Belgische non-food stabiliseert na zwakke jaarstart | RetailDetail

Belgische non-food stabiliseert na zwakke jaarstart

Belgische non-food stabiliseert na zwakke jaarstart

Na een teleurstellende start in het eerste trimester heeft de Belgische non-foodmarkt zich in het tweede kwartaal weten te stabiliseren. Trekkers van dienst zijn de telecom, de tuinsector en de huishoudtoestellen.

Consumentenelektronica krijgt klappen

In het eerste kwartaal van 2015 daalde de verkoop in de hele non-foodsector met een half procent tegenover dezelfde periode een jaar eerder, maar voor het tweede kwartaal spreekt GfK van een 'stabilisatie': de non-food moest amper 0,1% lager dan vorig jaar.

 

Met een terugval van 12,2% in waarde is de markt van de consumentenelektronica de grootste daler. De afwezigheid van grote sportevenementen (zoals het WK voetbal vorig jaar), maar ook de lauwe ontvangst van de curved tv en de UHD-toestellen, laten zich duidelijk voelen. Ook het IT- en Office-segment blijft in de hoek waar de klappen vallen: een verlies van 7% als gevolg van de dalende verkoop van tabletpc's, desktops en notebooks.

 

Beter nieuws is er van het media- en entertainmentfront: de verkoop ging wel 0,9% achteruit, maar dat is een pak minder slecht dan de vorige kwartalen. De revival van de fysieke audioverkoop en de groeiende populariteit van Video-On-Demand - waar nu al 22% van de Belgen gebruik van maakt - deed de daling van de film- en gamesverkoop (respectievelijk -19% en -10%) bijna teniet.

 

Smartphone is en blijft dé locomotief

Daarnaast zijn er ook enkele segmenten die fors groeien: dankzij het prima weer in juni steeg de verkoop van tuingerelateerde producten liefst 10,8%. In de doe-het-zelfsector gingen er het voorbije kwartaal 7,6% meer elektrische toestellen en 13,6% meer handalaam over de toonbank. Daardoor deed het hele 'Home Improvement'-segment het uiteindelijk 5% beter dan in het tweede kwartaal vorig jaar.

 

Een reeks succesvolle acties van grote retailers gaf ook de verkoop van huishoudtoestellen een mooie boost. In waarde uitgedrukt gingen er 5% meer grote apparaten en zelfs 9% meer kleine toestellen over de toonbank. De topprestatie kwam echter ook nu weer op naam van de telecomsector, met dank aan de smartphones. Die waren goed voor een groei op jaarbasis van 12% in volume en 15% in omzet. Daar profiteerden trouwens ook de accessoires van, met een toename van 16% in omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

Samsung krijgt ervan langs van Chinezen

31/07/2018

Samsung stelt teleur in zijn tweede kwartaal: de elektronicaproducent ziet de omzet terugvallen door een tegenvallende smartphoneverkoop. De concurrentie van goedkopere producenten breekt het Zuid-Koreaanse bedrijf zuur op.

Coolblue is er voortaan ook in het Engels

25/07/2018

Elektronicaretailer Coolblue lanceert zijn website en app nu ook in het Engels. Het zegt daarmee Engelstalige klanten in de Benelux beter te willen bedienen. Van een stap richting buitenland is (nog) geen sprake, klinkt het.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.