Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online
Shutterstock

Ceconomy, dat ontstond na de splitsing van de Metro Group en onder andere de activiteiten van Media Markt en Saturn omhelst, groeide in het eerste onafhankelijke kwartaal met net iets meer dan een procent.

Groei in alle regio’s

De totale omzet van Ceconomy kwam in het derde kwartaal uit op 4,739 miljard euro, een groei van 1,1% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral online was er sprake van een sterke groei, waardoor de online verkoop nu goed is voor 10,6% van de totale omzet (tegenover 9,3% een jaar eerder). Bij MediaMarktSaturn steeg de online omzet met 33% en binnen heel het bedrijf met 16% naar 504 miljoen euro.

 

In de DACH-zone (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) groeide Ceconomy met 2,1%, vooral dankzij goede prestaties in Duitsland. In West- en Zuid-Europa steeg de omzet met 1,4%, terwijl Oost-Europa met 4,3% de grootste sprong voorwaarts maakte. 

 

De verliezen bij Ceconomy werden in het derde kwartaal verder teruggedrongen: zo steeg de EBITDA van een verlies van 26 miljoen euro naar een verlies van slechts 4 miljoen euro. Ook de EBIT steeg van een verlies van 83 miljoen euro naar een verlies van 61 miljoen euro.

 

“Multichannel toont zich steeds meer als het model van de toekomst en we zijn zeer goed gepositioneerd op dit gebied. Dit bevestigt nogmaals onze plek als de het grootste en leidende platform voor consumentenelektronica in Europa”, zegt CEO Pieter Haas. “De aankoop van het aandeel in Fnac Darty onderlijnt onze ambitie om actief deel te nemen aan de consolidatie op de Europese markt.”

 

Ceconomy ontstond in juli, na de splitsing van de Duitse Metro Group in twee aparte takken. Ook tegenhanger Metro presenteerde vandaag de eerste onafhankelijke cijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Vanden Borre start werken aan gezamenlijk distributiecentrum

17/01/2018

In Willebroek gaan de werken aan een nieuw distributiecentrum voor Fnac en Vanden Borre van start. Het is de volgende stap in de integratie van de twee ketens, die sinds de fusie van Darty en Fnac tot dezelfde groep behoren.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Back to top