Ceconomy groeit vooral online | RetailDetail

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online

Ceconomy (ex-Metro) groeit vooral online
Shutterstock

Ceconomy, dat ontstond na de splitsing van de Metro Group en onder andere de activiteiten van Media Markt en Saturn omhelst, groeide in het eerste onafhankelijke kwartaal met net iets meer dan een procent.

Groei in alle regio’s

De totale omzet van Ceconomy kwam in het derde kwartaal uit op 4,739 miljard euro, een groei van 1,1% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral online was er sprake van een sterke groei, waardoor de online verkoop nu goed is voor 10,6% van de totale omzet (tegenover 9,3% een jaar eerder). Bij MediaMarktSaturn steeg de online omzet met 33% en binnen heel het bedrijf met 16% naar 504 miljoen euro.

 

In de DACH-zone (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) groeide Ceconomy met 2,1%, vooral dankzij goede prestaties in Duitsland. In West- en Zuid-Europa steeg de omzet met 1,4%, terwijl Oost-Europa met 4,3% de grootste sprong voorwaarts maakte. 

 

De verliezen bij Ceconomy werden in het derde kwartaal verder teruggedrongen: zo steeg de EBITDA van een verlies van 26 miljoen euro naar een verlies van slechts 4 miljoen euro. Ook de EBIT steeg van een verlies van 83 miljoen euro naar een verlies van 61 miljoen euro.

 

“Multichannel toont zich steeds meer als het model van de toekomst en we zijn zeer goed gepositioneerd op dit gebied. Dit bevestigt nogmaals onze plek als de het grootste en leidende platform voor consumentenelektronica in Europa”, zegt CEO Pieter Haas. “De aankoop van het aandeel in Fnac Darty onderlijnt onze ambitie om actief deel te nemen aan de consolidatie op de Europese markt.”

 

Ceconomy ontstond in juli, na de splitsing van de Duitse Metro Group in twee aparte takken. Ook tegenhanger Metro presenteerde vandaag de eerste onafhankelijke cijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).