Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online
Shutterstock

Ceconomy, dat ontstond na de splitsing van de Metro Group en onder andere de activiteiten van Media Markt en Saturn omhelst, groeide in het eerste onafhankelijke kwartaal met net iets meer dan een procent.

Groei in alle regio’s

De totale omzet van Ceconomy kwam in het derde kwartaal uit op 4,739 miljard euro, een groei van 1,1% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral online was er sprake van een sterke groei, waardoor de online verkoop nu goed is voor 10,6% van de totale omzet (tegenover 9,3% een jaar eerder). Bij MediaMarktSaturn steeg de online omzet met 33% en binnen heel het bedrijf met 16% naar 504 miljoen euro.

 

In de DACH-zone (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) groeide Ceconomy met 2,1%, vooral dankzij goede prestaties in Duitsland. In West- en Zuid-Europa steeg de omzet met 1,4%, terwijl Oost-Europa met 4,3% de grootste sprong voorwaarts maakte. 

 

De verliezen bij Ceconomy werden in het derde kwartaal verder teruggedrongen: zo steeg de EBITDA van een verlies van 26 miljoen euro naar een verlies van slechts 4 miljoen euro. Ook de EBIT steeg van een verlies van 83 miljoen euro naar een verlies van 61 miljoen euro.

 

“Multichannel toont zich steeds meer als het model van de toekomst en we zijn zeer goed gepositioneerd op dit gebied. Dit bevestigt nogmaals onze plek als de het grootste en leidende platform voor consumentenelektronica in Europa”, zegt CEO Pieter Haas. “De aankoop van het aandeel in Fnac Darty onderlijnt onze ambitie om actief deel te nemen aan de consolidatie op de Europese markt.”

 

Ceconomy ontstond in juli, na de splitsing van de Duitse Metro Group in twee aparte takken. Ook tegenhanger Metro presenteerde vandaag de eerste onafhankelijke cijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Back to top