categorie witgoed moest voor het eerst sinds jaren een terugval incasseren, met een negatief laatste kwartaal van -2,5%.

 

Uitgedrukt in producttypes, waren tv’s, mobiele telefoons, notebooks en digitale camera’s de grootste verliezers: hier ging ongeveer 285 miljoen euro omzet verloren. De verkoop van muziek, film en games ging er op zijn beurt met meer dan 100 miljoen euro op achteruit – wat ook duidelijk zijn tol heeft geëist in de sector.

 

Pure players winnen marktaandeel

Toch zijn er ook winnaars: niet alleen ging in het vierde kwartaal de verkoop van tablets er wel nog op vooruit – zowel in waarde als in volume, over het hele jaar presteerden smartphones, mediatablets en hun accessoires het beste van alle non-foodretail. Samen waren ze goed voor een omzet van ruim 1,4 miljard euro, bijna 300 miljoen euro méér dan in 2012.

 

Ook blijft e-commerce als kanaal sterk verder groeien (+18,6%), al zijn het wel de ‘pure players’ die volgens GfK met de grootste buit gaan lopen: hun marktaandeel in de markt van ‘technical consumer goods’ stijgt boven de 5%.

 

 

Het volledige kwartaalrapport van GfK kan u hier terugvinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Back to top