Belgische non-food stabiliseert na zwakke jaarstart

Belgische non-food stabiliseert na zwakke jaarstart

Na een teleurstellende start in het eerste trimester heeft de Belgische non-foodmarkt zich in het tweede kwartaal weten te stabiliseren. Trekkers van dienst zijn de telecom, de tuinsector en de huishoudtoestellen.

Consumentenelektronica krijgt klappen

In het eerste kwartaal van 2015 daalde de verkoop in de hele non-foodsector met een half procent tegenover dezelfde periode een jaar eerder, maar voor het tweede kwartaal spreekt GfK van een 'stabilisatie': de non-food moest amper 0,1% lager dan vorig jaar.

 

Met een terugval van 12,2% in waarde is de markt van de consumentenelektronica de grootste daler. De afwezigheid van grote sportevenementen (zoals het WK voetbal vorig jaar), maar ook de lauwe ontvangst van de curved tv en de UHD-toestellen, laten zich duidelijk voelen. Ook het IT- en Office-segment blijft in de hoek waar de klappen vallen: een verlies van 7% als gevolg van de dalende verkoop van tabletpc's, desktops en notebooks.

 

Beter nieuws is er van het media- en entertainmentfront: de verkoop ging wel 0,9% achteruit, maar dat is een pak minder slecht dan de vorige kwartalen. De revival van de fysieke audioverkoop en de groeiende populariteit van Video-On-Demand - waar nu al 22% van de Belgen gebruik van maakt - deed de daling van de film- en gamesverkoop (respectievelijk -19% en -10%) bijna teniet.

 

Smartphone is en blijft dé locomotief

Daarnaast zijn er ook enkele segmenten die fors groeien: dankzij het prima weer in juni steeg de verkoop van tuingerelateerde producten liefst 10,8%. In de doe-het-zelfsector gingen er het voorbije kwartaal 7,6% meer elektrische toestellen en 13,6% meer handalaam over de toonbank. Daardoor deed het hele 'Home Improvement'-segment het uiteindelijk 5% beter dan in het tweede kwartaal vorig jaar.

 

Een reeks succesvolle acties van grote retailers gaf ook de verkoop van huishoudtoestellen een mooie boost. In waarde uitgedrukt gingen er 5% meer grote apparaten en zelfs 9% meer kleine toestellen over de toonbank. De topprestatie kwam echter ook nu weer op naam van de telecomsector, met dank aan de smartphones. Die waren goed voor een groei op jaarbasis van 12% in volume en 15% in omzet. Daar profiteerden trouwens ook de accessoires van, met een toename van 16% in omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online

31/08/2017

Ceconomy, dat ontstond na de splitsing van de Metro Group en onder andere de activiteiten van Media Markt en Saturn omhelst, groeide in het eerste onafhankelijke kwartaal met net iets meer dan een procent.

Krijgt smartphonemaker HTC een nieuwe eigenaar?

28/08/2017

Het Taiwanese technologiebedrijf HTC is mogelijk op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het bedrijf heeft het immers steeds moeilijker om te concurreren met andere bedrijven in de sector.

Werner Bruyns verlaat Leapp

25/08/2017

Werner Bruyns, COO België bij Leapp, zal per direct het bedrijf verlaten. Dat heeft RetailDetail zopas uit goede bron vernomen. Meer informatie rond het vertrek van Bruyns is nog niet bekend. 

Vanden Borre opent shop-in-shop in Fnac Groenplaats

17/08/2017

Elektronicaketen Vanden Borre heeft gisteren een eerste shop-in-shop geopend bij Fnac. De keuze viel daarbij op de vestiging van de Franse multimediaketen aan de Antwerpse Groenplaats in het Grand Bazar Shopping Center.

12 jaar cel geëist tegen vicevoorzitter Samsung

07/08/2017

De aanklagers in de corruptiezaak rond Samsung hebben maar liefst twaalf jaar cel geëist voor Jay Y. Lee, de voormalige vicevoorzitter en eigenlijke topman van het Zuid-Koreaanse bedrijf. Hij wordt beticht van omkoping en verduistering.

Back to top