Belgische non-food stabiliseert na zwakke jaarstart

Belgische non-food stabiliseert na zwakke jaarstart

Na een teleurstellende start in het eerste trimester heeft de Belgische non-foodmarkt zich in het tweede kwartaal weten te stabiliseren. Trekkers van dienst zijn de telecom, de tuinsector en de huishoudtoestellen.

Consumentenelektronica krijgt klappen

In het eerste kwartaal van 2015 daalde de verkoop in de hele non-foodsector met een half procent tegenover dezelfde periode een jaar eerder, maar voor het tweede kwartaal spreekt GfK van een 'stabilisatie': de non-food moest amper 0,1% lager dan vorig jaar.

 

Met een terugval van 12,2% in waarde is de markt van de consumentenelektronica de grootste daler. De afwezigheid van grote sportevenementen (zoals het WK voetbal vorig jaar), maar ook de lauwe ontvangst van de curved tv en de UHD-toestellen, laten zich duidelijk voelen. Ook het IT- en Office-segment blijft in de hoek waar de klappen vallen: een verlies van 7% als gevolg van de dalende verkoop van tabletpc's, desktops en notebooks.

 

Beter nieuws is er van het media- en entertainmentfront: de verkoop ging wel 0,9% achteruit, maar dat is een pak minder slecht dan de vorige kwartalen. De revival van de fysieke audioverkoop en de groeiende populariteit van Video-On-Demand - waar nu al 22% van de Belgen gebruik van maakt - deed de daling van de film- en gamesverkoop (respectievelijk -19% en -10%) bijna teniet.

 

Smartphone is en blijft dé locomotief

Daarnaast zijn er ook enkele segmenten die fors groeien: dankzij het prima weer in juni steeg de verkoop van tuingerelateerde producten liefst 10,8%. In de doe-het-zelfsector gingen er het voorbije kwartaal 7,6% meer elektrische toestellen en 13,6% meer handalaam over de toonbank. Daardoor deed het hele 'Home Improvement'-segment het uiteindelijk 5% beter dan in het tweede kwartaal vorig jaar.

 

Een reeks succesvolle acties van grote retailers gaf ook de verkoop van huishoudtoestellen een mooie boost. In waarde uitgedrukt gingen er 5% meer grote apparaten en zelfs 9% meer kleine toestellen over de toonbank. De topprestatie kwam echter ook nu weer op naam van de telecomsector, met dank aan de smartphones. Die waren goed voor een groei op jaarbasis van 12% in volume en 15% in omzet. Daar profiteerden trouwens ook de accessoires van, met een toename van 16% in omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Vanden Borre start werken aan gezamenlijk distributiecentrum

17/01/2018

In Willebroek gaan de werken aan een nieuw distributiecentrum voor Fnac en Vanden Borre van start. Het is de volgende stap in de integratie van de twee ketens, die sinds de fusie van Darty en Fnac tot dezelfde groep behoren.

Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Back to top