Belgische non-food stabiliseert na zwakke jaarstart | RetailDetail

Belgische non-food stabiliseert na zwakke jaarstart

Belgische non-food stabiliseert na zwakke jaarstart

Na een teleurstellende start in het eerste trimester heeft de Belgische non-foodmarkt zich in het tweede kwartaal weten te stabiliseren. Trekkers van dienst zijn de telecom, de tuinsector en de huishoudtoestellen.

Consumentenelektronica krijgt klappen

In het eerste kwartaal van 2015 daalde de verkoop in de hele non-foodsector met een half procent tegenover dezelfde periode een jaar eerder, maar voor het tweede kwartaal spreekt GfK van een 'stabilisatie': de non-food moest amper 0,1% lager dan vorig jaar.

 

Met een terugval van 12,2% in waarde is de markt van de consumentenelektronica de grootste daler. De afwezigheid van grote sportevenementen (zoals het WK voetbal vorig jaar), maar ook de lauwe ontvangst van de curved tv en de UHD-toestellen, laten zich duidelijk voelen. Ook het IT- en Office-segment blijft in de hoek waar de klappen vallen: een verlies van 7% als gevolg van de dalende verkoop van tabletpc's, desktops en notebooks.

 

Beter nieuws is er van het media- en entertainmentfront: de verkoop ging wel 0,9% achteruit, maar dat is een pak minder slecht dan de vorige kwartalen. De revival van de fysieke audioverkoop en de groeiende populariteit van Video-On-Demand - waar nu al 22% van de Belgen gebruik van maakt - deed de daling van de film- en gamesverkoop (respectievelijk -19% en -10%) bijna teniet.

 

Smartphone is en blijft dé locomotief

Daarnaast zijn er ook enkele segmenten die fors groeien: dankzij het prima weer in juni steeg de verkoop van tuingerelateerde producten liefst 10,8%. In de doe-het-zelfsector gingen er het voorbije kwartaal 7,6% meer elektrische toestellen en 13,6% meer handalaam over de toonbank. Daardoor deed het hele 'Home Improvement'-segment het uiteindelijk 5% beter dan in het tweede kwartaal vorig jaar.

 

Een reeks succesvolle acties van grote retailers gaf ook de verkoop van huishoudtoestellen een mooie boost. In waarde uitgedrukt gingen er 5% meer grote apparaten en zelfs 9% meer kleine toestellen over de toonbank. De topprestatie kwam echter ook nu weer op naam van de telecomsector, met dank aan de smartphones. Die waren goed voor een groei op jaarbasis van 12% in volume en 15% in omzet. Daar profiteerden trouwens ook de accessoires van, met een toename van 16% in omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.