Belgische verkoop games zakt 10%

Belgische verkoop games zakt 10%

De Belgen hebben in 2012 bijna zes miljoen games gekocht in de retail. In totaal gaven ze er zowat 200 miljoen euro aan uit, maar liefst 9,8% minder dan het jaar voordien.

Meer online, minder lanceringen

De Belgian Entertainment Association (BEA) ziet diverse redenen voor de dalende verkoop. De belangrijkste is wellicht dat het online gamen en het downloaden van games op tablets aan belang wint. De cijfers van de BEA houden immers alleen rekening met games op fysieke dragers. Voorts werden in 2012 minder nieuwe titels uitgebracht, wat ook minder aanzette tot kopen.

 

Meer dan 80% van de verkochte games zijn enkel bestemd voor de spelconsole. De Belg kiest op die toestellen vooral voor games die geschikt voor alle leeftijden. Van de tien best verkochte in 2012 vallen er zes onder deze noemer. Bij de consolegames is ‘Fifa 2013’ het populairste product, voor ‘Black Ops 2’ uit de reeks Call of Duty en ‘Just Dance 4’.

 

Bij de computergames, waar actie- en simulatiegames de bovenhand voeren, wordt de lijst aangevoerd door ‘Diablo 3’. De tweede en derde plaats gaan hier naar ‘Mists of Pandaria’ uit de reeks World of Warcraft en ‘Battlefield 3’.

 

53% van de Belgen gamet

Volgens een studie van ISFE (Interactive Software Federation of Europe) speelde 53% van de Belgen tussen 16 en 64 jaar tijdens het voorbije jaar minstens één game. Bijna evenveel vrouwen (46%) als mannen (54%) gamen. Drie gamende Belgen op de vier zijn 25 jaar en ouder. De grootste leeftijdsgroep is de 25- tot 34-jarigen (24%). Zij zijn dan ook met dit soort entertainment opgegroeid.

Tags: