Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online
Shutterstock

Ceconomy, dat ontstond na de splitsing van de Metro Group en onder andere de activiteiten van Media Markt en Saturn omhelst, groeide in het eerste onafhankelijke kwartaal met net iets meer dan een procent.

Groei in alle regio’s

De totale omzet van Ceconomy kwam in het derde kwartaal uit op 4,739 miljard euro, een groei van 1,1% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral online was er sprake van een sterke groei, waardoor de online verkoop nu goed is voor 10,6% van de totale omzet (tegenover 9,3% een jaar eerder). Bij MediaMarktSaturn steeg de online omzet met 33% en binnen heel het bedrijf met 16% naar 504 miljoen euro.

 

In de DACH-zone (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) groeide Ceconomy met 2,1%, vooral dankzij goede prestaties in Duitsland. In West- en Zuid-Europa steeg de omzet met 1,4%, terwijl Oost-Europa met 4,3% de grootste sprong voorwaarts maakte. 

 

De verliezen bij Ceconomy werden in het derde kwartaal verder teruggedrongen: zo steeg de EBITDA van een verlies van 26 miljoen euro naar een verlies van slechts 4 miljoen euro. Ook de EBIT steeg van een verlies van 83 miljoen euro naar een verlies van 61 miljoen euro.

 

“Multichannel toont zich steeds meer als het model van de toekomst en we zijn zeer goed gepositioneerd op dit gebied. Dit bevestigt nogmaals onze plek als de het grootste en leidende platform voor consumentenelektronica in Europa”, zegt CEO Pieter Haas. “De aankoop van het aandeel in Fnac Darty onderlijnt onze ambitie om actief deel te nemen aan de consolidatie op de Europese markt.”

 

Ceconomy ontstond in juli, na de splitsing van de Duitse Metro Group in twee aparte takken. Ook tegenhanger Metro presenteerde vandaag de eerste onafhankelijke cijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Mitiska haalt tweede Duitse retailpark binnen

19/09/2017

Nog geen twee weken na zijn eerste Duitse acquisitie zet het Brusselse vastgoedbedrijf Mitiska REIM een nieuwe stap bij onze Oosterburen. Het koopt het Häuersteig Retail Park in Freiberg bij Dresden aan, in samenwerking met het Frankfurtse ZREV.

Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top