Belgische verkoop games zakt 10% | RetailDetail

Belgische verkoop games zakt 10%

Belgische verkoop games zakt 10%

De Belgen hebben in 2012 bijna zes miljoen games gekocht in de retail. In totaal gaven ze er zowat 200 miljoen euro aan uit, maar liefst 9,8% minder dan het jaar voordien.

Meer online, minder lanceringen

De Belgian Entertainment Association (BEA) ziet diverse redenen voor de dalende verkoop. De belangrijkste is wellicht dat het online gamen en het downloaden van games op tablets aan belang wint. De cijfers van de BEA houden immers alleen rekening met games op fysieke dragers. Voorts werden in 2012 minder nieuwe titels uitgebracht, wat ook minder aanzette tot kopen.

 

Meer dan 80% van de verkochte games zijn enkel bestemd voor de spelconsole. De Belg kiest op die toestellen vooral voor games die geschikt voor alle leeftijden. Van de tien best verkochte in 2012 vallen er zes onder deze noemer. Bij de consolegames is ‘Fifa 2013’ het populairste product, voor ‘Black Ops 2’ uit de reeks Call of Duty en ‘Just Dance 4’.

 

Bij de computergames, waar actie- en simulatiegames de bovenhand voeren, wordt de lijst aangevoerd door ‘Diablo 3’. De tweede en derde plaats gaan hier naar ‘Mists of Pandaria’ uit de reeks World of Warcraft en ‘Battlefield 3’.

 

53% van de Belgen gamet

Volgens een studie van ISFE (Interactive Software Federation of Europe) speelde 53% van de Belgen tussen 16 en 64 jaar tijdens het voorbije jaar minstens één game. Bijna evenveel vrouwen (46%) als mannen (54%) gamen. Drie gamende Belgen op de vier zijn 25 jaar en ouder. De grootste leeftijdsgroep is de 25- tot 34-jarigen (24%). Zij zijn dan ook met dit soort entertainment opgegroeid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.