Belgische verkoop games zakt 10%

Belgische verkoop games zakt 10%

De Belgen hebben in 2012 bijna zes miljoen games gekocht in de retail. In totaal gaven ze er zowat 200 miljoen euro aan uit, maar liefst 9,8% minder dan het jaar voordien.

Meer online, minder lanceringen

De Belgian Entertainment Association (BEA) ziet diverse redenen voor de dalende verkoop. De belangrijkste is wellicht dat het online gamen en het downloaden van games op tablets aan belang wint. De cijfers van de BEA houden immers alleen rekening met games op fysieke dragers. Voorts werden in 2012 minder nieuwe titels uitgebracht, wat ook minder aanzette tot kopen.

 

Meer dan 80% van de verkochte games zijn enkel bestemd voor de spelconsole. De Belg kiest op die toestellen vooral voor games die geschikt voor alle leeftijden. Van de tien best verkochte in 2012 vallen er zes onder deze noemer. Bij de consolegames is ‘Fifa 2013’ het populairste product, voor ‘Black Ops 2’ uit de reeks Call of Duty en ‘Just Dance 4’.

 

Bij de computergames, waar actie- en simulatiegames de bovenhand voeren, wordt de lijst aangevoerd door ‘Diablo 3’. De tweede en derde plaats gaan hier naar ‘Mists of Pandaria’ uit de reeks World of Warcraft en ‘Battlefield 3’.

 

53% van de Belgen gamet

Volgens een studie van ISFE (Interactive Software Federation of Europe) speelde 53% van de Belgen tussen 16 en 64 jaar tijdens het voorbije jaar minstens één game. Bijna evenveel vrouwen (46%) als mannen (54%) gamen. Drie gamende Belgen op de vier zijn 25 jaar en ouder. De grootste leeftijdsgroep is de 25- tot 34-jarigen (24%). Zij zijn dan ook met dit soort entertainment opgegroeid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Back to top