Blackberry-baas: "Tablets zijn al achterhaald"

Blackberry-baas: "Tablets zijn al achterhaald"

De verkoop van tablets mag dan wel boomen, volgens topman Thorsten Heins van BlackBerry is de tabletcomputer een hype van voorbijgaande aard. "Over vijf jaar zijn wij weer marktleider in het mobiele gamma", hoopt hij.

Natrappen na mislukte eigen poging?

Mogelijk doet Heins aan wishful thinking, want zelf slaagde BlackBerry er niet in om een succesvolle tablet in de markt te zetten. Het in 2011 gelanceerde PlayBook mislukte compleet. Op waarnemers komt de voorspelling van Heins dan ook eerder over als natrappen.

 

Blackberry zet nu alles in op een vernieuwing van zijn smartphone-assortiment. "Ik wil daarmee zo veel marktaandeel te winnen als ik kan, maar niet door het zijn van een copycat. De tablets zijn achterhaald. Misschien zal er nog een groot scherm in je werkruimte staan, maar het zal geen tablet as such zijn. Tablets zijn geen goed businessmodel."

 

Wereldwijde tabletmarkt groeide 150%

Dit belet niet dat de markt voor tablets momenteel een exponentiële groei kent: in het eerste kwartaal van 2013 werden er volgens marktanalist IDC wereldwijd 49 miljoen verkocht, dat is 2,5 keer meer dan in de eerste drie maanden van 2012.

 

Vooral Android-toestellen doen het goed, met als exponent Samsung: het Zuid-Koreaanse concern zag het jongste jaar zijn wereldwijd marktaandeel aantrekken van elf naar achttien procent. Het knabbelde daarbij vooral aan het marktaandeel van rivaal Apple, die niettemin wel de grootste verdeler van tablets blijft: iPads zijn nog altijd goed voor 40 procent van de totale markt.

 

Apple moet wel voor het eerst Android laten voorgaan: in 2012 haalde Apple nog zestig procent van alle tablet-aankopen naar zich toe, nu haalt Android met 56,5% het leeuwendeel. Ondanks de release van het op tablets gerichte Windows 8 blijven Windows-tablets maar een marginaal fenomeen, met amper drie procent marktaandeel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top